ОСОБЛИВОСТІ СТАВЛЕННЯ ДО НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ СЕРЕД СТУДЕНТІВ 1 – 4 КУРСІВ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.314965Анотація
Метою дослідження є визначення загального ставлення майбутніх тренерів до змісту освітньої діяльності у вищому навчальному закладі. У дослідженні брали участь студенти 1-го курсу (n = 26); 2-го курсу (n = 21); 3-го курсу (n = 25); 4-го курсу (n = 16). Було організовано по 1 групі на кожному курсі, що склало 4 дослідних груп. Для вирішення завдань були застосовані такі методи дослідження: вивчення та аналіз науково-методичної літератури, анкетування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики (середнє арифметичне (x) та (у); стандартне квадратичне відхилення (s); коефіцієнт кореляції Браве-Пірсона (r); коефіцієнт детермінації (D); значимість різниці між середніми значеннями (t).
В процесі набуття першого рівня освіти за напрямком 017 «Фізична культура і спорт» визначається, що більшість обов’язкових компонентів (циклу загальної та професійної підготовки) не мають суттєвих змін щодо уявлення студентами їх значущості та подальшого використання отриманих знань у майбутній фаховій діяльності (p>0,05). З ’ясовано що, на 1 курсі успішність навчання суттєво не впливає на більшість значущих дисциплін, окрім предмету «Теорія і технології оздоровчо-рекреаційної рухової активності» , r=0,61 (p<0,05); 2 курсі показник навченості має сильні кореляційні зв’язки з дисциплінами «Філософія», «Виробнича педагогічна практика» (r=0,75; D=55%) та середній зв’язок при обранні вагомих компонентів «Теорія і методика викладання волейболу», «Біомеханіка і основи спортивної метрології» (r=0,65; D=42%) у майбутньої професійної діяльності (p<0,05); 3 курсі успішність навчання суттєво не впливає на більшість значущих дисциплін, окрім предметів «ПСМ», (r=0,52) та «Загальна теорія підготовки спортсменів» (r=0,57); для студентів 4 курсу показник навченості має значні кореляційні зв’язки у більшості дисциплін: «Адаптивний спорт» (r=0,72; D=52%), «Спортивні споруди й обладнання» (r=0,80; D=64%), «БЖД» та «ПСМ» (r=0,61), «Основи теорії здоров’я» та «Виробнича практика за профілем майбутньої роботи» (r=0,54; D=30%).
В процесі навчання у здобувачів освіти за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт» спостерігається зменшення рівня значущості дисциплін соціально-гуманітарних, фундаментальних та природничих наук, що впливають на формування загальнолюдських пріоритетних цінностей у суспільстві та розуміння основних законів розвитку організму людини і природнього середовища. У майбутніх тренерів-викладачів з 3 – 4 курс вагоме значення для формування компетентностей має цикл дисциплін спрямованих на теоретичну, професійну та практичну підготовленість у закладі вищої освіти. Встановлено, що з віком у студентів 1 – 4 курсів ФКС спостерігається істотне підвищення впливу успішності навчання на розуміння здобувачами освіти значущості дисциплін у формуванні професійних компетенцій в ЗВО.
Посилання
Боднар, А, Юрчишин Ю, & Стасюк І. (2019). Аналіз динаміки сформованості мотиваційного компоненту готовності майбутніх учителів фізичної культури до олімпійської освіти молодших школярів. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, (33) 19 – 26. https://doi.org/10.15330/fcult.33.19-26
Вацеба, О. М, Петришин Ю. В, Приступа Є. Н, & Боднар І. Р. (2005). Актуальні проблеми теорії і методики фізичного виховання: колективна монографія. Львів: Українські технології, 296.
Голодюк, Л. С. (2017). Парадигмальність процесу організації навчально-пізнавальної діяльності учнів у контексті різних підходів. Педагогічний дискурс, (22). 41– 48.
Данилевич. М. В. (2018). Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності: дис … док.пед.наук. Львів, 533.
Забора, A. B. (2003). Формування знань і навичок майбутніх учителів фізичної культури в процесі вивчення дисциплін «Теорія і методика фізичного виховання» і «Гімнастика з методикою викладання»: автореф. … дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту. Львів, 24.
Наумчук, В. І. (2002). Професійна підготовка майбутніх вчителів фізичної культури в процесі самостійної роботи зі спортивних дисциплін: автореф. … канд. пед. наук. Тернопіль, 20.
Прокопова, Л. І. (2020). Програма з педагогічної практики в школі / для студентів 3 курсу спеціальності 017 Фізична культура і спорт: навчально-методичний посібник. Суми: ФОП, 74.
Сікора, В. (2019). Інтерактивна компетентність майбутніх учителів фізичної культури: педагогічні умови її формування. Теорія та методика навчання та виховання, (47) 113 – 122. https://doi.org/10.34142/23128046.2019.47.10
Степанченко, Н. І. (2016). Концепція професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання. Львів: Друк АРТ, 42.
Степанченко, Н. І. (2017). Система професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання у вищих навчальних закладах. Дис. докт. пед. наук. Вінниця, 629.
Трачук, С, Пальчук М, Ген Янь, & Ши Янь Цзе, (2022). Складові професійної компетентності вчителів фізичної культури Китаю. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, (3) 59 – 63. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.3
Худолій, О. М, & Іващенко О. В. (2008). Проблеми викладання дисципліни «Теорія і методика фізичного виховання» в процесі підготовки вчителя фізичної культури Теорія і методика фізичного виховання, (2) 19 – 34. https://tmfv.com.ua/journal/issue/view/40
Худолій, О. М, Іващенко О. В., & Карунець Т. В. (2012). Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання) Теорія і методика фізичного виховання, (9) 19 – 31. https://tmfv.com.ua/journal/issue/view/95
Цуй Лун, (2022). Педагогічні умови розвитку професіоналізму майбутніх учителів фізичної культури в процесі фахової підготовки. Молодь і ринок, 2 (200): 161 – 165. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.256054
Черненко, С. О, Олійник О. М, Сорокін Ю. С, & Коваль О. Б. (2020). Дослідження освітнього процесу підготовки майбутніх викладачів за спеціальністю Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, (36) 86 – 94. https://doi.org/10.15330/fcult.36.86-94
Шиян, Б. М. (1997). Теоретико-методичні основи підготовки вчителів фізичного виховання в педагогічних навчальних закладах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук. «Теорія і методика професійної освіти». Київ, 50.
Chun-Chieh Kao, & Yu-Jy Luo (2019). The influence of low-performing students’ motivation on selecting courses from the perspective of the sport education model. Physical education of students, 23(6):269 – 278. https://doi.org/10.15561/20755279.2019.0601
Denysova, L, Byshevets N, Shynkaruk O, Imas Y, Suschenko L, Bazylchuk O, Oleshko T, Syvash I, & Tretiak O. (2020). Theoretical aspects of design and development of information and educational environment in the system of training of masters in physical culture and sport. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 20 (45): 324 – 330. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s1045
Gaxhiqi, B. (2023). The role and importance of using technology in teaching Technium Social Sciences Journal, 39 (1): 114 – 126. (In Kosova). https://doi.org/10.47577/tssj.v39i1.7947
Malakhova, Z, Krutsevich T, Chernenko S, & Briukhanova T. (2022). Motor Activity and Motivational Priorities of Student Youth in Ukraine. Ad Alta-Journal of Interdisciplinary Research, 12 (2): 14 – 19.
Nindhita, Y, Budiyanto B, & Djarwoto D. (2022) Do learning ICT usage affect the learning process quality? an empirical study in private university Technium Social Sciences Journal, 37 (1): 24 – 36. (In Indonesia). https://doi.org/10.47577/tssj.v37i1.7567
Özgür, Bostanci (2020). Learning Style Preferencesof Prospective Teachers of Physical Education and Sport. Asian Journal of Education and Training, 6 (2): 231 – 236. (In Turkish). https://doi.org/10.20448/journal.522.2020.62.231.236
Paco, S, Linaugo J. & Linaugo (2023). Concept Retention among Senior High School Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Students Exposed to aStrategic Intervention Material (SIM) Technium Social Sciences Journal, 41 (1): 72– 81. (In Philippines). https://doi.org/10.47577/tssj.v41i1.8564
York, T, Gibson C, & Rankin S. (2015). Definingand Measuring Academic Success. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 20 (5): 1 – 20. (In USA).