ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПІД ЧАС ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306951Анотація
Статтю присвячено огляду проблеми використання технологій штучного інтелекту під час фахової підготовки здобувачів закладу вищої освіти. Авторами проаналізовано публікації останніх років зарубіжних і вітчизняних авторів дотичних тем. Авторами наголошено на тому, що залучення штучного інтелекту сприятиме більш якісній фаховій підготовці випускників закладу вищої освіти, адже в сучасному світі штучний інтелект стає все більш поширеним у різних галузях, тому знання та навички роботи зі штучним інтелектом будуть усе більш затребувані ринком праці. Зауважено, що при доборі сервісів штучного інтелекту під час фахової підготовки здобувачів закладу вищої освіти необхідно враховувати відповідність змісту та методик навчання, зручність використання, інтерактивність, індивідуалізацію навчання, а також безпеку і конфіденційність даних. Зазначено, що ефективна підготовка майбутніх викладачів, а також розробка дієвих методів використання штучного інтелекту для перевірки робіт можуть допомогти вирішити окреслені проблеми й отримати найкращі результати. Встановлено, що перспективи використання штучного інтелекту також включають розвиток інноваційних освітніх технологій і методів навчання, до того ж, штучний інтелект може слугувати інструментом для створення інтерактивних та адаптивних освітніх програм, віртуальних середовищ і симуляторів для розвитку практичних навичок і моделювання впровадження нових підходів або рішень в управлінні освітіми процесами. Авторами запропоновано, що до окремих дисциплін необхідно внести теми щодо етичного використання штучного інтелекту, розвитку критичного мислення й аналізу, щоб здобувачі були здатні усвідомлено та відповідально імплементувати штучний інтелект під час освітньої та майбутньої професійної діяльності.
Як висновок, автори стверджують, що неможливо заборонити або повністю відмовитися від технологій штучного інтелекту, незважаючи на те, що вони мають як численні переваги, так і значні ризики, отже чільне місце має зайняти теза про відповідальне та помірковане використання технологій штучного інтелекту в освітньому процесі закладу вищої освіти.
Посилання
Berşe S. et al. (2024). The role and potential contributions of the artificial intelligence language model ChatGPT. Annals of Biomedical Engineering, 52.2. Рр. 130-133. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10439-023-03296-w
Bond M. et al. (2024). A meta systematic review of artificial intelligence in higher education: a call for increased ethics, collaboration, and rigour. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(1) URL: https://link.springer.com/article/10.1186/s41239-023-00436-z
Chan C. K. Y., & Hu W. (2023). Students’ voices on generative AI: Perceptions, benefits, and challenges in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 43. URL: https://link.springer.com/article/10.1186/s41239-023-00411-8
Crompton H., & Burke D. (2023). Artificial intelligence in higher education: the state of the field. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1) URL: https://link.springer.com/article/10.1186/s41239-023-00392-8
Dempere J., Modugu K. P., Hesham A., & Ramasamy L. (2023). The impact of ChatGPT on higher education. Fron. Educ, 8, URL: https://papers.ssrn.com/sol3/ papers.cfm?abstract_id=4592192
Elbanna S. Аrmstrong L. (2024). Exploring the integration of ChatGPT in education: adapting for the future. Management & Sustainability: An Arab Review, 3.1: Рр. 16-29. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/MSAR-03-2023-0016/full/html
Panjiyevich K. (2024). Organizing Education Based on Artificial Intelligence Tools. International Journal of Formal Education, 3.2. Рр. 125-128.
Баранов О. (2023). Визначення терміну “штучний інтелект”. Інформація і право, Вип. 1 (44), С. 32-49.
Вдовиченко С., Устенко І. & Рябчук Н. (2024). Штучний інтелект в освіті. Scientific Collection «InterConf», 186. С. 103-105.
Концепція державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.04.2024 р. № 320-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/320-2024-%D1%80#Text
Сипченко О., Гарань Н. & Пилипенко В. (2022) Дисемінація онлайн-ресурсів в освітній процес в умовах воєнного часу. Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць / за заг. ред. д-ра пед. наук., проф. С.А. Саяпіної. Краматорськ: Видавництво ЦТРІ «Друкарський дім». № 2 (102), С. 26–35. URL: http://gnvp.ddpu.edu.ua/article/view/274869
Цапко А., Білецька С. & Ковтун А. (2024). Трансформація системи освіти в умовах штучного інтелекту: виклики та перспективи. Наука і техніка сьогодні, Вип. 4 (32).