РОЗВИТОК RS–ТЕХНОЛОГІЇ ВСТАНОВЛЕННЯ КВАЛІМЕТРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264950Анотація
Ефективне керування освітньо-виховним процесом залежить від
інформативності його показників та характеристик, за якими здйснюєтьмя
керування, та ефективності кваліметрії цих показників. Зазначена кваліметрія
здійснюється експертним шляхом, що робить актуальним визначення
компетентності «вимірювачів» дидактичних об’єктів, явищ, показників та
характеристик.
Спираючись на методи теорії ефективності та теорії якості, зазначено,
що рівень кваліметрічної компетентності педагогічного працівника доцільно
визначати через розбіжність між точкою гомоморфного відображення його
особистого сприйняття значення певного показника / хапактеристики об’єкту чи
явища рсвітньо-вихлвнього процесу у деяку шкалу вимірювання а, з іншого боку, –
«ідеальною (еталонною)» точкою значення цього показника, встановлену на тій
самій шкалі. Що здійснюється порівнянням індивідуальних та «еталонних»
систем переваг учасників освітньо-виховного процесу. Під системою переваг
розуміється упорядкований ряд показників / характеристик цього процесу: від
більш знамчуущих – до менш значущих.
Індивідуальні системи переваг визначаються попарним порівнянням та
застосуванням нормативного / диференційного методу виявлення частини від
сумарної значущості упорядковуваних показників. Для визначення «еталонної»
система переваг спочатку реалізується багатокрокова технологія виявлення та
усунення маргінальних думок учасників освітньо-виховного процесу, що сприяє
усуненню так званої «статистичної похибки того, хто вижив», відомої також
як «парадокс доступності інформації», що дозволяє отримати статистично-вірогідну за спектром критерів групову систему переваг. На другому етапі
отримана в наведений спосіб групова система переваг непараметрично
оптимізується за допомогою медіани Кемені, спеціально для цього призначеної.
Порівняння індивідувальних та «еталонної» системи переваг
здійснюється за допомогою коефіцієнту рангової кореляції Спірмена. Розподіл
цих коефіцієнтів разом з запропонованою нечіткою шкалою (терм-множиною)
лінгвістичної змінної «рівень кваліметрічної компетентності» дозволяє робити
ефективний кількісно-якісний аналіз кваліметрічної компетентності учасників
освітно-виховного процесу у ставленні до його показників та характеристик.
Проведений аналіз впливу особливостей розподілу коефіцієнтів рангової
кореляції Спірмена на статистику показників компетентності.
Ключові слова: компетентність учасника освітньо-виховного процесу,
теорії ефективності та якості, дидактичні показники, характеристики, явища,
еталонні та індивідуальні системи переваг, розподіл коефіцієнтів рангової
кореляції Спірмена, нечітка шкала компетентності.
Посилання
Вознюк О. В. (2009). Розвиток вітчизняної педагогічної думки:
синергетичний підхід : монографія / О. В. Вознюк ; за ред. проф. П. Ю. Сауха.
Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 184 с.
Голубєва М.О., П’янковська І.В. (2008). Визначення ключових
компетентностей майбутніх учителів: європейський досвід. Наукові записки.
Том 84. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. С. 10-15.
Групове експертне оцінювання та компетентність експертів /
О. М. Величко, Л.В. Коломієць, Т.Б. Гордієнко, А.Г. Шевцов, С.Р. Карпенко,
А.А. Габер ; за загал. ред. д-ра техн. наук Величка О. М. Одеса : ФОП
Бондаренко М.О., 2015. 286 с.
Диференціальний метод встановлення порівняльної небезпеки помилок
авіадиспетчерів / О. М. Рева, В. В. Камишин, А. М. Невиніцин, В. А. Шульгін.
Наука, технології, інновації : наук ж. Київ : УкрІНТЕІ, 2019. № 3 (11). С. 70-82.
http://doi.org/10.35668/2520-6524-2019-3-08
ДСТУ ISO 9000:2015. Системи управління якістю. Основні положення та
словник термінів (ISO 9000:2015, IDT). [Чинний від 2015-12-21]. Вид. офіц. Київ
: Держспоживстандарт України, 2016. 45 с. URL: https://khoda.gov.ua/image
/tsatalog/files/%209000.
Калініна І.О., Гожий О. П., Мусенко Г. О. (2012) Врахування
компетентності експертів у методах багатокритеріального аналізу в задачах
раціонального вибору. Наукові праці Чорноморського державного університету
імені Петра Могили. Комп’ютерні технології. 2012. Вип. 179. Т. 191. С. 116-123.
Камишин В. В. (2012). Методи системного аналізу у кваліметрії навчально-виховного процесу : монографія / В. В. Камишин, О. М. Рева. Київ : ТОВ
«Інформаційні системи», 2012. 270 с.
Кваліметрія в управлінні: гуманістичний контекст : навч. посіб. /
Г. А. Дмитренко, О. Л. Ануфрієва, Т. І. Бурлаєнко, В. В. Медвідь; (за заг. ред.
Г. А. Дмитренка). Київ : Видавництво «Аграрна освіта», 2016. 335 с.
Кемені Дж., Снелл Дж. (1972) URL: https://press.vntu.edu.ua.
Комбінована методика оцінювання компетентності експертів при виборі
сценарію організації інформаційно-психологічного впливу / Г. В. Пєвцов,
О. А. Усачова, П. Пацек, А. О. Романюк. Наука і техніка Повітряних Сил
Збройних Сил України. 2020. № 2 (39). С. 24-36.
Лодатко Є.О. (2022). Педагогічне моделювання : монографія. Тернопіль :
Вид-во «Навчальна книга – Богдан», 2022. 206 с.
Методи і моделі кваліметрії синергетичного ефекту у дидактиці :
монографія / О. М. Рева, В. В. Камишин, С.В. Радецька, А.В. Малиновшевська,
Є.А. Бурдельна, Л.М. Липчанська. Київ : ІОД НАПН України. 2019. 235 с.
Надійність й ефективність у техніці.URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua.
Розенберг Н. М. (1979) Проблеми вимірів у дидактиці. URL:
Саймон Г. А. (2000). Теорія прийняття рішень в економічній теорії URL:
Цільмак О. М. (2017). Педагогічна компетентність викладача вищого
навчального закладу : підручник. Одеса : ОДУВС, 2017. 124 с.
Шадриков В. Д. (2018). Педагогічне оцінювання. URL: http://mpgu.su.