УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНИМИ ПРОЦЕСАМИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Валерій СИПЧЕНКО професор кафедри педагогіки вищої школи ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» вул. Генерала Батюка, 19, м. Слов’янськ, Донецька обл., 84116, Україна
  • Валентина КЛИМОВА Викладач українознавчих дисциплін, заступник директора з навчальної роботи Комунальний заклад «Покровський педагогічний коледж» вул. Маршала Москаленка, 149, м. Покровськ, Донецька область, 85302, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.4(96)2019.196192

Анотація

У статті розкривається проблема управління інноваційними процесами у закладах вищої освіти. Авторами проаналізовано дослідження й публікації В.Бондаря, Л.Ващенко, Л.Даниленко, І.Дичківської, В.Креміня, Л.Карамушки, О.Мармази, В.Пікельної, що стосуються інноваційного менеджменту. Окреслено проблеми інноваційного розвитку освітніх установ, коротко охарактеризовано сутність управлінських інновацій у закладах освіти, з’ясовано пріоритетні принципи і механізми управління інноваційними процесами у закладах освіти, визначено найбільш ефективні технології управління інноваційною діяльністю педагогічних, науково-педагогічних працівників.

Важливим в управління інноваційними процесами, на думку авторки, є розробка моделі, що дасть можливість керівнику здійснювати процес управління цілісно, на основі діагностики й моніторингу, а також забезпечуватиме ефективність управління нововведеннями.

На основі наукових розробок учених визначено складові структури моделі управління інноваційними процесами, що складається з п’яти етапів. На кожному етапі реалізації моделі досить чітко окреслено процеси керівництва інноваційною діяльністю. Акцентується увага на тому, що зміст управлінської діяльності поетапно регулює інноваційні процеси, координує інновації, сприяє розвиткові інноваційного середовища.

Автори переконливо доводять – управління інноваційними процесами слід розглядати як процес, що регулює взаємозв’язок усіх компонентів системи освіти й реалізується безпосередньо через нові управлінські функції: розробку інноваційної освітньої стратегії, вивчення процесів функціонування й розвитку системи вищої освіти на основі моніторингових досліджень, виявлення й підтримку ініціативних науково-педагогічних і педагогічних працівників, поширення інновацій на рівні освітнього закладу, регіону, країни. Це сприятиме переходу системи освіти на якісно вищий рівень на основі оптимізації кадрового потенціалу, матеріально-технічних ресурсів, якими володіють заклади освіти різних типів.

Подальші перспективи досліджень у цьому напрямі: пошук найбільш ефективних методів удосконалення розробленої моделі управління інноваційною діяльністю закладів освіти, зокрема фахової перед вищої.

Посилання

Аспекти управлінської діяльності в школі. Упоряд. Н.Мурашко. Київ, 2005. 128 с.

Бондар В.І. Управлінська діяльність директора школи. Київ: Рад. школа. 1987. 56 с.

Василенко В.А. Теорія і практика розробки управлінських рішень. Київ: ПУЛ. 2002. 420 с.

Ващенко Л.М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону. Київ: Видавниче об’єднання «Тираж». 2005. 380 с.

Даниленко Л.І. Основні проблеми освітньої інноватики в сучасній теорії та практиці. Київ: ІЗМН. 2000. С.380.

Дичківська І.Д. Інноваційні педагогічні технології. Київ: Академвидав. 2014. 352 с.

Дзюба Т. Інноваційні форми організації діяльності педагогічної ради школи. Директор школи (Шкільний світ). 2006. № 21-22. С. 46-58.

Єльникова Г.В. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні. Київ: ДАККО. 1999.303 с.

Конаржевский Ю.А. Внутришкольный менеджмент. Москва: Центр «Педагогический поиск», 2012. 224 с. С.62.

КрыжкоВ.В. Основы менеджмента в образовании: теория, практика методология успішного управления. Запорожье: Просвіта, 2014. 260 с.

Лунячек В.Е. Педагогічний менеджмент: навчальний посібник. Вид-во ХарРІНАДУ«Магістр», 2015. 512 с.

Мармаза О.І. Інноваційні підходи до управління навчальним закладом. Харків: Основа. 2004.240 с.

Маслов В.І. Теоретична модель професійної компетентності керівника школи та її складові. Підготовка керівника середнього закладу освіти. Київ: Міленіум. 2004. С. 61-77.

Освітній менеджмент: Навчальний посібник. За ред. Л.Даниленко, Л.Карамушки. Київ: Шкільний світ.2003. 400с.

Палеха Ю.І. Методологічні основи культури управління. Освіта і управління. 1997. № 2. Т.2. С. 82-85.

Пікельна В.С., Удод О.А. Управління школою. Донецьк: Альфа, 2014. 284 с.

Симонов В.П. Педагогический менеджмент: ноу-хау в образовании. Москва: Высшее образование, 2017. 357 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-08-28

Номер

Розділ

Статті