ОСОБЛИВОСТІ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ФАХІВЦІВ У ПРОЦЕСІ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ: РОЛЬ ВЧИТЕЛЯ-ЛОГОПЕДА
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.340169Анотація
У статті розкрито особливості міждисциплінарної взаємодії фахівців у процесі надання послуги раннього втручання дітям раннього віку з порушеннями психофізичного розвитку. Схарактеризовано сутність раннього втручання як сімейно-центрованої, міжвідомчо скоординованої послуги, яка охоплює медичні, психолого-педагогічні та соціальні компоненти підтримки. Акцентовано увагу на ролі вчителя-логопеда як ключового учасника міждисциплінарної команди, що забезпечує своєчасне виявлення, профілактику та корекцію мовленнєвих порушень, тісно співпрацюючи з батьками, лікарями, психологами, педагогами-дефектологами, соціальними працівниками. Обґрунтовано необхідність координації логопедичної допомоги з іншими видами підтримки для формування індивідуальної програми розвитку дитини. Проаналізовано функції логопеда в команді раннього втручання, визначено основні напрямки його взаємодії з іншими спеціалістами. Наголошено на важливості дотримання принципів сімейно-центрованості, недискримінації, професійного партнерства, конфіденційності та мультидисциплінарності. Встановлено, що ефективна міждисциплінарна співпраця є запорукою цілісного супроводу дитини та її сім’ї, дозволяє врахувати індивідуальні потреби, мінімізувати вплив порушень та сприяти успішній соціалізації дитини.
Посилання
Безпалько, О. В. (2005). Соціальна робота в громаді: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури.
Довгопола, К. С. (2019). Партнерство у ранньому втручанні в роботі з родинами дітей з порушеннями зору. . URL : https://surl.li/jauezg
Конопляста, С. Ю., & Кисличенко, В. А. (2011). Логопедичний супровід сім’ї, в якій виховується дитина з порушеннями мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, (17), 105–107.
Концепція створення та розвитку системи раннього втручання. (2021). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/517-2021-%D1%80#n8
Кукуруза, Г. В. (2013). Психологічна модель раннього втручання: допомога сім'ям, що виховують дітей раннього віку з порушеннями розвитку: монографія. Харків: Планета-прінт.
Кукуруза, Г., Близнюк, О., Хворостенко, О., та ін. (2017). Технологія раннього втручання: принципи, алгоритм: методичні рекомендації. Харків.
Литовченко, С. (2020). Деякі аспекти реалізації послуги раннього втручання для дітей з порушеннями слуху. Особлива дитина: навчання і виховання, (3), 47–52.
Методичні рекомендації щодо впровадження практики надання послуги раннього втручання для забезпечення розвитку дитини, збереження її здоров'я та життя. (2021). URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0092739-21#Text
Орієнтовний перелік знань та вмінь фахівців команди раннього втручання. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/file/text/93/f509166n158.docx
Панченко, Т. Л., & Заплатинська, А. Б. (2018). Раннє втручання як система комплексної допомоги дітям раннього та дошкільного віку. Народна освіта, (3), 12–18.
Пасічник, І. П., & Кукуруза, Г. В. (2013). Міждисциплінарна сімейно-центрована програма раннього втручання на етапі первинної медико-санітарної допомоги дітям. Перинатологія і педіатрія, (4), 105–107.
Порядок раннього виявлення у дітей порушень розвитку або ризику їх виникнення і своєчасного направлення сімей з дітьми до надавачів послуги раннього втручання для отримання такої послуги. (2023). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2023-%D0%BF#Text
Черніченко, Л. А. (2020). Рання логопедична корекція: навчально-методичний посібник. Умань: Візаві.