МОРФОФУНКЦІОНАЛЬНІ ПОКАЗНИКИ УЧНІВ ЯК ЧИННИК ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ КОРЕКЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОГО ПІДХОДУ В ОРТОПЕДАГОГІЦІ

Автор(и)

  • Віталій Пустовалов
  • Ірина Усатова
  • Тетяна Король
  • Вікторія Супрунович
  • Роман Халявка

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.340168

Анотація

Досліджено морфофункціональні показники учнів середнього шкільного віку з незначними порушеннями опорно-рухового апарату як ключовий чинник диференціації корекційно-педагогічного підходу в ортопедагогіці. Проаналізовано динаміку фізичного розвитку в онтогенетичному періоді від 10 до 13 років. Встановлено високу стабільність рівня фізичного розвитку школярів, незважаючи на характерні для підліткового віку морфологічні та функціональні зміни. Це свідчить про сталість індивідуального фізичного статусу, що має важливе значення для розроблення персоналізованих підходів у фізичному вихованні та корекційній педагогіці.

Визначено ключові морфофункціональні показники, що мають діагностичну цінність для диференційованої оцінки фізичного розвитку дітей з незначними порушеннями опорно-рухового апарату. Виокремлено провідні напрямки ортопедагогіки, спрямовані на створення адаптивних моделей навчання та розвитку, які враховують особливості фізичного дозрівання, адаптаційні можливості та рівень соматичного здоров’я дітей. Обґрунтовано, що ортопедагогіка як міждисциплінарна наукова галузь потребує впровадження сучасних цифрових технологій для підвищення точності діагностики, ефективності моніторингу морфофункціонального стану та прогнозування результатів педагогічного впливу.

Вивчено ефективність апробованої методики оцінювання фізичного розвитку, яка забезпечує науково обґрунтовану, багатокомпонентну характеристику соматичного стану учнів. Порівняно сучасні підходи до корекційно-педагогічної підтримки дітей із незначними порушеннями опорно-рухового апарату. Розроблено концептуальні та методологічні засади побудови адаптивних навчально-реабілітаційних стратегій. Запропоновано напрями вдосконалення фізкультурно-оздоровчих програм з урахуванням адаптаційного потенціалу школярів.

Узагальнено емпіричні результати дослідження як підґрунтя для подальших міждисциплінарних напрацювань у сфері ортопедагогіки, дитячої валеології та спеціальної педагогіки. Рекомендовано інтегрувати інноваційні методи оцінювання у практику фізичного виховання та корекційного супроводу.

Підсумовано значення морфофункціонального підходу для підвищення ефективності фізичного виховання, оптимізації педагогічних стратегій та забезпечення повноцінного особистісного розвитку дітей з незначними порушеннями опорно-рухового апарату.

Посилання

Афанасьєв, С., & Бурдаєв, К. (2017). Формування вертикальної стійкості тіла молодших школярів з порушеннями слуху в процесі фізичного виховання. Journal of Education, Health and Sport, 7(6), 1169–1178. https://doi.org/10.5281/zenodo.1252452

Бєсєда, В., Марчук, В., Ткач, В., & Топорова, Р. (2023). Сучасні методики комп’ютерної діагностики постави дітей. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 6–11. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/297189

Колупаєва, А. А., Таранченко, О. М. (2016). Інклюзивна освіта: від основ до практики [Монографія]. Київ: ТОВ «АТОПОЛ». – 152 с. (Серія «Інклюзивна освіта»).

Микитин, Л. М. (2024). Вплив фізичних вправ на показники рівноваги дітей 10–12 років з особливими освітніми потребами. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 11(184), 133–135. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.11(184).25

Романюк, А. П. (2023). Рівень фізичного здоров’я у дітей молодшого шкільного віку з порушеннями постави. У Адаптаційні психофізіологічні проблеми фізичної культури і спорту: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (Київ–Черкаси, 7–8 грудня 2023 р.) (с. 178–179). Національний університет фізичного виховання і спорту України; Черкаський національний університет ім. Богдана Хмельницького https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/ tezy_2023_1.pdf

Свєтлова, О., & Завгородня, В. (2023). Важливість підготовки фахівців з ортопедагогіки в умовах сьогодення. Освіта. Інноватика. Практика, 11(4), 50–54. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i4-007

Христова, Т. Є. (2017). Динаміка морфо-функціональних показників організму дітей з порушенням постави в умовах застосування оздоровчих технологій. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3К(84), 515–519. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18035

Черненко, Т. В. (2019). Питання про навчання дітей з порушенням функцій опорно-рухового апарату в Україні наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 142–150. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2019-PP-4-142-150

Шевцов, А. Г. (2011). Ортопедагогіка як нова спеціалізація підготовки фахівців з корекційної освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Соціально-педагогічна, 17(1), 186–193. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_sp_2011_17(1)__24

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-28