СТРАТЕГІЇ АДАПТАЦІЇ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ НАВЧАННІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.340060Анотація
У статті розглянуто проблему інклюзивного навчання учнів з особливими освітніми потребами на уроках математики. Показано значення математики для розвитку дитини, адаптації у соціумі, самостійності у побуті, подальшої професійно-трудової діяльності. Визначено роль інклюзивного навчання для якісного здобуття математичних знань дітьми з особливими освітніми потребами, показано особливості засвоєння математики різними категоріями дітей з психофізичними порушеннями, проаналізовано труднощі, з якими вони стикаються під час навчання.
У статті йдеться про необхідність створення спеціальних умов для учнів з особливими освітніми потребами, за якими вони зможуть повноцінно сприймати інформацію, розуміти її зміст, запам’ятовувати, використовувати на практиці. Увага приділена і ролі психологічних обставин для успішного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Проведено аналіз стратегій адаптації на уроках математики в інклюзивному класі, розглянуто різні підходи до дітей з особливими освітніми потребами при вивченні математики. Увага приділена застосуванню методів диференціації та візуалізації з наведенням прикладів їх застосування на уроках математики в старшій школі.
Показано шляхи підходів до учнів з особливими освітніми потребами в процесі оцінювання їх навчальних досягнень з адаптацією методів і прийомів оцінювання. Розглянуто особливості консультування учнів на уроках математики як засіб діагностики та оцінювання знань і визначення напрямів індивідуального підходу, технологій адаптації.
Доведено, що при використанні стратегій адаптації учні з особливими освітніми потребами, незалежно від категорій труднощів та видів порушень психофізичного розвитку, можуть навчатися за загальною програмою разом з усіма учнями класу.
Розглянуто приклади адаптованих завдань з математики для учнів старшої школи з особливими освітніми потребами.
Посилання
Бондар Т.І. (2014). Теоретичні засади реалізації концепції інклюзивної освіти. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, II(18), Issue: 37, Р. 41-44.
Бондаренко Ю., Воротинцева О. (2020). Мережева форма здобуття освіти як модель реалізації індивідуальної освітньої траєкторії дитини з порушеннями інтелектуального розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 7. С. 286-297.
Гаврилов О., Лісова Л. (2025). Спеціальні методики навчання дітей з порушеннями інтелекту математики: Навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: Видавець Ковальчук О.В., 225 с.
Дубровська Л.О., Гордієнко Т.В., Дубровський В.Л. (2021). Форми та методи інклюзивного навчання на уроках математики в початковій школі. Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky. Issue 2 (135). Odesa, 2021. С. 68-74.
Колупаєва А., Коваль Л., Компанець Н., Квітка Н. (2019). Асистент вчителя у закладі загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання : навч.-метод. посіб. Харків : Видавництво «Ранок», 216 с.
Костенко Т. М. (2020). Учні початкових класів із порушеннями зору: навчання та розвиток: навчально-методичний посібник. Харків : «Ранок», 128 с.
Лісова Л.І. (2020). Характеристика труднощів у процесі обчислення арифметичних дій молодшими школярами з тяжкими порушеннями мовлення. Актуальні питання корекційної освіти. Випуск №16. Том 1.
Ленів З. П. (2020). Когнітивно-компетентнісний компонент готовності асистентів учителів до реалізації командної взаємодії в умовах інклюзії. Актуальні питання корекційної освіти. Випуск №15, С. 110-122.
Максименко Н. (2008). Використання різних засобів комунікації на уроках математики початкових допоміжних класів шкіл для дітей з порушеннями слуху. Актуальні проблеми навчання і виховання людей з особливими потребами. Збірник наукових праць. № 5(7). С. 283.
Миронова С.П. (2016). Педагогіка інклюзивної освіти: навч.-метод. посіб.: Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка, 163 с.
Оліфір Н. (2021). Особливості роботи асистента вчителя в закладах загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням. Вісник Дніпровської академії неперервної освіти «Філософія. Педагогіка» № 1 (1), С. 68-73.
Синьов В.М., Шульженко Д.І. (2017). Психологія інклюзивної освіти учнів зі спектром інтелектуальних та аутистичних порушень. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. Вип. 9(2). С. 190-205.
Свириденко Г. (2024). Дискалькулія учнів початкових класів з порушенням мовлення як психолого-педагогічна проблема. «Inclusion and Diversity» №3.
Семеніхіна О., Юрченко А. (2014). Уміння візуалізувати навчальний матеріал засобами мультимедіа як фахова компетентність учителя. Науковий вісник Ужгородського національного університету: «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла». Випуск 33. С. 176-179.
Сухомлинський В.О. (1976). Серце віддаю дітям. Вибр. тв.: у 5-ти т. К.: Рад. шк., Т.4. 501 с.
Таранченко О.М., Найда Ю.М. (2012). Диференційоване викладання в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник / За загальною редакцією Колупаєвої А.А. К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 120.с.
Тихонова К. (2020). Труднощі навчання: дислексія, дисграфія, диспраксія, дискалькулія. Харків: «Ранок». С. 137-140.
Ткаченко О. (2022). Інклюзивна освіта в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія «Психологічні науки» 1(1), С. 79-86.
Шевченко І. С. (2014). Приклади візуалізації у навчанні математики. Фізико-математична освіта. Науковий журнал. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, № 2 (3). С. 65-78.