ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЯК АКТУАЛЬНА ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

  • Олена Коркішко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.340058

Анотація

У статті наголошено на необхідності належної організації громадянського виховання підростаючого покоління та учнівської молоді, основною метою якого є формування свідомого громадянина, якому притаманні високі моральні ідеали суспільства, любов до Батьківщини, відповідальність за виконання суспільного обов’язку. Зазначено, що виховати справжнього громадянина може лише педагог, який сам є громадянином і добре розуміє, що таке громадянськість. Звернено увагу, що саме в сім’ї, закладі дошкільної освіти, а потім в школі та закладі вищої освіти учнівська молодь «дістає уроки громадянськості». Розглянуто погляди вчених щодо проблеми підготовки майбутніх вихователів ЗДО до патріотичного (Л. Савченко), духовно-морального (О. Монке), полікультурного (Л. Зданевич), толерантного (В. Ляпунова), громадянського (А. Вознюк, М. Замелюк, Р. Ковдратенко, Т. Оксенчук, Т. Пономаренко, О. Пуш, Т. Шинкар) виховання дітей у закладі дошкільної освіти. Констатовано, що підготовка майбутніх вихователів до громадянського виховання дітей дошкільного віку є важливою та актуальною проблемою, бо саме через діяльність вихователя відбувається становлення особистості дошкільника, набуття ним значущих базових якостей, що складають основу його громадянськості: громадянська відповідальності, свідомість, почуття громадянського обов'язку та гідності, здатність розуміти інших, визнання чеснот і переваг інших людей, уміння ставати на їхнє місце, робити людям добро, не чекаючи винагороди тощо. Підсумовано, що професійна підготовка майбутніх вихователів до громадянського виховання дітей дошкільного віку – це системний, цілісний освітній процес, спрямований на отримання майбутніми вихователями знань, умінь і навичок, що сприятимуть формуванню готовності до ефективного здійснення громадянського виховання під час професійної діяльності в закладі дошкільної освіти.

Посилання

Богуш, А.М. (2008). Василь Сухомлинський: азбука виховання майбутніх громадян України. Наука і освіта. (6). 3–6.

Вознюк, А.А. (2023). Використання ІКТ у підготовці майбутніх педагогів до громадянського виховання дітей дошкільного віку. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 29–35.

Замелюк, М.І., Пуш, О.А., & Оксенчук, Т.В. (2020). Громадянське виховання у закладі вищої освіти: теоретико-практичний аспект. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць / редкол.: А.В. Сущенко (голов. ред.) та ін. Запоріжжя: КПУ, (70 (2)). 112–116.

Зданевич, Л. В. (2016). Наукові підходи до здійснення полікультурного виховання дітей в процесі професійної підготовки майбутніх вихователів. Studia Zarządzania i Finansów Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. (11). 97–104.

Ігнатенко, П.Р., Поплужний, В.Л., & Косарєва, Н.І. (1997). Виховання громадянина: Психолого-педагогічний і народознавчий аспекти: навчально-методичний посібник. Київ, Україна: Інститут змісту і методів навчання.

Ковдратенко, Р.В. (2009). Формування готовності майбутніх вихователів до виховання відповідальності у старших дошкільників: методичні рекомендації. Кривий Ріг: Видавничий дім, Україна.

Концепція розвитку громадянської освіти в Україні: затв. розпорядж. Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 710 (у редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2022 р. № 893-р). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-р#Text

Коркішко, О.Г. (2018). Громадянське виховання студентської молоді у процесі позааудиторної роботи вишу. Професіоналізм педагога в умовах освітніх інновацій: монографія / за заг. ред. Л.Г.Гаврілової. Hameln, Germany: Inter GING. 33–47.

Ляпунова, В. (2017). Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх вихователів до формування толерантності дітей у дошкільних закладах: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04; 13.00.08 / НАПН України. Інститут пед. освіти і освіти дорослих. Київ, Україна.

Монке, О.С. (2020). Теоретико-методологічні засади підготовки вихователів до морально-духовного виховання дошкільників засобами художньої літератури: дис….д-ра пед.. наук: 13.00.08 / НАПН України. Інститут проблем виховання. Київ, Україна.

Пономаренко Т.О., & Шинкар Т.Ю. (2024). Становлення готовності майбутніх вихователів до формування соціально-громадянської компетентності дітей раннього та дошкільного віку. Moderní aspekty vědy: XLIV. Díl mezinárodní kolektivní monografie / Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o. Česká republika: Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o. 288–299.

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р., № 37-38, ст.2004. Дата оновлення: 19.12.2024 р., № 4170-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18#Text.

Савченко, Л.Л. (2018). Підготовка майбутніх вихователів до патріотичного виховання дітей дошкільного віку в Україні (1985-2012рр.): автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Дрогобицький державний пед. ун-т імені Івана Франка. Дрогобич, Україна.

Сухомлинський, В.О. (1976). Формування виховного впливу колективу на особистість: вибрані твори у 5 т. Київ: Радянська школа, (1).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-28