ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІН ФАХОВОГО СПРЯМУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.340057Анотація
У статті зазначено, що дедалі більшої потреби набуває підготовка конкурентно придатних компетентних фахівців нової формації для роботи в закладах дошкільної освіти, головна мета яких – організація навчання, виховання та розвитку вихованців під час здобуття ними дошкільної освіти через формування ключових компетентностей. Наголошено, що виховати компетентного дошкільника – особистість, яка зможе успішно реалізовувати себе в майбутньому, – здатен вихователь-професіонал, який є духовно багатою, яскравою, творчою людиною, джерелом знань, наставником, любить дітей, викликає в них бажання стати кращими, дотримується принципу дитиноцентризму та використовує особистісно орієнтований підхід щодо розвитку дитини відповідно до її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів, здібностей, обдарувань та свободи вибору. Узагальнено наукові погляди представників психолого-педагогічних досліджень та зазначено, що професійна компетентність майбутнього вихователя ЗДО – інтегрована професійно-особистісна характеристика вихователя, що включає сукупність теоретичних знань, практичних умінь і навичок, педагогічного досвіду, індивідуальних якостей (любов до дітей, чутливість до іншої людини, гуманність у помислах і діях, глибока віра в силу й можливості дітей, оптимізм, емоційна стійкість, терпіння, емпатія, витримка, працездатність, дисциплінованість тощо), спрямованих на досягнення успіху в майбутній педагогічній діяльності. Констатовано, що формуванню професійної компетентності в майбутніх вихователів у ДВНЗ «ДДПУ» на освітній програмі «Дошкільна освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти в циклі професійної підготовки сприяють обов’язкові компоненти: Педагогічний супровід дошкільного дитинства, Ознайомлення дітей із суспільним довкіллям, Основи педагогічної майстерності вихователя, Педагогіка родинного виховання тощо. Підкреслено, що вивчення дисциплін фахового спрямування є важливим складником формування професіонала-вихователя під час навчання у ЗВО, а постійне вдосконалення професійної компетентності – процес інтеграції особистісного й професійного зростання.
Посилання
Березовська, Л.І. (2023). Формування професійно-етичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д.Ушинського: наук. журнал. Одеса : ПНПУ ім. К.Д.Ушинського, (3(144)). 128–134.
Бех, І.Д. (2009). Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці. Педагогіка і психологія: Вісник АПН України. (2). 26–31.
Бєлєнька, Г.В. (2012). Сучасні підходи до питань формування професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: зб. наук. праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету (5 (48)). 99–102.
Бєлєнька, Г.В. (2012). Формування професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку в умовах університетської освіти. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Сер.: Психолого-педагогічні науки. (4). 114–119.
Біла, О.О., Гуменникова, Т.Р., & Кічук, Я.В. та ін. (2007). Компетентність саморозвитку фахівця: педагогічні засади формування у вищій школі / наук. ред., упорядкув. Н.В.Кічук; Півден. наук. центр АПН України. Ізмаїл. держ. гуманіт. ун-т. Ізмаїл, Україна.
Біличенко, Г. В., Міхєєва, О. І. (2024). Робоча програма навчальної дисципліни «Педагогічний супровід дошкільного дитинства»: Вчена рада ДДПУ від 27.06.2024p., №8. Дніпро-Слов’янськ. URL: https://surli.cc/fkglbe
Вознюк, А.А. (2024). Робоча програма навчальної дисципліни «Основи педагогічної майстерності вихователя»: Вчена рада ДДПУ від 27.06.2024p., №8. Дніпро-Слов’янськ. URL: https://surli.cc/apikio
Грибоєдова, Т. О. (2024). Робоча програма навчальної дисципліни «Ознайомлення дітей з суспільним довкіллям»: Вчена рада ДДПУ від 27.06.2024p., №8. Дніпро-Слов’янськ. URL: https://surl.li/bfrvsx
Кідіна, Л.М. Формування фахових компетенцій майбутнього вихователя дошкільного навчального закладу. Наукова скарбниця освіти Донеччини, (1 (6)). 69–75.
Методичні рекомендації для розроблення профілів ступеневих програм, включаючи програмні компетентності та програмні результати навчання / пер. з англ. Національного експерта з реформування вищої освіти Програми Еразмус+, д-ра техн. наук, проф. Ю. М. Рашкевича. Київ: ТОВ Поліграф плюс, 2016.
Ничкало, Н.Г. (2000). Професійна освіта: словник : навч. посіб. / уклад. С.У. Гончаренко та ін.; за ред. Н.Г.Ничкало. Київ: Вища шк., Україна
Освітня (освітньо-професійна) програма «Дошкільна освіта»: Вчена рада ДДПУ від 27.06.2024p., №8. Дніпро-Слов’янськ. URL: https://surli.cc/hbiqgb
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004 (зі змінами від 19.12.2024 р. № 4170-IX). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Про дошкільну освіту: Закон України від 06.06.2024 р. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 42, ст.258 (зі змінами від 19.11.2024 р. № 4059-IX). URL: https://zaкon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380 (зі змінами від 25.02.2025 р. № 4250-IX). URL: https://zaкon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти»: Мінекономіка України від 19.10.2021 р. № 755-21. URL: https://surl.li/zsirfu
Сиротич, Н.Б. (2010). Методологічні аспекти формування професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, (1). 15–20.