ПІДВИЩЕННЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ІНФОРМАТИКИ У ЗВО УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Ігор Пучков

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.340050

Анотація

Актуальність теми зумовлена стрімкою цифровізацією, що вимагає адаптації освітньої системи, зокрема підготовки майбутніх вчителів початкових класів, як провідників у цифровому просторі. Традиційні методи викладання інформатики у ЗВО обмежуються високою вартістю та негнучкістю, створюючи розрив між теоретичною підготовкою студентів та практичними вимогами. Дослідження фокусується на системному впровадженні сучасних ІТ-рішень для подолання технічних, методичних та організаційних бар’єрів, підвищуючи якість підготовки педагогів та їхню конкурентоспроможність. Аналіз попередніх публікацій висвітлює зростаючий інтерес до цієї проблематики, концепцію “освіта як послуга” (EaaS) та використання хмарних платформ (MOOCs, віртуальні лабораторії) для оптимізації навчання, що підтверджується роботами вітчизняних та зарубіжних науковців. Виявлено прогалини щодо порівняльного аналізу платформ, уніфікованих методик інтеграції та впливу на психологічний стан студентів, що потребує подальших досліджень. Метою статті є всебічний аналіз, систематизація та поглиблення знань щодо підвищення фахових компетентностей майбутніх вчителів початкових класів під час вивчення інформатики у ЗВО України та розробка практичних рекомендацій. Окреслено переваги сучасних підходів (доступність, гнучкість, економія ресурсів, розвиток співпраці, актуальність ПЗ, індивідуалізація, безпека даних) та конкретні напрямки їх практичного застосування (LMS, інтерактивні матеріали, віртуальні лабораторії, хмарні IDE). Водночас, виявлено та проаналізовано виклики: недостатній рівень цифрової компетентності викладачів та студентів, застаріла технічна інфраструктура, питання безпеки даних, фінансові обмеження та необхідність зміни методик викладання. Висновки підтверджують стратегічну необхідність модернізації викладання інформатики, а перспективи подальших розвідок охоплюють розробку стандартизованих методик інтеграції, глибший аналіз ефективності платформ, комплексні програми підвищення кваліфікації, дослідження гібридних освітніх моделей, впливу на Soft Skills, інтеграцію з новітніми технологіями (AR/VR, блокчейн, IoT) та міжнародну співпрацю.

Посилання

Бондаренко, О.І., & Ігнатенко, А.В. (2022). Особливості застосування хмарних технологій в освітньому процесі закладів вищої освіти. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Педагогічні науки, (1), 47-51.

Бойко, Л.П. (2023). Розвиток командних компетенцій студентів-айтівців засобами хмарних технологій. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки, (1), 115-120.

Герасименко, М.В. (2024). Досвід використання платформи Google Cloud Platform для практичного навчання зі штучного інтелекту. Інновації в освіті, (2), 89-94.

Дикань, О.П. (2023). Використання Amazon Web Services у викладанні дисциплін з розробки програмного забезпечення. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Комп’ютерні науки та інформаційні технології, (1016), 112-117.

Іванов, С.А., & Сидоренко, Н.П. (2022). Економічна ефективність впровадження хмарних рішень у вищій освіті. Економіка та управління національним господарством, (1), 78-83.

Коваленко, О., & Семеріков, С.О. (2021). Хмарні технології в освіті: досвід та виклики дистанційного навчання під час пандемії. Інформаційні технології і засоби навчання, 81(1), 1-15.

Ковальчук, О.В. (2020). Організація спільної роботи студентів у хмарному середовищі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка, соціальна робота, (1), 94-98.

Ковальчук, І.П. (2024). Застосування хмарних сервісів для візуалізації та аналізу великих даних у навчанні інформатиці. Актуальні питання сучасної педагогіки, (1), 77-82.

Кравченко, Ю.О., & Михайлюк, О.С. (2024). Цифрові інструменти та сервіси у формуванні професійної компетентності вчителя початкової школи. Інформаційні технології і засоби навчання, 95(3), 45-58.

Лисенко, Д.А., & Петровський, Р.І. (2022). Проектування та впровадження віртуальних лабораторій для вивчення комп'ютерних мереж на хмарній основі. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, (2), 98-103.

Павлюк, О.Б. (2023). Використання хмарних платформ для навчання машинному навчанню та штучному інтелекту. Педагогічний альманах, (56), 123-128.

Пономаренко, Р.А. (2024). Моделі індивідуалізації навчання з використанням хмарних технологій у ЗВО. Педагогіка вищої школи, (3), 112-118.

Смірнов, О.Д., & Зайцева, І.В. (2022). Забезпечення кібербезпеки в хмарних освітніх середовищах: виклики та рішення. Інформаційна безпека в освіті, (1), 54-60.

Соколова, І.В. (2022). Хмарні технології як засіб індивідуалізації навчання студентів педагогічних спеціальностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 83, 187-191.

Сорокін, А.В. (2023). Використання хмарних середовищ розробки та CI/CD у навчанні студентів-програмістів. Комп'ютерні системи та мережі, (2), 88-93.

Федоренко, С.В., & Савченко, О.М. (2024). Використання віртуальних та симуляційних середовищ для формування практичних навичок у майбутніх вчителів. Інноваційна педагогіка, 56, 234-239.

Шевченко, Л.М., & Горбаченко, В.В. (2023). Впровадження інноваційних хмарних технологій у підготовку майбутніх педагогів початкової школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка, 2(25), 134-140.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-28