ЗЕМСЬКА ШКОЛА ЯК ОСЕРЕДОК КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • Ірина Ніконова

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339990

Анотація

У статті здійснено історико-педагогічний аналіз діяльності земських шкіл Лівобережної України другої половини ХІХ – початку ХХ століття як осередків краєзнавчої роботи. На основі архівних матеріалів, земських звітів, педагогічної періодики та мемуарних джерел простежено форми й зміст краєзнавчої активності в шкільному середовищі: екскурсії, організація шкільних музеїв, фольклорні та природознавчі гуртки, етнографічні спостереження. Особливу увагу надано педагогічним ініціативам, які сприяли формуванню в учнів інтересу до історії та культури рідного краю, а також методам залучення їх до дослідницької діяльності. Висвітлено роль учителів як ініціаторів краєзнавчої практики та посередників між школою, громадою і культурним середовищем. Обґрунтовано, що краєзнавство в земській школі було не лише освітнім компонентом, а й засобом формування локальної ідентичності, патріотизму та історичної свідомості. Розглянуто соціокультурний контекст розвитку краєзнавчих практик, зокрема вплив освітньо-просвітницьких традицій народної школи на шкільне середовище. Зроблено акцент на актуальності вивчення досвіду земських шкіл у контексті сучасної української освіти, яка прагне до інтеграції регіонального змісту в освітній процес відповідно до Концепції «Нова українська школа» з метою розвитку активного громадянина та збереження культурної спадщини. Визначено, що краєзнавча діяльність на Лівобережній Україні другої половини ХІХ – початку ХХ століття свідчить про поступове інституційне оформлення цього напряму в народній освіті, зокрема через мережу земських шкіл, де формувалися перші моделі позакласної роботи з учнями, що передбачали етнографічні експедиції, збір фольклору, створення шкільних музеїв і гербаріїв як інструментів пізнання рідного краю.

Посилання

Березівська, Л. Д. (2009). Організаційно-педагогічні засади реформування шкільної освіти в Україні у ХХ століття (дис. … доктора пед. наук). Ін-т педагогіки АПН України. Київ, Україна.

Дем’яненко, Н. М. (2010). Освітня політика Російської імперії в Україні: проблеми, суперечності, наслідки. Педагогіка і психологія, (3), 45–51.

Державний стандарт базової середньої освіти. № 898. (2020). Вилучено з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п

Драчук, Ю. З., Снітко, Є. О., Завгородній, Є. Є. & Сав’юк, Л. О. (2016). До проблем забезпечення якості освіти у вищому навчальному закладі. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, (3(1), 135–143.

Звіти Полтавського губернського земства про стан народної освіти. Полтава (1886–1912). Архівні матеріали з фондів ЦДІАК України (Ф. 707, оп. 2).

Корф, М. А. (1866). Книга для чтения в сельских школах Южной России. Харьков: Типография Министерства народного просвещения.

Ладиченко, Т. В. (2003). Аналізуючи різні погляди, виробляти власне історичне мислення. Історія в школах України, (3), 27–29.

Огнев’юк, В. О. (2016). Освіта як чинник національної безпеки України. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка.

Про освіту. (Закон України). № 2145-VIII. (2017). Вилучено з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Русова, С. Ф. (1923). ЦДАВО України (Центр. держ. архів вищ. органів влади та упр. України). (Ф. 3889, oп. 1. Спр. 9. 85 арк.).

Сухомлинська, О. В. (1999). Концептуальні засади розвитку історико педагогічної думки в Україні. Шлях освіти, (1), 41–45.

Трухан, Г. П. (2011). Історія освіти в Україні: джерелознавчий аспект. Полтава: ПНПУ.

Учительська газета (1870–1917). Харків – Київ. Педагогічна періодика. Вилучено з https://surl.li/rpvpxs

Яцик, Т. О. & Степанюк, В. В. (2022). Словник коротких термінів з педагогіки. Луцьк: ФОП Мажула Ю. М.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-28