ЗМІСТОВИЙ І ДЕФІНІТИВНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ ЛІДЕРСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Ельміра Чепіга

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339987

Анотація

Стаття присвячена проблемі змістовного та дефінітивного аналізу поняття «лідерська компетентність здобувачів вищої освіти». У статті  здійснений дефінітивний аналіз поняття лідерська компетентність здобувачів вищої освіти. У роботі розглянуто трактування поглядів вітчизняних і зарубіжних вчених на поняття « лідерська компетентність». Також розглядається сутність феномену та зміст  лідерство,  а також аналізується теоретичні основи формування лідерської компетентності. Поняття поєднує знання, уміння, цінності та особистісні якості необхідні для продуктивної  діяльності та досягнення спільного результату. Визначено структуру формування лідерської компетентності, що складається з когнітивного, операційно-діяльнісного, особистісно-емоційного та аксіологічного компонентів. Вона є багатовимірною та не зводиться лише до набору знань чи навичок, а передбачає повноцінне включення до професійної підготовки, цінностей і розвиток особистісних якостей, які забезпечують ефективного виконання лідерських функцій. Обґрунтовано необхідність формування компетентності як передумова професійної та соціальної самореалізації здобувачів вищої освіти. Для формування та розвитку лідерської якостей необхідно залучати здобувачів вищої освіти до різних видів діяльності, створюючи умови для самовираження.  Важливо зазначити  лідерські навички стають особливо актуальними в умовах сучасних змін, адже вони сприяють забезпеченню якості освітніх організацій, досягненню балансу між гнучкістю стабільністю та результативністю. Таким чином розвиток лідерської компетентності є ключовою умовою для здобувачів вищої освіти, які здатні робити вагомий внесок у розвиток суспільства та набувати позитивний досвід. Перспективи подальших досліджень пов’язані з пошуком ефективних педагогічних технологій, спрямованих на формування лідерської компетентності здобувачів вищої. Розробка чітких критерій та показників оцінювання рівня сформованості цієї компетентності, що дозволять проаналізувати динаміку її розвитку та освітній вплив. Подальші наукові пошуки мають бути зосереджені на інтеграції інноваційних форм навчання (проєктна діяльність, воркшопи, тренінги, молодіжні ініціативи тощо), які створюють умови формування лідерської компетентності.

Посилання

Стандарт вищої освіти. Галузь знань 01 – «Освіта / Педагогіка», спеціальність 011 (за спеціалізаціями) Освітні, педагогічні науки». URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-vishoyi-osviti-za-specialnistyu-011-osvitni-pedagogichni-nauki-dlya-drugogo-magisterskogo-rivnya-vishoyi-osviti

Жигірь В. (2015). Сутність і зміст лідерської компетентності майбутнього менеджера освіти.:Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, № 130. С. 34–37.

Білик В. М., Якушин Д. В. (2023). Формування лідерської компетентності здобувачів вищої педагогічної освіти: зарубіжний досвід. Освіта дорослих: світові тенденції, українські реалії та перспективи : зб. матеріалів II Міжнар. наук.-практ. конф., 8-9 червня 2023 р. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, с. 204-207. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/16202

Мартиненко Є. О., Романовський О. Г. (2021). Важливість формування лідерської компетентності серед здобувачів вищої освіти. У: Теоретичні та практичні дослідження молодих вчених : зб. тез доп. 15-ї Міжнар. наук.-практ. конф. магістрантів та аспірантів, 1-3 грудня 2021 р. Харків: НТУ «ХПІ», с. 389-390. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/63479

Мартинова О. Д., Ігнатюк О. А. (2021). Комунікативна компетентність в освітньому процесі та формуванні особистості фахівця-лідера. У: Україна і світ: гуманітарно-технічна еліта та соціальний прогрес : матеріали міжнар. наук.-теорет. конф. студ. і аспірантів, 14-15 квітня 2021 р. Харків: НТУ "ХПІ", с. 236-238. URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/61445

Хіцан Д. Ю. (2024). Формування лідерської компетентності здобувачів бакалаврського рівня. Харків: ХНПУ. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/ 123456789/14050

Романовський О. Г., Балабай А. А. (2021). Формування лідерської компетенції у майбутніх психологів. У: Лідери XXI століття. Формування особистості харизматичного лідера… : матеріали 5-ї міжнар. наук.-практ. конф., 28-29 жовтня 2021 р. Харків: НТУ "ХПІ", с. 143-145. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/63479

Ягупов В., Білошицький В. (2023). Сутність, структура і зміст лідерської компетентності майбутніх офіцерів-фахівців фізичної культури і спорту. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія «Педагогіка»,. URL: https://journals.tnpu.ternopil.ua/index.php/pedagogy/article/view/122/118

Подбуцька Н., Романовський О. Г., Книш А., Вороб’єва Є. (2022). Leadership Detection Across Social Media Hashtags. CEUR Workshop Proceedings, vol. 3171, с. 632-641. URL: https://ceur-ws.org/Vol-3171/paper47.pdf

Пшенична І.С. (2025)Педагогічні стратегії розвитку лідерських компетентностей у здобувачів вищої освіти. Український педагогічний журнал. URL: https://uej.undip.org.ua

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-28