ЕКОНОМІЧНА ОСВІТА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ В УКРАЇНІ: БАЗОВІ ПОНЯТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339906Анотація
У статті зазначено, що сучасна економічна освіта учнівської молоді обумовлена життєвою необхідністю їхньої адаптації до самостійного життя, особистої та професійної самореалізації, використання власного потенціалу в інтересах суспільства та держави. Визначено, що економічна освіта – це важливий складник особистісного розвитку та прогресу, процес отримання економічних знань, умінь, навичок, здатностей і досвіду для досягнення результатів – сформованості економічної компетентності, культури, поведінки, фінансової грамотності, свідомості, мислення. Проаналізовано базові поняття економічної освіти: економічна компетентність (системна сукупність економічних знань, практичних умінь і навичок, високий рівень мотивації, стійка потреба, інтерес та позитивне ставлення до економічної діяльності), економічна культура (складне особистісне утворення, що визначається значущими економіко-психологічними якостями особистості, завдяки яким учнівська молодь здатна реалізувати свої інтелектуальні, професійні, моральні та фізичні можливості в певному соціально-економічному просторі), економічна (фінансова) грамотність (сформованість ініціативності, готовності брати відповідальність за власні рішення, уміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей, готовності до втілення в життя ініційованих ідей, прийняття власних рішень, усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці), економічна свідомість (забезпечення розуміння економічного життя суспільства, готовність виявляти відповідальність, ініціативність, творчість, креативність, співпрацювати, самостійно діяти для себе та розбудови громадянського суспільства, бути конкурентоспроможним на ринку праці), економічне мислення (здатності відображати, осмислювати економічні явища, рішення та взаємини, засвоювати та співвідносити економічні поняття через мисленнєві операції, відповідно будувати власну діяльність, що завершується наявними економічними знаннями, уміннями, навичками та реалізується в спілкуванні, відносинах, поведінці), економічна поведінка (спосіб життя та дій у різних галузях суспільних відносин) учнівської молоді. Підкреслено, що організація якісної економічної освіти в нових умовах соціально-економічного розвитку країни стає важливою стратегічною проблемою закладів дошкільної освіти, загальної середньої освіти, передвищої, вищої та післядипломної освіти.
Посилання
Андрійчук, В.В., & Братко, М.В. (2019). Підготовка майбутніх учителів до формування фінансової грамотності учнів початкової школи. Міжнародний мультидисциплінарний науковий журнал «ΛΌГOΣ. Мистецтво наукової думки». (8). 101–104.
Бортнюк, Т.Ю., & Голя, Г.М. (2022). Фінансова грамотність здобувачів освіти: теоретичні аспекти. Педагогічні науки: теорія та практика. (3). 135–141.
Дембицька, Н., Зубіашвілі, І., Лавренко, О., & Мельничук, Т. (2024). Психологічні механізми економічної соціалізації молоді в умовах трансформації суспільства: монографія / за ред. Н.Дембицької, О.Лавренко. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.
Ковтун, Г.І. (2013). До питання формування економічної компетентності учнів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. (4). 139–145.
Ковчин, Н.А. (2019). Роль шкільної економічної освіти у формуванні підприємницької компетентності старшокласників. Педагогічна освіта: теорія і практика: збірник наукових праць / гол. ред. Лабунець В.М. Кам’янець-Подільський, (26 (1-2019)). 112–117.
Концепція розвитку економічної освіти в Україні: МОН України від 04.12.2003 N 12/7-4. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/card/v12_7290-03
Купновицька, К.В., Дяченко, Л.А. (2022). Економічна поведінка молоді у контексті «теорії підприємництва». 64–66. URL: https://surl.li/lwjczq
Лукаш, С.В. (2001). Формування економічного мислення підлітків у процесі навчально-трудової діяльності: автореф. дис. канд. пед. наук: спец.: 13.00.01 / Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ. Україна.
Максимець, С. (2022). Особливості економічної свідомості студентів. The VI International Scientific and Practical Conference «Scientific discussions and solution development», December 05 – 07, Graz, Austria. 285–287.
Москаленко, В.В., Шайгородський, Ю.Ж., & Міщенко, О.О. (2012). Економічна культура особистості: соціально-психологічний аспект. Київ: Вид-во «Центр соціальних комунікацій». Україна.
Пасічник, Н.О. (2010). Соціально-психологічні аспекти розвитку економічного мислення майбутнього вчителя. Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В.В.Радул та ін. Кіровоград: КДПУ ім. В.Винниченка. (88). 180–183.
Подляшаник, В. (2013). Економічна свідомість особистості: методологічні обрії аналізу проблеми. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». (20). 521–530.
Про вищу освіту: Закон України від 01.01.2014 р. (зі змінами від 16.08.20241 р. № 3642-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 47, ст.384. URL: http://surl.li/dwaig.
Про наукову і науково-технічну діяльність: Закон України від 26.11.2015 р. (зі змінами від 27.06.2024 р. № 3760-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 1, ст. 2. URL: http://surl.li/mkwjpy
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р., № 38-39, ст.380. (зі змінами від 06.06.2024 р. № 3792-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 1, ст. 2. URL: http://surl.li/cfuazu
Пронікова, І.В. (2018). Базові поняття економічної освіти школярів в Україні (кінець ХХ – початок ХХІ століття). Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. (151(1)). 218–221.
Проскура, В.Ф., Товканець, Г.В., & Білак, Г.Г. (2024). Економічна компетентність у розвитку професійної майстерності майбутнього педагога. Економічний простір. (190). 122–127.
Реброва, Г.О. (2012). Функціональна економічна грамотність майбутнього фахівця як основа його компетентності. Науковий вісник ПНПУ ім. К.Д.Ушинського. Одеса. 66–72.
Синиця, Т.В., & Осьмірко, І.В. (2017). Роль неперервної економічної освіти в розвитку професійних компетенцій фахівця. Теоретичні та практичні проблеми розвитку сучасної економічної науки: Матеріали науково-методичного семінару викладачів економічного факультету ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Харків: ХНПУ. 72–76.
Сірко, А.В. (2019). Економічна теорія. Політекономія. К.: ЦУЛ. Україна.
Топузов, М. О. (2019). Умови формування економічної компетентності керівника опорного закладу освіти. Реалізація компетентнісно орієнтованого навчання в освіті: теоретичний і практичний аспекти: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 4 листопада 2019 р.). Київ: Педагогічна думка. 337–340.
Ховрич, М.О. (2017). Формування економічної культури майбутніх вчителів технологій при викладанні дисциплін електротехнічного профілю. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. (144). 311–313.
Чабан, Д.Б. (2013). Економічна свідомість особистості як результат економічної соціалізації. Вісник післядипломної освіти. (9 (1)). 252–262.
Thaler, R.H. (2017). Scientific Background on the Sveriges Riksbank Prize in Economic Sciences in Memory of Alfred Nobel. Integrating economics with psychology. The Committee for the Prize in Economic Sciences in Memory of Alfred Nobel. 2017. URL: https://surl.li/fguxdh