НАВЧАЛЬНИЙ КУРС «ОСНОВИ ДИРИГУВАННЯ» У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ПЕРШОГО (БАКАЛАВРСЬКОГО) РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339904Анотація
У статті зазначено, що одним із важливих напрямів системи вищої освіти в Україні, пріоритетним завданням національної освіти в процесі культурно-мистецького розвитку суспільства на сучасному етапі є поліпшення якості підготовки фахівців нового покоління з виконавської та педагогічної діяльності в галузі вокального мистецтва. Констатовано, що професійному становленню здобувачів першого (бакалаврського) рівня, умінню розв’язувати комплексні проблеми в галузі професійної діяльності, опануванню сукупністю художньо-естетичних знань із теорії, історії музики, традиційних та інноваційних технологій педагогічної майстерності та виконавства допомагає навчальна дисципліна «Основи диригування», метою якої є отримання здобувачами освіти необхідного обсягу знань і вмінь із техніки диригування, потрібних для їх доцільного застосування в майбутній педагогічній та виконавській діяльності; навичок здійснювати репетиційну роботу над музичним твором. Зазначено, що завданнями вивчення навчальної дисципліни «Основи диригування» є: навчити здобувачів освіти теоретичним знанням та практичним навичкам диригентської техніки; розуміти авторський задум вокального твору та його художню інтерпретацію, передачу змісту засобами диригентської техніки, спираючись на індивідуальне прочитання та традиції української виконавської школи. Наведено зміст навчальної дисципліни «Основи диригування», приклади завдань самостійної роботи для засвоєння навчального матеріалу та поточного контролю. Підкреслено значення самостійної роботи, яка активізує розумову діяльність, сприяє індивідуалізації навчально-пізнавальної та науково-дослідної діяльності та призводить до активної, творчої роботи на заняттях. Наголошено, що означений курс сприяє фундаменталізації знань, формуванню умінь і навичок із техніки диригування для педагогічної та виконавської діяльності, ефективному проведенню репетиційної роботи з музичним твором, наразі й диригентської компетентності, що надає конкурентних професійних переваг на ринку праці.
Посилання
Коркішко, О., Коркішко, А. (2022). Навчальний курс «Теорія освітології» в системі професійної підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти: зб. наук. праць /ДВНЗ «ДДПУ»; гол. ред. проф. Л.Г.Гаврілова. Слов’янськ: ДДПУ, (17 (1)). 86–97.
Освітня (освітньо-професійна) програма «Спів» підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 025 «Музичне мистецтво» / КЗВО КОР «Академія мистецтв імені Павла Чубинського», 2024. URL: https://fmm.knukim.edu.ua/images/otherimg/oppfiles/oppestrada.pdf
Про вищу освіту: Закон України від 01.01.2014 р. (зі змінами від 08.01.2025 р. № 4186-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2025, № 11–14, ст. 35. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Пухальський, Т.Д. (2024). Самостійна робота здобувачів вищої освіти у класі хорового диригування: навч.-метод. посіб. для студентів спец. 014 Середня освіта (Мистецтво. Музичне мистецтво) першого бакалаврського рівня вищої освіти. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка.
Смиренський, В.М., Слюсаренко, О.В. (2024). Робоча програма навчальної дисципліни «Основи диригування» / КЗВО КОР «Академія мистецтв імені Павла Чубинського». URL: https://surl.li/pehleo
Шумська, Л.Ю. (2017). Хорове диригування: навч. посіб. 2-ге вид., доповн. та перероб. Ніжин: НДУ ім. М.Гоголя.