ВПЛИВ ЦИФРОВОЇ ТРИВОЖНОСТІ НА МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я ТА АКАДЕМІЧНУ ПРОДУКТИВНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Наталія Гарань
  • Ольга Сипченко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339826

Анотація

Представлена стаття продовжує цикл публікацій, присвячених інтеграції медіаосвіти в освітній процес закладів вищої освіти. У контексті стрімкої цифровізації дистанційне навчання стало не лише інструментом академічної мобільності, а й джерелом нових психоемоційних викликів для здобувачів освіти. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю глибшого розуміння впливу цифрової тривожності на ментальне здоров’я й академічну ефективність здобувачів у складних освітніх реаліях. Цифрова тривожність розглядається авторами як комплексне явище, що охоплює страх перед технічними збоями, перевантаження інформацією, постійну онлайн-доступність і втрату контролю над навчальним середовищем.

У межах дослідження було проаналізовано різні аспекти цифрової тривожності, зокрема її кореляцію з рівнем емоційного виснаження, тривожності, депресивних симптомів та зниженням мотивації до навчання. Виявлено, що високий рівень цифрової тривожності асоціюється з порушенням режиму сну, зниженням концентрації уваги та емоційною нестабільністю, що у сукупності негативно впливає на здатність здобувачів до саморегуляції та ефективного засвоєння матеріалу. Авторами висвітлено реальний практичний досвід, спрямований на вирішення проблем, пов’язаних із ментальним здоров’ям. Представлено проєкт «EduBot», що репрезентував інноваційно-орієнтований підхід до подолання актуальних соціальних викликів, пов’язаних із емоційним інтелектом, демонструючи трансформаційний потенціал ідей, реалізованих у практичні результати.

Окрему увагу приділено аналізу академічної продуктивності в умовах цифрового стресу. Результати емпіричних досліджень свідчать про зниження якості виконання навчальних завдань, збільшення кількості відстрочених дедлайнів і зменшення участі в інтерактивних формах навчання. Водночас, виявлено, що наявність педагогічних впливів, психологічної підтримки, розвиток цифрової грамотності та впровадження гнучких освітніх стратегій здатні суттєво знизити рівень цифрової тривожності та покращити академічні результати.

Посилання

Гарань Н., Замороцька В. & Колесник К. (2023). Розвиток «soft skills» студентської молоді у закладі вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Гуманізація навчально-виховного процесу, 1 (103), 23–32.

Гарань Н., Погосов Е. & Li Chenxi (2024) Мережеві технології як засіб фахової підготовки майбутніх викладачів в умовах магістратури. Гуманізація навчально-виховного процесу, 1 (105), 110–120.

Грекова А., Литвиненко О. (2025) Вплив цифрового стилю життя на соціально-психологічну адаптацію молоді. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України. 1, 6–11.

Дичківська І., Козлюк О., Косарєва О. (2023) Психолого-педагогічні умови подолання тривожності у здобувачів вищої освіти під час воєнного стану. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 3, 57–66.

Кущенко І., Власенко О. (2025) Особливості залежності в освітньому середовищі: вплив гаджетів на психічний стан студентів та роль самоменеджменту в подоланні викликів навчання. Ментальне здоров'я. 2, 52–56.

Пономаренко Т., Сидоренко Ю. (2025) Тривожність і депресія у студентів: виклики для освітнього середовища в умовах війни. Ментальне здоров'я. 2, 70–78.

Сипченко О. Банченко С. (2018). Професійне вигорання викладачів ЗВО як психологічна проблема. Молодий вчений. 10.1 (62.1). жовтень 2018. С. 106–109.

Сипченко О., Гарань Н. & Пилипенко В. (2022) Дисемінація онлайн-ресурсів в освітній процес в умовах воєнного часу. Гуманізація навчально-виховного процесу, 2 (102), 26–35. URL: http://surl.li/siwye

Сипченко О., Набока О. & Чугаєва Л. (2019). Упровадження медіаосвіти у процес професійної підготовки андрагогів. Гуманізація навчально-виховного процесу. 4 (96). С. 165–179.

Grineski S. E. et al. (2025) Student mental health during Summer 2022 research experiences for undergraduates (REUs): Mentorship, remote engagement, and COVID-19. Journal of american college HealtH. Т. 73. 3, 1115–1127.

Medisauskaite A. et al. (2025) UK medical students’ mental health and their intention to drop out: a longitudinal study. BMJ open. Т. 15. 2. URL: https://bmjopen.bmj.com/content/15/2/e094058.full

Stones S., Glazzard J. (2025) Supporting student mental health in higher education. London. Routledge, 144 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-28