ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339824Анотація
У статті зазначено, що проблема формування громадянської компетентності в майбутніх педагогів є на часі, бо держава формує соціальний запит – сформувати особистість, якій притаманні демократична громадянська національна та культурна ідентичність, активна громадянська позиція щодо реалізації ідеалів і цінностей демократії в Україні, відповідальності за суспільно-політичні процеси країни, усвідомлення зв'язку між індивідуальною свободою, правами, обов’язками людини та готовністю до відповідальної участі в житті громади, уміння захищати власні інтереси й інтереси суспільства тощо. Узагальнивши наукові погляди представників психолого-педагогічних досліджень, визначено, що громадянська компетентність майбутнього вихователя – це надпредметна (ключова) компетентність, що формується під час навчання у ЗВО та в позанавчальний період, має свою структуру та змістове наповнення, складає сукупність знань, умінь, навичок, здібностей, кваліфікаційних ознак (готовність і здатності), потрібних для ефективної професійної діяльності в закладі дошкільної освіти. Підкреслено важливість введення в освітньо-професійні програми обов’язкових та вибіркових компонентів, що сприятимуть формуванню в здобувачів громадянської компетентності та нададуть цілісне уявлення про форми, методи та прийоми громадянського виховання дітей дошкільного віку. Проаналізовано вибірковий компонент «Основи громадянського виховання дітей дошкільного віку», запроваджений в ОПП «Дошкільна освіта» ДВНЗ «ДДПУ» (розробник А.Вознюк). Підсумовано, що вивчення дисциплін громадянського спрямування є важливим складником формування громадянської компетентності в майбутніх вихователів, а постійне її вдосконалення спрямовано на досягнення кращих результатів особистісного й професійного зростання.
Посилання
Бакка, Т.В., & Мелещенко Т.В. (ред.) (2019). Громадянська освіта та методика її навчання: підручник для студентів педагогічних закладів вищої освіти. Київ: УОВЦ «Оріон», Україна.
Вознюк, А. (2023). Робоча програма навчальної дисципліни «Основи громадянського виховання дітей дошкільного віку». Вчена рада ДДПУ від 29.06.2023p., протокол №9. Дніпро-Слов’янськ. URL: https://surl.lu/nnuyel
Головань, М.С. (2008). Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. Вища освіта України. (3). 23 – 30.
Жадан, І.В. (2019). Соціально-психологічна модель громадянської компетентності. Проблеми політичної психології: Збірник наукових праць. Київ, (8 (22)). 7–21.
Жадан, І.В. (2022). Громадянська компетентність: соціальні очікування і реалії: монографія / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної соціальної та політичної психології. Кропивницький, Україна.
Замелюк, М.І., Пуш, О.А., & Оксенчук, Т.В. (2020). Громадянське виховання у закладі вищої освіти: теоретико-практичний аспект. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць / редкол.: А.В. Сущенко (голов. ред.) та ін. Запоріжжя: КПУ, (70 (2)). 112–116.
Кульбач, Л. (2023). Громадянська компетентність педагога у світлі реформування системи дошкільної освіти. Вісник Дніпровської академії неперервної освіти «Філософія. Педагогіка» (2 (5)). 56–59.
Набокова, А. (2024). Розвиток громадянської компетентності здобувачів вищої освіти у контексті цивілізаційних викликів сучасності. Українознавчий альманах. (35). 62–69.
Освітньо-професійна програма «Дошкільна освіта» першого (бакалаврського) рівня спеціальності 012 Дошкільна освіта. Слов’янськ/Дніпро, 2024. URL: https://surl.li/esfuwc
Пометун, О. (2005). Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки. Вісник програм шкільних обмінів. (23). 18–20.
Пономаренко Т.О., & Шинкар Т.Ю. (2024). Становлення готовності майбутніх вихователів до формування соціально-громадянської компетентності дітей раннього та дошкільного віку. Moderní aspekty vědy: XLIV. Díl mezinárodní kolektivní monografie / Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o. Česká republika: Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o. 288–299.
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р., № 37-38, ст.2004. Дата оновлення: 19.12.2024 р., № 4170-IX. URL: https://surl.li/gaoxcv
Про дошкільну освіту: Закон України від 06.06.2024 р., № 42, ст.258. Дата оновлення: 19.11.2024 р., № 4059-IX. URL: https://surl.li/uzfkge
Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти». Наказ Мінекономіки України від 19.10.2021 р. № 755-21 URL: https://surl.lu/cqbtyw
Рацул, А.Б., & Рацул, О.А. (2009). Формування громадянської компетентності як інтегрованої якості особистості майбутнього вчителя. Вісник Черкаського університету. Сер. Педагогічні науки. (166). 154–159.
Швидун, Л.Т., & Іващенко, О.В. (2024). Формування громадянської компетентності майбутніх педагогів в умовах сучасних українських реалій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. (94). 123–129.