ФОРМУВАННЯ ІМІДЖЕВИХ СТРАТЕГІЙ ЯК СКЛАДОВА СОЦІАЛЬНО-ПЕРЦЕПТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА

Автор(и)

  • Євген Роздимаха
  • Михайло Шеремет
  • Микола Ананьєв

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339823

Анотація

В статті проведено аналіз іміджевих стратегій в аспекті побудови комунікації викладача і учнів, їх вплив на процеси як засвоєння інформації в ході навчально-виховного процесу, так і функціонування соціокультурного середовища учнівського колективу. Виявлено особливості впливу іміджу викладача як на формування адекватного навчального процесу, так і засвоєння інформації учнями. Встановлено місце іміджевих стратегій в процесах інтенсифікації навчально-виховного процесу, так і гармонізацію середовища учнівського колективу.

Авторами статті досліджено процеси як безпосередньої побудови іміджу викладача, особливості аналізу впливів на ці процеси, так і цілу низку різноманітних факторів, що здійснюють вплив на цей процес: вплив соціокультурного фону колективу, особливостей діалогу «вчитель-учень», видів комунікації під час викладання, способи сприйняття інформації, вплив інноваційних методик на процес викладання і засвоєння інформації учнями.

Місце і роль іміджевих стратегій і їх вплив на змінність процесу викладання є метою даної статті. Розуміння як місця іміджевих стратегій в ході навчально-виховного процесу, так і супутніх процесів довкола них: способів комунікації, педагогічних цінностей і завдань, місця свідомості і усвідомлення себе учнем в ході проведення навчання; розуміння як інноваційності, так і мультисенсорності викладання, а також процесів емпатії і конгруентності, як психологічних аспектів впливу на навчально-виховний процес постають як істотна складова сучасного навчально-виховного процесу. Тому визначення особливостей їх функціонування і розгортання в процесі викладання постає актуальною проблемою сучасної педагогічної науки.

Посилання

Бучма, В. В. (2019). Роль особистісних цінностей вчителів у становленні діалогічного спілкування з учнями підліткового віку. Аксіогенез обдарованої особистості: стратегії емпіричного дослідження : тези доповідей VIІІ науково-практичного семінару. Київ, С. 13–14. http://lib.iitta.gov.ua/view/ divisions/lpo/

Вознюк, О. В. (2009). Особливості педагогічної синергетики. Історія. Філософія. Релігієзнавство. Науковий журнал.. 2, С. 5–9.

Гаркавенко, Н. В. & Доскач, С. С. (2023). Конгруентність як розуміння емоційного стану особистості у процесі спілкування. Габітус : психологія особистості, 45, 121–127. URL: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/ 123456789/6972

Донець, І. М., Григоренко, А. С., Волошина, О. В. & Штепа, К. В. (2020). Діалогізація педагогічної взаємодії як умова розвитку професійної спрямованості студентів медичного вузу. Актуальні проблеми сучасної медицини, Т. 20, 2 (70), 221–226. DOI: https://doi.org/10.31718/2077-1096.20.2.221

Євтушенко, Г. В., Бабошко, А. І. & Бушля, Д. І. (2016). Імідж сучасного викладача: сутність та особливості формування. Вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського, 11, 630–634.

Закон України «Про вищу освіту». (редакція від 16.08.2024). Законодавство України / Верховна Рада України. https://ips.ligazakon.net/ document/T141556

Концепція розвитку освіти України на період 2015–2025 років: проєкт. URL: http://education-ua.org/ua/draft-regulations/319-proekt-kontseptsiya-rozvitku-osviti-ukrajini-na-period-2015-2025-rokiv

Литвинова, С. Г. (2021). Використання технологій мультисенсорного навчання для підвищення якості освіти в закладах загальної середньої освіти. Звітна науково-практична конференція Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України: матеріали науково-практичної конференції, 11 лютого 2021 р., Київ : ІІТЗН НАПН України, 61–63.

Мельниченко, О. В. (2020). Андрагогічні принципи освіти дорослих та забезпечення якості неперервної педагогічної освіти. Педагогічна освіта : Теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 33, 24–30. DOI: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.3

Ніколаєнко, С. І. (2013). Конфлікти у педагогічній взаємодії та способи їх розв’язання. Гуманітарний вісник ДВНЗ "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Григорія Сковороди". Дод. 1 до Вип. 29, Том 5 : Тем. вип. «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». 222–227.

Овсюк, Д. Р. & Рибалко, Л. С. (2024). Стимулювання інноваційної діяльності викладача вищої школи. Імідж сучасного педагога, 1(214), 31–36. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-1(214)-31-36.

Олексенко, В. П. (2015). Формування професійного іміджу сучасного вчителя. Проблеми освіти, 84, 258–263.

Про освіту: Закон України (редакція від 16.01.2020). Законодавство України / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Про професійну (професійно-технічну) освіту: Закон України (в ред. від 20.05.2020). Законодавство України / Верховна Рада України: офіц. сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text

Про фахову передвищу освіту: Закон (в ред. від 20.03.2020 № 2745-VIII). Законодавство України / Верховна Рада України: офіц. сайт. URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/

Сотська, Г. (2017). Акмеологічний підхід у педагогічній освіті України. Edukacja dla przyszłości w świetle wyzwań XXI wieku. Bydgoszcz, 387–396.

Чекстере, Ю. А. (2021). Емпатія як складова педагогічної культури педагога. Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, URL: https://core.ac.uk/download/pdf/84274362.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-28