ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ІНФОРМАТИКИ В ЗВО УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339514Анотація
Сучасна освітня система в Україні стикається з нагальною потребою інтеграції інноваційних підходів, що особливо актуально для підготовки фахівців у галузі інформатики в умовах повномасштабної цифровізації та глобальних викликів, таких як війна. Традиційні методи викладання стикаються з обмеженнями, зокрема високою вартістю ліцензійного ПЗ та обладнання, що створює розрив між теоретичною підготовкою та вимогами ринку праці, де попит на фахівців із хмарними технологіями постійно зростає. Мета цієї статті — всебічно проаналізувати та систематизувати знання про застосування хмарних технологій у викладанні інформатики у закладах вищої освіти України, а також надати практичні рекомендації для їх ефективного впровадження.
Дослідження базується на аналізі вітчизняних та зарубіжних наукових публікацій, які підтверджують, що хмарні технології забезпечують значні переваги: безпрецедентну доступність, гнучкість та економічну ефективність, що дозволяє істотно знизити витрати на інфраструктуру. Вони сприяють формуванню навичок співпраці, надають доступ до актуальних технологій, допомагають персоналізувати навчання та підвищують безпеку даних. У статті виявлено ключові напрями практичного застосування хмарних рішень: від віртуальних лабораторій до використання хмарних середовищ розробки. Одночасно ідентифіковано й проаналізовано основні виклики: низький рівень цифрової компетентності викладачів, технічна відсталість, фінансові обмеження та необхідність адаптації методик викладання.
Зроблено висновок, що системне впровадження хмарних технологій є стратегічною необхідністю для української вищої освіти, яка дозволить підвищити якість підготовки фахівців, їхню конкурентоспроможність та забезпечить відповідність вимогам ринку. Перспективи подальших досліджень включають розробку стандартизованих методик, порівняльний аналіз ефективності платформ, створення комплексних програм підвищення кваліфікації та вивчення питань безпеки та правового регулювання.
Посилання
Бондаренко, О.І., & Ігнатенко, А.В. (2022). Особливості застосування хмарних технологій в освітньому процесі закладів вищої освіти. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Педагогічні науки, (1), 47-51.
Бойко, Л.П. (2023). Розвиток командних компетенцій студентів-айтівців засобами хмарних технологій. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки, (1), 115-120.
Герасименко, М.В. (2024). Досвід використання платформи Google Cloud Platform для практичного навчання зі штучного інтелекту. Інновації в освіті, (2), 89-94.
Грищенко, О.Л. (2020). Цифрова компетентність викладача закладу вищої освіти в умовах використання хмарних технологій. Інформаційні технології і засоби навчання, 77(3), 209-223.
Дикань, О.П. (2023). Використання Amazon Web Services у викладанні дисциплін з розробки програмного забезпечення. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Комп’ютерні науки та інформаційні технології, (1016), 112-117.
Іванов, С.А., & Сидоренко, Н.П. (2022). Економічна ефективність впровадження хмарних рішень у вищій освіті. Економіка та управління національним господарством, (1), 78-83.
Коваленко, О., & Семеріков, С.О. (2021). Хмарні технології в освіті: досвід та виклики дистанційного навчання під час пандемії. Інформаційні технології і засоби навчання, 81(1), 1-15.
Ковальчук, О.В. (2020). Організація спільної роботи студентів у хмарному середовищі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка, соціальна робота, (1), 94-98.
Ковальчук, І.П. (2024). Застосування хмарних сервісів для візуалізації та аналізу великих даних у навчанні інформатиці. Актуальні питання сучасної педагогіки, (1), 77-82.
Лисенко, Д.А., & Петровський, Р.І. (2022). Проектування та впровадження віртуальних лабораторій для вивчення комп'ютерних мереж на хмарній основі. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, (2), 98-103.
Мельник, Л.І. (2024). Адаптація освітнього процесу до індивідуальних потреб студентів засобами хмарних технологій. Освіта і наука: сучасні тренди, (1), 45-50.
Павлюк, О.Б. (2023). Використання хмарних платформ для навчання машинному навчанню та штучному інтелекту. Педагогічний альманах, (56), 123-128.
Петренко, В.С. (2023). Вплив хмарних платформ на гнучкість та доступність вищої освіти. Інформаційні технології в освіті, (45), 67-72.
Пономаренко, Р.А. (2024). Моделі індивідуалізації навчання з використанням хмарних технологій у ЗВО. Педагогіка вищої школи, (3), 112-118.
Смірнов, О.Д., & Зайцева, І.В. (2022). Забезпечення кібербезпеки в хмарних освітніх середовищах: виклики та рішення. Інформаційна безпека в освіті, (1), 54-60.
Сорокін, А.В. (2023). Використання хмарних середовищ розробки та CI/CD у навчанні студентів-програмістів. Комп'ютерні системи та мережі, (2), 88-93.