ПЕДАГОГІЧНА ФАСИЛІТАЦІЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ФОРМУВАННЯ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ-ЛІДЕРІВ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339513Анотація
У статті порушено питання педагогічної фасилітації як важливого чинника формування майбутніх менеджерів-лідерів у закладі вищої освіти та доведено актуальність і своєчасність наукового пошуку. Установлено, що педагогічна фасилітація сприяє встановленню психологічної довіри між викладачами та студентами, забезпечує співпрацю учасників освітнього процесу під час ухвалення рішень, активізує мотиваційні ресурси здобувачів для вияву громадської активності та сприяє їхньому розвитку. Зазначено, що в Донбаському державному педагогічному університеті здійснюється підготовка бакалаврів і магістрів за спеціальністю 073 Менеджмент та акцентовано на значущості фасилітаційного впливу науково-педагогічних працівників, що викладають на освітньо-професійній програмі «Менеджмент», на процес формування майбутніх менеджерів-лідерів. Доведено, що педагогічну фасилітацію реалізують викладачі цієї ОПП за допомогою викладання дисципліни широкого вибору «Лідерство і кар’єра», використання в освітньому процесі активних та інтерактивних методів навчання (аналізу управлінських кейсів, рольових ігор, симуляцій, проєктів тощо), інструментів онлайн-платформ, створених на основі штучного інтелекту (Kahoot, Canva, Gamma. App, Wepik, Learning та ін.), актуалізації інституту кураторства (урізноманітнення тематики кураторських годин історіями успіху відомих лідерів, яскравих представників молодіжних рухів, громадських організацій, випускників ЗВО, презентацій органів студентського самоврядування, молодіжних громадських організацій тощо). Доведено, що справжній викладач-фасилітатор успішно реалізує в освітній діяльності новітні методи навчання й виховання студентської молоді, демонструє власний лідерський приклад, майстерно організовуючи творче, продуктивне, невимушене, з особливою психологічно довірливою атмосферою навчання, спонукаючи здобувачів виявляти лідерські якості та успішно їх розвивати.
Посилання
Буняк Н. (2024) Лідерство в системі менеджменту організації. Економіка та суспільство. (64). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-92
Карманенко В. В. (2018). Форми і методи формування лідерських якостей у студентів економічних університетів. Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки. 82(3). 98-101.
Професійне мовлення вчителя (2018). Короткий словник термінів / уклад.: Л. П. Ходанич, Т. В. Палько. Ужгород: Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти. 84 с.
Рябець Д.В. (2023). Фасилітаційна технологія та її структура в умовах професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Інноваційна педагогіка. (65 (2). URL: https://surl.li/tuustw.
Адамська З. М. (2017). Культурологічна парадигма як методологічна основа розвитку фасилітативних здібностей майбутнього психолога. Психологія особистості. (1). 51–59.
Гура Т. В. (2014). Педагогічна фасилітація – механізм розвитку лідерського потенціалу студентів в умовах технічного університету. Теорія і практика управління соціальними системами. (3). 32–44.
Попова Г.В., Хашабаєв В.Д. (2025). Підготовка майбутніх менеджерів-лідерів у закладі вищої освіти. Викладач як провідник педагогічних інновацій: науково-педагогічний доробок Валерія Сипченка: матеріали круглого столу, приуроченого 75-річчю з дня народження кандидата педагогічних наук, професора, заслуженого працівника освіти України, Сипченка Валерія Івановича, 28 січня 2025 року.
Сопівник Р. В. (2012). Модель формування лідерських якостей студентів аграрних вищих навчальних закладів. Педагогічна освіта: теорія і практика. (11). 91–96.