ЛІДЕРСТВО В ОСВІТІ В УМОВАХ КРИЗИ ТА НЕВИЗНАЧЕНОСТІ: АДАПТИВНІ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ

Автор(и)

  • Ольга Набока

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339512

Анотація

У сучасному освітньому просторі, що перебуває під впливом безпрецедентних глобальних криз та постійної невизначеності, ефективне лідерство стає вирішальним чинником забезпечення стабільності та розвитку закладів освіти. Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню та розробці адаптивних стратегій лідерства, необхідних для успішного управління освітніми установами в умовах перманентних викликів, зокрема спричинених воєнним станом та швидкою технологічною трансформацією.

Дослідження визначає сутність освітнього лідерства, підкреслюючи його відмінності від суто менеджерських функцій та фокус на формуванні цінностей та людського капіталу. Проаналізовано ключові теорії лідерства, релевантні для кризових умов: трансформаційне, адаптивне та розподілене лідерство, а також роль емоційного інтелекту лідера. Особлива увага приділена концептуалізації понять "криза" та "невизначеність" у системі освіти, що дозволило чітко розмежувати їх та визначити специфічні управлінські потреби.

Центральним науковим результатом є обґрунтування ролі адаптивного лідерства у подоланні кризових ситуацій, включаючи здатність лідера діагностувати адаптивні виклики та мобілізувати колектив до спільних змін. Розглянуто особливості прийняття рішень за умов дефіциту інформації, необхідність колективної роботи та використання сценарного планування. Підкреслено життєво важливе значення прозорої комунікації та формування довіри для забезпечення психологічної стабільності та згуртованості освітніх колективів. Окремо висвітлено питання розвитку стійкості (resilience) лідерів та педагогічних команд, а також стратегії впровадження інноваційних підходів та цифрових технологій для підтримки безперервності освітнього процесу та модернізації закладів освіти в умовах кризи. Запропоновані адаптивні стратегії сприяють підвищенню організаційної спритності та стійкості освітньої системи.

Посилання

Адаптивне управління: Трансформація в закладах освіти різного рівня організації та результативність його практичного впровадження: монографія / за заг. і наук. ред. Г. В. Єльникової. (2021). Харків.

Даниленко, Л. І. (2022). Міжнародний досвід публічного управління закладами освіти на місцевому рівні в умовах криз. Публічне управління та регіональний розвиток, (17), 905-924. http://nbuv.gov.ua/UJRN/purr_2022_17_13

Діяльнісні засади підготовки майбутніх компетентних фахівців в умовах сучасних викликів: монографія / за ред. О.А.Дубасенюк. (2024). Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І.Франка.

Ничкало, Н. Г. (2014). Розвиток професійної освіти в умовах глобалізаційних та інтеграційних процесів: монографія. Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова.

Avolio, B. J., & Bass, B. M. (2023). Transformational leadership (3rd ed.). Psychology Press.

Barth, R. S. (1990). Improving schools from within: Teachers, parents, and leaders can make the difference. Jossey-Bass Publishers.

Bonanno, G. A. (2009). The other side of sadness: What the new science of bereavement tells us about life after loss. Basic Books.

Fullan, M. (2023). The right drivers for whole system success. Corwin Press.

Harris, A., Jones, M., & Ismail, N. (2022). Distributed leadership: taking a retrospective and contemporary view of the evidence base. School Leadership & Management, 42(5), 438–456. https://doi.org/10.1080/13632434.2022.2109620

Heifetz, R. A., Linsky, M., & Grashow, A. (2009). The practice of adaptive leadership: Tools and tactics for changing your organization and the world. Harvard Business Press.

Lavín, C., García, R., & Fuentes, M. (2024). Navigating Uncertainty: The Role of Mood and Confidence in Decision-Making Flexibility and Performance. Behav. Sci., 14(12), 1144. https://doi.org/10.3390/bs14121144

Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2008). Seven strong claims about successful school leadership. SAGE Publications. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/seven-strong-claims-about-successful-school-leadership/book279998

Pfeffer, J., & Sutton, R. I. (2000). The knowing-doing gap: How smart companies turn knowledge into action. Harvard Business Review Press. https://www.amazon.com/Knowing-Doing-Gap-Companies-Knowledge-Action/dp/1633698485

Shapiro, S. L., & Carlson, L. E. (2012). The mindful way through stress: The new science of resilience and compassion. Guilford Press. https://www.guilford.com/books/The-Mindful-Way-Through-Stress/Shapiro-Carlson/9781462551527

Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Desmet, O. A. (2022). Lessons from the Conservatory Model as a Basis for Undergraduate Education and the Development of Intelligence. J. Intell., 10(2), 34. https://doi.org/10.3390/jintelligence10020034

Zaitseva, O. I., Momotok, Y. F., & Betina, V. O. (2020). Evaluation of a company strategic adaptation in conditions of radical technological and socio-economic fractures. Österreichisches Multiscience Journal, 2(29), 3-6.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-28