ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ

Автор(и)

  • Дмитро Кривошея

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339511

Анотація

У статті підкреслено, що сучасна вітчизняна освіта, реагуючи на виклики сьогодення, активно запроваджує нову освітню парадигму – парадигму наукової освіти, яка покликана максимально наблизити освітню діяльність здобувачів до дослідництва, залучити їх до розв’язання наукових завдань доступного рівня складності. Узагальнено погляди вчених, дослідників щодо сутності дослідницьких умінь та зазначено, що дослідницькі вміння майбутнього викладача вищої школи – це сукупність набутих систематизованих теоретичних знань, практичних умінь і відпрацьованих навичок, що формуються впродовж навчання у ЗВО з допомогою різних видів науково-дослідної діяльності. Виокремлено групи дослідницьких умінь: операційно-дослідницькі, організаційно-дослідницькі, практично-дослідницькі, комунікативно-дослідницькі (О. Земка, О. Семеног), аналітико-синтетичні, інформаційні, креативні, прогностичні (О. Ноздрова). Зауважено, що дослідницькі вміння важливо формувати системно. По-перше, це довготривалий і комплексний процес, який треба починати з початкової школи та продовжувати в середній і старшій. По-друге, у ЗВО формувати дослідницькі вміння необхідно поетапно: перший етап орієнтаційно (адаптаційно)-дослідницький (1-2 курси першого (бакалаврського) рівня освіти); другий етап організаційно-дослідницький (3-4 курси першого (бакалаврського) рівня освіти); третій етап науково-дослідницький (другий (магістерський) рівень освіти). Констатовано, що формування дослідницьких умінь викладача вищої школи є неперервним процесом і відбувається впродовж навчання у ЗВО за допомогою різних видів науково-дослідної діяльності через набуття систематизованих теоретичних знань, практичних умінь, відпрацювання навичок, і повинно посідати важливе місце в процесі професійної підготовки.

Посилання

Гончаренко, С.У. (1997). Український педагогічний словник / гол. ред. С.Головко. Київ: Либідь. Україна.

Довгий, С. (2019). Щодо стану та перспектив розвитку наукової освіти в Україні (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 11 вересня 2019 р.). Вісник Національної академії наук України. (10). 24–30.

Ноздрова, О.П. (2011). Формування дослідницьких умінь студентів, їх готовності до пошукової діяльності. Наука і освіта. (8). 99–103.

Попадич, О.О. (2017). Дослідницьке навчання як засіб формування виробничих функцій майбутнього педагога вищої школи. Науковий вісник Ужгородського університету: «Педагогіка. Соціальна робота». (1 (40)). 223–226.

Про вищу освіту: Закон України від 01.01.2014 р. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004 (зі змінами від 23.04.2024 р. № 3642-IX). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Професійний стандарт «Викладач закладу вищої освіти»: МОН України від 16.20.2024 р. № 1466. URL: https://surl.li/xdefjz

Саяпіна, С., Кривошея, Н., & Кривошея, Д. (2024). Формування дослідницької компетентності майбутніх викладачів у закладі вищої освіти. Гуманізація навчально-виховного процесу. (2 (106)). 7–16.

Семеног, О.М., Земка, О.І. (2014). Формування дослідницьких умінь у майбутніх учителів-словесників: теорія і практика: монографія. Суми: Ніко. Україна.

Семиченко, В.А. (2000). Пріоритети професійної підготовки: діяльнісний чи особистісний підхід? / за ред. І. А. Зязюна. Київ: Віпол. Україна

Титаренко, О. (2023). Упровадження принципів науково-дослідницької діяльності майбутніх учителів технологій в освітньому процесі ЗВО. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (14), 18–25.

Шапар, В.Б. (2004). Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків: Прапор. Україна.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-28