СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ТА ПРАВОВІ АСПЕКТИ ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ ТА МОБІНГУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339509Анотація
У статті комплексно досліджено феномени булінгу та мобінгу як форми агресивної та деструктивної поведінки в освітньому середовищі, що завдають шкоди не лише окремим учасникам освітнього процесу, а й впливають на атмосферу в закладі освіти загалом. Автори акцентують увагу на соціально-психологічних причинах виникнення цих явищ: низькому рівні розвитку емоційного інтелекту, дефіциті емпатії, соціальній напрузі, поширених стереотипах, неефективній комунікації в колективах та пасивній поведінці дорослих у ситуаціях агресії.
Розглянуто підходи вітчизняних та зарубіжних дослідників до вивчення булінгу й мобінгу, проаналізовано найуспішніші практики профілактики цих явищ, зокрема програми соціально-емоційного навчання, тренінги для вчителів і учнів, залучення батьків та розвиток культури ненасильницького спілкування. Окрема увага приділена правовим аспектам: описано законодавчі норми України, які регулюють питання запобігання булінгу, порядок дій у випадку його виявлення, адміністративну відповідальність та роль освітнього закладу у забезпеченні безпечного середовища.
У висновках обґрунтовано необхідність системного підходу до профілактики булінгу та мобінгу, який включає узгоджену роботу педагогів, психологів, адміністрації, батьків і самих здобувачів освіти. Підкреслено важливість формування позитивного психоемоційного клімату, правової обізнаності учасників освітнього процесу та впровадження дієвих стратегій підтримки дітей, які стали жертвами або свідками насильства. Такий комплексний підхід сприяє зниженню рівня конфліктності, підвищенню якості освітнього процесу та створенню сприятливих умов для розвитку особистості.
Посилання
Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15#Text (дата звернення 17.05.25)
Кодекс законів про працю в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text (дата звернення 17.05.25)
Кодекс України про адміністративні правопорушення. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text (дата звернення 17.05.25)
Лесик А., Сапранкова К. (2023). Булінг як психолого-педагогічний феномен в освітньому процесі. Молодь і ринок, 2023. DOI: 10.24919/2308-4634.2023.282835
Момат Д. О. (2023). Стратегії подолання булінгу та агресії в дитячих групах в умовах війни. Криворізький державний педагогічний університет, 2023. Посилання: elibrary.kdpu.edu.ua/handle/123456789/7097
Остапенко О. (2023). Булінг і мобінг як різновиди насильницьких посягань на фізичну особу. Вісник Національного університету «Львівська політехніка», Серія: «Юридичні науки», 2023. DOI: 10.23939/law2023.40.124
Сокуренко В. В. (2023). Запобігання та протидія булінгу в Україні як негативному соціальному явищу. Yearbook of Ukrainian law, № 15, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.13253457
Цивільний процесуальний кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1501-06#Text (дата звернення 17.05.25)
Coloroso, B. (2003). The Bully, the Bullied, and the Bystander: From Preschool to High School–How Parents and Teachers Can Help Break the Cycle of Violence. HarperCollins.
Salmivalli, C. (2020). Different approaches to address bullying in KiVa schools: Adherence to guidelines, strategies implemented, and outcomes obtained. Prevention Science, 21(4), 474–484. DOI: 10.1007/s11121-020-01178-4
Namie, G.(2010). Active and passive accomplices: The communal character of workplace bullying. International Journal of Communication, 4, 343–363. URL: https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/589
Olweus, D. (1997). Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, 12(4), 495–510. DOI: 10.1007/BF03172807
Rigby, K. (2005). Bullying in schools and the mental health of children. Australian Journal of Guidance and Counselling, 15(2), 195–207. DOI: 10.1375/ajgc.15.2.195