ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ (НА ПРИКЛАДІ ДВНЗ «ДДПУ»)

Автор(и)

  • Дмитро Бутенко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(108)2025.339506

Анотація

У статті підкреслено, що дистанційна форма навчання зумовлює перехід від концепції «освіта на все життя» до концепції «освіта впродовж життя», уможливлює створення середовища для постачання навчального матеріалу та спілкування, системи поширеної інформатизації, безперервного навчання та самонавчання тощо. Зазначено, що немає однозначного визначення поняття дистанційного навчання, його використовують поряд/замість термінів «дистанційна освіта», «дистанційне навчання» (дистанційне навчання є наслідком дистанційної освіти, бо освітній процес контролюють викладачі й освітні установи, а за навчання відповідає здобувач). Узагальнено погляди вчених щодо сутності поняття «дистанційне навчання» та зазначено, що дистанційне навчання в закладі вищої освіти – особлива, гнучка, зручна, відкрита, добровільна, дієва, динамічна форма синхронного й асинхронного навчання, що ґрунтується на процесі використання інформаційно-цифрових і телекомунікаційних технологій, сприяє навчальній опосередкованій взаємодії між віддаленими учасниками (викладачами та здобувачами) за допомогою освітніх платформ (Moodle, Zoom, Microsoft. Teams та ін.). Зауважено, що у ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» активно впроваджено систему дистанційного навчання. Акцентовано, що ДКНД розміщено в системі дистанційного навчання на платформі Moodle, мають таку структуру: загальна інформація (візитівка курсу, інформація про автора(ів), силабус навчальної дисципліни, друковані та Інтернет-джерела, сертифікат, глосарій, оголошення, чат); основна частина: теоретичний матеріал навчальної дисципліни; дидактичне забезпечення самостійної роботи; підсумковий контроль. Зауважено, що викладачі, розробляючи та впроваджуючи дистанційні курси, ураховують знання, уміння, навички та досвід здобувачів, умови, у яких вони навчатимуться, докладно вивчають і визначають навчальні матеріали, переконуються, що буде забезпечено формування загальних і спеціальних компетентностей, отримання програмних результатів навчання, визначених освітньою програмою, вибирають інтерактивні форми та методи, сучасні засоби навчання тощо. Констатовано, що дистанційне навчання – потужний каталізатор змін у системі вищої освіти, що сприяє її модернізації, робить інтерактивною, гнучкою, доступною та адаптивною до індивідуальних потреб здобувачів і створює сприятливе педагогічне середовище для досягнення професійної зрілості.

Посилання

Антощук, С.В., Гравіт, В.О. (2015). Основи організації дистанційного навчання в післядипломній педагогічній освіті: наук. посіб. Суми: НІКО, Україна.

Биков, В.Ю. (2000). Наукове забезпечення дистанційної професійної освіти: проблеми та напрями досліджень. Професійна освіта: педагогіка і психологія: Україно-польський журнал. Київ-Ченстохова, (2). 93–116.

Десятов, Т.М. (2005). Тенденції розвитку неперервної освіти в країнах Східної Європи (друга половина ХХ століття): монографія. Київ: Арт Ек, Україна.

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні: МОН України від 20.12. 2000 р. URL: https://vnmu.edu.ua/downloads/other/konc_rov_dystan_osv.pdf

Кухаренко, В.М. (2002). Дистанційне навчання: Умови застосування. Дистанційний курс: навч. посібник. Харків: НТУ «ХПШ», «Торсінг», Україна.

Кухаренко, В.М., Березенська, С.М., Бугайчук, К.Л., Олійник, Н.Ю., Олійник, Т.О., Рибалко, О.В., Сиротенко, Н.Г., Столяревська, А.Л. (2016). Теорія та практика змішаного навчання: монографія / за ред. В.М.Кухаренка. Харків: ХПІ, Україна.

Кухаренко, В.М., Сиротенко, Н.Г. (2001). Дистанційне навчання ‒ педагогічна технологія ХХІ сторіччя. Комп’ютерно орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. Київ: НПУ ім. Драгоманова, (4). 11–15.

Маятіна, Н., Лисенко, Т., Дмитрієнко, О. (2021). Сучасні моделі дистанційного навчання. Український педагогічний журнал. (2). 84–95.

Михайліченко, М.В., Рудик, Я.М. (2016). Освітні технології: навчальний посібник. Київ: ЦП «КОМПРИНТ», Україна.

Муковіз, О. (2012). Дистанційне навчання у системі неперервної освіти вчителя початкової школи: сутність та особливості. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. (43 (1)). 259–266.

Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія: монографія / за ред. В.Кременя, Т.Левовицького, В.Огнев’юка, С.Сисоєвої. Київ: ТОВ «Видавниче підприємство “ЕДЕЛЬВЕЙС”», 2013. Україна.

Освітній портал, 2023. URL: https://surl.li/ppborr

Положення про дистанційне навчання у ДВНЗ «ДДПУ»: Вчена рада ДДПУ від 28.08.2020p. протокол №1. Слов’янськ. URL: https://surl.lu/oiebii

Положення про розроблення та сертифікацію дистанційних курсів навчальних дисциплін у ДВНЗ «ДДПУ»: Вчена рада ДДПУ від 25.01.2024p. протокол №7. Дніпро-Слов’янськ. URL: https://surl.li/brawkq

Положення про Центр дистанційного навчання у ДВНЗ «ДДПУ»: Вчена рада ДДПУ від 28.08.2020p. протокол №1. Слов’янськ. URL: https://surl.li/akkdxi

Стрілець, С.І., Запорожченко, Т.П. (2015). Основи роботи в середовищі Moodle: навчальний посібник. Чернігів: Десна Поліграф, Україна.

Топузов, О. М., Засєкіна, Т. М., Головко, М. В., Калініна, Л. М. (2022). Освітньо-науковий фронт: діяльність інституту педагогіки НАПН України в умовах воєнного стану. Вісник Національної академії педагогічних наук України. (4 (1)). 3‒8.

Штефан, Л.А., Борзенко, О.П. (2015). Особливості організації дистанційного навчання студентської молоді в Канаді: ретроспективний аналіз: монографія. Харків: ХНАДУ, Україна.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-28