ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ВАЛЕОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Аліна Клебанівська

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.327077

Анотація

В статті розглядається проблема формування еколого-валеологічної культури дошкільників у сучасному освітньому просторі, що є особливо актуальним у контексті соціокультурних змін, зростання рівня стресових факторів та екологічних викликів. Зазначено, що сучасне суспільство характеризується високим темпом життя, збільшенням стресових факторів та екологічними викликами. Саме ці умови вимагають від освітніх закладів не лише передачі академічних знань, але й виховання здоров’я як базової цінності, коли еколого-валеологічне виховання стає запорукою стійкості особистості, її здатності до адаптації та саморозвитку. Освітні установи мають стати майданчиками для формування здорового способу життя через інтеграцію сучасних педагогічних технологій, методів активного навчання, профілактичних заходів та практичних тренінгів. Визначено етапи процесу формування еколого-валеологічної культури майбутніх вихователів, зокрема: засвоєння теоретичних знань – вивчення основ екології, валеології, фізіології, психології здоров’я; формування мотивації – створення позитивного ставлення до здорового способу життя; практичне закріплення навичок – впровадження активних форм навчання, участь у спортивних та оздоровчих заходах; рефлексія та саморозвиток – аналіз власних звичок, визначення шляхів їх покращення. Надають практичні рекомендації щодо ефективності формування еколого-валеологічної культури майбутніх вихователів, які містять застосування інноваційних технологій, створення здоров’язберігаючого середовища, соціально-педагогічне партнерство, розвиток педагогічного потенціалу. Робиться висновок, що формування еколого-валеологічної культури є важливою складовою підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Впровадження комплексних освітніх програм, інтерактивних методик та активної участі студентів у процесі навчання сприятиме формуванню свідомого ставлення до здоров’я. Еколого-валеологічна культури в освітньому просторі є невід’ємною умовою для підвищення якості життя та розвитку майбутніх спеціалістів дошкільної освіти. Інтеграція сучасних педагогічних технологій, активних форм навчання та створення здоров’язберігаючого середовища дозволить забезпечити гармонійний розвиток особистості.

Посилання

Ващенко О. Свириденко С. (2005) Організація здоров'язберігаючої діяльності початкової школи. Початкова освіта. № 46. С. 2–4.

Міщенко О. (2012) Нетрадиційні методики збільшення рухової активності учнів початкової школи. Молода спортивна наука України: зб. наук. праць. Львів, 2012. Вип. 6. Том 1. С. 320–322.

Мельник О.(2015) Системний підхід до формування культури здоров'я учасників навчально-виховного процесу. Початкова школа. 2015. С. 14–16.

Свириденко С. О. (2022) Формування ціннісних орієнтацій як чинник духовного здоров'я особистості. Проблеми освіти. Київ: Науково-мето-дичний центр вищої освіти, 2022. Вип. 29. С. 72–78.

Філіп’єва О.А. (2018) Підготовка майбутніх учителів початкових класів до валеологічного виховання учнів: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04. Кіровоград, 20 с.

Болтівець С. (2005) Якість психічного здоров’я: педагогічні критерії, прогнозування. Практична психологія та соціальна робота. № 5. С. 62–67.

Іванова Л.І. (2005) Підготовка майбутніх учителів з позицій здоров’язберігаючої освіти. Реалізація здорового способу життя – сучасні підходи / за заг. ред. М. Лук’янченка, Ю. Шкребтія, Е. Боляха, А. Матвєєва. Дрогобич. С. 489–493.

Костюченко Т.М. (2015) Сутність та структура здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів. Вісник Луганського Національного університету ім. Т.Г. Шевченка. Педагогічні науки. № 2 (291). С. 174–181.

Московченко О.Н. (1999) Системний підхід до оцінки здорового способу життя. Валеологія. № 2. С. 14–18.

Пинзеник О. (2021) Формування валеологічної компетентності здобувачів вищої педагогічної світи у процесі самостійної роботи. Розвиток освітніх систем в умовах євроінтеграційних трансформацій : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Чернівці, 26–27 травня 2021 року / за наук. ред. д. пед. наук С. З. Романюк. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т. 2021, С. 239–245.

Пинзеник О.М., Кухта М.І. (2021) Формування валеологічної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти в процесі самостійної роботи. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/78/13.pd

Шмалей С.В.(2020) Еколого-валеологічна професійна підготовка майбутніх педагогів. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/337/1/ Shmaley%5B1%5D.pdf

Дехтярьова О. О. І. В. Каденко І. В. (2019) Валеологічна культура як ефективний засіб підвищення рівня здоров’я студентської молоді URL : http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2019/62/part_2/13.pdf

Бойченко Т. (2005) Валеологія – мистецтво бути здоровим. Здоров’я та фізична культура. Київ, 2005. С. 1–14

Льовочкіна А. М. (2019) Моделювання розвитку екологічної культури студентської молоді : URL: http: mdu.edu.ua/spaw2/uploads/files/Льовочкіна% 20А.%20М..pdf

Бондаренко О. М.(2008) Формування валеологічної компетентності студентів педагогічних університетів у процесі професійної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ. 20 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24