СТРАТЕГІЯ ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ КОНСТРУКТИВНО- БУДІВЕЛЬНИХ ІГОР ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Софія Довбня
  • Галина Шелепко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.327076

Анотація

У статті подано сутність поняття «стратегії педагогічного супроводу конструктивно-будівельних дітей дошкільного віку» з врахуванням змісту та технології його реалізації у відповідному ігровому середовищі в умовах закладу дошкільної освіти та як вияв ставлення до них не лише як до об’єктів засвоєння знань та вмінь, а й як до суб’єктів спілкування, співпраці, дружної життєдіяльності, що забезпечить розширення ступенів їх свободи, надання права на власний вибір у створені моделі конструкції (Карасьова, 2008).

З’ясовано поняття «конструктивно-будівельні ігри» як ігри із сюжетом і ролями, в яких відтворюється будівництво, споруджуються будівлі з різноманітних конструкторів, спеціальних будівельних та природних матеріалів (глина, пісок, камінці тощо). Розглянуто зміст конструкторсько-будівельних ігор з врахуванням вікових особливостей та домінування особистісних інтересів дитини дошкільного віку у емоційному забарвлені та педагогічно-доцільній організації.

Проаналізований зміст конструктивно-будівельних ігор дітей дошкільного віку у відповідному ігровому середовищі закладу дошкільної освіти в умовах поєднання інтелектуальної, практичної та дизайнерської діяльності для відновлення розвитку гри цього виду та у суб’єкт-суб’єктній взаємодії «дитина-педагог» зосередження на індивідуальній траєкторії її розвитку, виховання та навчання, розширення життєвого шляху та саморозвитку, уваги до системи цінностей та інтересів задля формування в них основ життєвої компетентності.

Виокремлено значення, заснованих на дизайні конструкторсько-будівельних ігор  дітей дошкільного віку, що поєднують науку з технікою, розвивають у дітей інтерес до будівництва, формують основи художньо-конструкторських умінь та уявлення про процес зведення та готові споруди, стимулюють їх до розуміння та пояснення фактів та події навколо них за допомогою власної інформації та пояснень. У дизайнерській діяльності в конструкторсько-будівельних іграх в емоційно-підтримуючій атмосфері успіху педагогом дитина дошкільного віку виконує дії з наочно-просторового моделювання та перетворення об’єктів та матеріалів у естетично вживані вироби для подальшої самостійної ігрової діяльності з пошуком альтернативних рішень в умовах поєднання протилежностей.

Посилання

Olga Drakopoulou, Maria Kampeza (2024). Exploring Constructive Play: Interactions Within Play-Based Pedagogy. University of Patras, Greece. URL: https://t1p.de/cm1fq

Sinan Cinar (2019). Integration of engineering design in early education: How to achieve it. Kıbrıslı Eğitim Bilimleri Dergisi, (4), 520-524.

Іваненко Н. В., Козак Л. В. (2022). Педагогічний супровід дітей дошкільного віку як психолого-педагогічна проблема. Перспективи та інновації науки. Педагогіка, Психологія, Медицина, 1(6), 181.

Карасьова К. В. (2008). Розвиток комунікативних функцій дошкільників у процесі творчих ігор : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Київ. 188 с.

Кіріченко Т. В. (2023). Формування ігрової компетентності дітей дошкільного віку засобом конструктивно-будівельних ігор. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Гнізділової, відпов. ред. Н. В. Ковалевська. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, (7), 113-117.

Котелянець Ю. (2024). Гра як провідний вид діяльності дітей дошкільного віку. Наукові записки. Педагогічні науки, (213), 31-36.

Ладивір С.О. (2006). Педпроцес потребує радікальних змін. Дошк. виховання, (11), 7-9.

Основи ігрової діяльності дітей дошкільного віку (2020): навчально-методичний посібник (робочий зошит) / Укладачі : Довбня С. О., Стаєнна О. О., Шулигіна Р. А. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 77-84.

Петрюк І. М. (2011). Педагогічний супровід соціальної адаптації школярів. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Соціально-педагогічна. Кам'янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка, (16), 485-492.

Піроженко Т. О., Карасьова К. В. (2014). Ігрова діяльність дошкільника: старший дошкільний вік : навч.-метод. посіб. Київ : Генеза, 95.

Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція: Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 р. № 33. URL: https://t1p.de/fln4l (дата звернення: 20.05.2022).

Танько Т., Дорожко І., Малихіна О. (2022). Психолого-педагогічний супровід ігрової діяльності дітей дошкільного віку. URL: https://t1p.de/edm82

Тягій І.А. (2017). Психологічний супровід становлення особистості у сфері освіти. URL: https://t1p.de/4irvm

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24