ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.327075Анотація
Стаття присвячена одній з актуальних проблем формування у майбутніх соціальних працівників професійного іміджу. У статті розкрито зміст поняття «професійний імідж майбутнього соціального працівника». Професійний імідж майбутнього соціального працівника розглядаємо як цілеспрямовано сформований образ особистості, що склався у масовій свідомості, який наділений реальними та ідеальними рисами та властивостями, покликаний чинити вплив на свідомість, світогляд громадян й зумовлювати їх поведінку. Встановлено, що професійний імідж визначається рівнем розвитку об'єктивних (статусних та стильових) та суб'єктивних (професійно-позиційних) характеристик, що складають у сукупності цілісний імідж соціального працівника та виконує функцію забезпечення позитивного сприйняття його особистості колегами та отримувачами соціальних послуг як працівника-професіонала. Заначено, що професійний імідж забезпечує успіх діяльності, оскільки у процесі діяльності об'єкт взаємодіє з іншими соціальними суб'єктами, впливає на окремих людей та цілі групи, тобто він завжди соціально активний.
Відмічено, що професійна підготовка соціального працівника в Україні відбувається з урахуванням прийнятих стандартів підготовки та кваліфікаційних характеристик професіограми соціального працівника, загальних вимог до змісту підготовки та пріоритетів підготовки фахівців соціальної сфери. З’ясовано, що формування професійного іміджу майбутніх соціальних працівників ґрунтується на основних положеннях компетентнісного, особистісно-орієнтованого, аксіологічного та середовищного підходів. Зазначено, що управління процесом формування професійного іміджу у майбутніх соціальних працівників проходить опосередковано через спеціально організоване освітнє середовище, зокрема, освітнє середовище закладу вищої освіти. Констатовано, що позитивний імідж соціального працівника як особливий особистісний інструментарій сприяє встановленню контактів із суб’єктами взаємодії, тим самим перетворюючи цей процес на більш ефективний.
Посилання
Гринюк, С. & Желуденко, М. (2020). Аксіологічний підхід до форування професійної компетентності майбутніх фахівців. Modern researches in psychology and pedagogy, 111-127. doi:10.30525/978-9934-588-36-5/6
Козубовська, І. & Смук, О. (2021). Розвиток соціальної активності майбутніх соціальних працівників у процесі професійної підготовки. Norwegian Journal of Development of the International Science, 57-2, 45–48.
Краснощок, І. П. (2018). Індивідуальна освітня траєкторія студента: теоретичні аспекти організації. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 60, 101–107.
Овчарук, О.В. (2004). Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти. О.В. Овчарук (Eds.), Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи (рр. 6-93). Київ: «К.І.С.».
Олійник, І.В. (2020). До питання формування у майбутніх соціальних працівників соціально-реабілітаційної компетенції. Вісник університету імені Альфреда Нобеля, 1 (19), 244-251. doi: 10.32342/2522-4115-2020-1-19-29.
Плесканьов, Д.В. & Співак, Я.О. (2024). Професійний імідж майбутнього соціального працівника як наукова проблема. Інноваційна педагогіка, 72, 217-220. doi: 10.32782/2663- 6085/2024/72.43
Савельчук, І. Б. (2016). Підготовка соціальних працівників за сучасних умов: інноваційні тенденції. Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка. Педагогічні науки, 1(83), 117-122.
Сидорук, І. І. (2020). Формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі фахової підготовки. Луцьк: Вежа-Друк.
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 231 «Соціальна робота» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. (2019). Київ.
Тюптя, Л.Т. & Іванова І.Б. (2008). Соціальна робота: теорія і практика. Київ: Знання.