СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ТА ЇХ ВПРОВАДЖЕННЯ У ПРОЦЕС СОЦІАЛІЗАЦІЇ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧОЇ ТА СПОРТИВНО-МАСОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Олексій Качан

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.327073

Анотація

У статті розглядаються соціально-педагогічні умови та їх впровадження у процес соціалізації учнів закладів загальної середньої освіти через фізкультурно-оздоровчу та спортивно-масову діяльність. Метою дослідження є обґрунтування та розробка методик, що сприяють розвитку соціальних навичок, емоційної стійкості та інтеграції учнів у соціальне середовище. Зроблено теоретичний аналіз поняття "соціалізація" в освітньому процесі, зокрема з використанням фізкультурно-оздоровчих і спортивно-масових методів.

Стаття присвячена аналізу соціально-педагогічних умов і їх впровадженню у процес соціалізації учнів загальноосвітніх закладів через фізкультурно-оздоровчу та спортивно-масову діяльність. У дослідженні зосереджено увагу на теоретичному обґрунтуванні важливості фізичної активності для розвитку соціальних навичок учнів, емоційної стійкості, а також їх адаптації в соціальному середовищі. Визначено роль фізкультурно-оздоровчих та спортивно-масових методів у формуванні основних соціальних компетенцій, таких як комунікація, співпраця, відповідальність та лідерські якості.

Автори статті обґрунтовують необхідність інтеграції фізкультурно-оздоровчої діяльності в освітній процес, підкреслюючи, що вона є важливим компонентом не лише фізичного розвитку учнів, а й їх соціалізації. Вивчено сучасні наукові підходи до визначення поняття "соціалізація" у контексті освітнього процесу, а також проаналізовано існуючі методики фізичного виховання, які сприяють розвитку соціальних навичок учнів. Розглянуто підходи до формування соціально-педагогічних умов, які забезпечують ефективну соціалізацію учнів через фізкультурно-оздоровчу діяльність.

У статті також представлені результати експериментального дослідження, яке було спрямоване на оцінку ефективності запропонованих методик у розвитку соціальних навичок учнів. Оцінка ефективності цих підходів показала позитивні результати, що підтверджує можливість їх застосування в навчальних закладах для підвищення ефективності соціалізації учнів.

Особливу увагу приділено розробці інтерактивних методів та підходів до фізкультурно-оздоровчої роботи, орієнтованих на розвиток важливих соціальних компетенцій у школярів. Завдяки таким методикам учні можуть покращити свої комунікативні навички, розвинути здатність до співпраці, стати більш відповідальними, а також проявити лідерські якості. Практичні рекомендації, запропоновані в статті, дозволяють покращити якість фізкультурно-оздоровчої роботи та забезпечити ефективну соціалізацію учнів у школах.

Це дослідження є важливим внеском у розвиток теоретичних та практичних аспектів фізичного виховання та соціалізації учнів в умовах сучасної освіти. Розроблені методики можуть бути корисними для педагогів і практиків, які займаються фізичним вихованням та соціалізацією учнів, а також для вдосконалення педагогічного процесу в освітніх закладах. Оцінено сучасний стан соціалізації учнів у закладах загальної середньої освіти, визначено ключові соціально-педагогічні умови для успішної соціалізації та розроблено рекомендації для підвищення ефективності фізкультурно-оздоровчої роботи. Проведене експериментальне дослідження підтвердило ефективність запропонованих підходів у розвитку соціальних навичок учнів, що сприяють їх успішній інтеграції в соціальне середовище.

Посилання

Зозуляк-Случик Р.В. (2021). Основи соціалізації особистості: навчальний посібник для студентів закладів вищої освіти (освітньо-професійна програма «Соціальна педагогіка») (2-е вид., переробл. та доповн.). Івано-Франківськ: НАІП. 222 с.

Омельченко С.О., & Пристинський В.М. (2009). Принципи моделювання педагогічної системи взаємодії соціальних інститутів суспільства у формуванні здорового способу життя. Соціальна педагогіка: теорія та практика, 3, 54–60 с.

Отравенко О.В. (2014). Організація інноваційної навчальної діяльності майбутніх фахівців з фізичного виховання через інтеграцію здоров’язбережувальних технологій. Науковий часопис нац. пед. ун-ту імені М.П. Драгоманова. Серія 15: зб. наук. пр., Вип. 3К (45), 249–253 с.

Сейко Н.А. (2002). Соціальна педагогіка: Курс лекцій. Житомир: Житомирський держ. пед. ун-тет. 260 с.

Соціалізація дітей і підлітків засобами освітньо-виховної оздоровчої роботи: навч.-методичний посібник / С.О. Омельченко, В.М. Пристинський. 2014. Слов’янськ: Вид-во ДВНЗ «ДДПУ». 208 с.

Холодний О.І., & Пристинський В.М. (2019). Формування здоров'язбережувальних компетентностей дітей та учнівської молоді у процесі фізичного виховання. Слов'янськ: Вид-во Б. І. Маторіна. 202 с.

Bailey R., Hillman C., Arent S., & Petitpas A. (2013). Physical activity: An underestimated investment in human capital? Journal of Physical Activity and Health, 2013 Mar;10(3):289-308. DOI: 10.1123/jpah.10.3.289

Coakley J. (2011). Sports in Society: Issues and Controversies. McGraw-Hill Education. ISBN-13: 978-0-07-337654-7. ISBN-10: 0-07-337654-X.

Fletcher T., & Nicholas S. (2013). Sport and social inclusion: International policy perspectives. Journal of Sport Policy and Politics, 5(1), 1–20.

Hartmann D., & Kwauk C. (2011). Sport and development: An overview, critique, and reconstruction. Journal of Sport and Social Issues, 35(3), 284–305. DOI: 10.1177/0193723511416986.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24