РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ НА ЛІВОБЕРЕЖНІЙ УКРАЇНІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XIX – НА ПОЧАТКУ XX СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.327070Анотація
У статті розглянуто проблему становлення та розвитку педагогічної освіти на території Лівобережної України в другій половині XIX – на початку XX століття. Визначено соціально-економічні чинники, що мали вплив на освітній процес на території Лівобережної України, а також розкрито роль державних реформ у формуванні системи підготовки педагогічних кадрів, які стали основою для створення нових освітніх установ та вдосконалення навчальних програм. Висвітлено становлення вчительських семінарій, педагогічних інститутів, університетів та інших закладів підготовки педагогічних кадрів. Розглянуто процес відкриття жіночих курсів та розширення можливостей для отримання педагогічної освіти жінками, що стало важливим кроком у демократизації освіти та забезпеченні гендерної рівності в професійній сфері. Акцентовано увагу на гуманітарній складовій освіти, розвитку педагогічної етики, методичної компетентності та педагогічної майстерності майбутніх викладачів. Розглянуто основні виклики, із якими стикалася система педагогічної освіти в зазначений період, зокрема нестачу кваліфікованих кадрів, матеріальне забезпечення закладів, а також вплив соціальних змін на розвиток освітньої сфери. Визначено ключові тенденції розвитку педагогічної освіти та її значення для становлення професійної спільноти викладачів у Лівобережній Україні. Значну увагу приділлено дослідженню впливу освітніх реформ на рівень підготовки педагогічних кадрів та підвищення їхньої професійної кваліфікації. Проаналізовано методичні підходи, що використовувалися в педагогічній освіті досліджуваного періоду, та їхній вплив на якість підготовки майбутніх учителів. Розглянуто роль позашкільної підготовки кадрів, яка сприяла вдосконаленню професійних навичок учителів та поширенню передових педагогічних практик.
Посилання
Ананьєва, Т. Б. & Сохань, П. С. (1997). Описи Лівобережної України кінця XVIII – початку XIX ст.: описово-статистичні джерела. Київ: Наукова думка.
Андрійчук, Н. М. (2009). Характеристика діяльності учительських семінарій України другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Білі плями в історії України у контексті світового розвитку: матеріали ІІ Всеукр. наук. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених (с. 4–6). 20 травня 2009. Луганськ.
Балабуст, Н. Ю. (2013). Педагогічний екстернат як одна з форм підготовки педагогічних кадрів для освітньої сфери Подільської губернії (друга половина XIX – початок XX ст.). Науковий вісник Донбасу, (4). Вилучено з http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2013_4_6
Галь, Б. О. (2024). Формування мережі навчальних закладів Лівобережної України наприкінці ХVІІІ ст. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, (1(32), 29–34.
Дем’яненко, Н. М. (1998). Загальнопедагогічна підготовка вчителя в Україні (ХІХ – перша третина ХХ ст.). Київ: ІЗМН.
Коломієць, Т. (2003). Становлення вищої жіночої освіти в Харкові на початку ХХ століття. Краєзнавство, (1–4), 141–144.
Кравченко, І. М. (2008). Учительські інститути в системі підготовки педагогічних кадрів в Україні (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) (автореф. дис... канд. пед. наук). Ін-т вищ. освіти АПН України. Київ, Україна.
Левицька, Н. М. (2011). Вищі жіночі курси – складова системи вищої гуманітарної освіти України (др. пол. ХІХ – поч. ХХ ст.). Університет: науковий історико-філософський журнал, (5), 69–76. Вилучено з https://dspace.nuft.edu.ua/ server/api/core/bitstreams/62a7bf1d-b4a0-4254-a03a-ab4cb76dfe95/content
Лисенко, С. А. (2007). Психолого-педагогічна підготовка вчителів початкового навчання на педагогічних курсах в Україні (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) (дис... канд. пед. наук). Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, Україна.
Лук’янченко, О. М. (2004). Організація педагогічної практики в різних типах педагогічних навчальних закладів України (друга половина XIX – початок ХХ ст.) (дис... канд. пед. наук). Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, Україна.
Махінько, А. І. (2022). Соціально-правовий статус учителів Наддніпрянської України (ХІХ – початок ХХ ст.). Сторінки історії, (55), 45–59.
Нагрибельний, Я. А. (2011). Професійна освіта в освітній системі Імперії (ХІХ – початок ХХ ст.). Чорноморський літопис, (4), 162–165. Вилучено з http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chl_2011_4_27
Петрощук, Н. Р. (2016). Розвиток системи підвищення кваліфікації вчителів народних шкіл в Україні другої половини ХІХ – початку ХХ століття (дис. …канд. пед. наук). Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, Україна.
Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти» (Наказ Міністерства освіти і науки). № 1225. (2024). Вилучено з https://mon.gov.ua/news/informatsiine-povidomlennia
Про освіту (Закон України). № 2145-VIII. (2017). Вилучено з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Прокопенко, І. Ф. (1992). Розвиток народної освіти і педагогічної науки на Харківщині. Харків: Харк. держ. пед. ін-т ім. Г. С. Сковороди.
Рачков, Є. С. (2017). Знакове середовище імператорських університетів ХІХ – початку ХХ ст. (до питання про когерентність університетської традицій): збірник статей за матеріалами XVII Кирило-Мефодіївських читань (с. 130–140). 11–12 травня 2017, Харків, Україна.
Реєнт, О. (2003). Україна в імперську добу (ХІХ – початок ХХ ст.). Київ: Інститут історії України НАН України.
Тринус, О. В. (2013). Розвиток педагогічної майстерності вчителя у творчій спадщині О. Музиченка (1875–1937 рр.) (автореф. дис. … канд. пед. наук). Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. Київ, Україна.
Тронько, Т. (2014). Діяльність в Україні жіночих гімназій відомства установ імператриці Марії (друга половина ХІХ століття). Сіверянський літопис, (6), 290–297.
Фатальчук, С. Д. (2006). Становлення та розвиток гімназійної освіти Східноукраїнського регіону (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) (дис. … канд. пед. наук). Слов’янський держ. педагогічний ун-т. Слов’янськ, Україна.