КРАЄЗНАВСТВО ЯК ОСНОВА ДЛЯ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ УЧНЯ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.327069Анотація
У статті розглянуто проблему розвитку шкільного краєзнавства як важливого фактора соціалізації особистості учня. На основі аналізу науково-педагогічної літератури, нормативно-правових актів в галузі освіти встановлено, що вивчення локальної історії та культури не лише формує в учнів особистий зв’язок із рідним краєм, а й розширює їхнє розуміння світу, сприяючи успішній соціалізації, розкриваючи ключові компетентності здобувачів освіти, як-от: громадянська, соціальна, культурна, інформаційно-комунікаційна та навчальна. Проаналізовано вплив краєзнавства на формування національної ідентичності, громадянської позиції, ціннісних орієнтацій, підвищення морально-психологічної стійкості та соціальної компетентності особистості, які вкрай необхідні для успішної інтеграції в сучасне суспільство. Наголошено, що шкільні роки для учнів є не лише підготовкою до життя, а важливим життєвим етапом, насиченим соціальною та пізнавальною діяльністю. Акцентовано увагу на важливості потенціалу краєзнавства у вихованні патріотизму, любові до рідного краю та відповідальності за його майбутнє. Констатовано позитивний вплив ролі шкільного краєзнавства в розвитку гуманістичних цінностей учнів у процесі позакласної роботи. Визначено, що масове залучення здобувачів освіти до краєзнавчої діяльності у вільний від уроків час надає змогу певною мірою уникнути небезпеки деформації особистості учня. Окреслено перспективи подальших наукових пошуків у вивченні можливостей шкільного краєзнавства для розвитку соціальних компетентностей; впливу краєзнавства на формування громадянської ідентичності; вивченні міждисциплінарних зв’язків краєзнавства; впливу краєзнавства на професійне самовизначення учнів.
Посилання
Безкоровайна, О. В. (2009). Самоствердження як важливий соціально-психологічний феномен становлення особистості раннього юнацького віку. Рідна школа, (4(952), 32–35.
Бех, І. Д. (2003). Виховання особистості. Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади (Кн. 1). Київ: Либідь.
Бугрій, В. С. (2011). Шкільне краєзнавство в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.). Суми: Вид-во «МакДен».
Войтова, Л. (2011). Архівна база дослідження розвитку шкільного краєзнавства у загальноосвітніх навчальних закладах України (20–30-ті роки ХХ століття). Краєзнавство, (4), 6–13.
Грибинюк, М. Б. (2012). Можливості використання педагогічних ідей Ж.-Ж. Руссо у початковій школі на прикладі роману «Еміль, або Про виховання». Вісник Луганського національного університету ім. Т. Шевченка. Педагогічні науки, (15(1), 240–249.
Грипич, С. Н., Іванчук, О. В. & Ковальчук, Л. В. (ред.). (2018). Він дивився у майбутнє. Й. Г. Песталоцці про мистецтво виховання. Рівне.
Євтух, М. Б. (1990). Дістервег: педагог, учений: до 200-річчя від народження. Радянська школа, (7), 84–86.
Жупанин, С. І. (2000). Народознавча педагогіка Олександра Духновича. Дукля, (4), 32–40.
Макаренко, А. С. (1953). Мої педагогічні погляди. (Т. 4, с. 49–164). Київ: Радянська школа.
Побірченко, Н. С. (ред.). (2010). Стандарти діяльності загальноосвітнього навчального закладу: аналіт. звіт за результатами дослідж. з освіт. політики (с. 78–79). Київ.
Про освіту (Закон України). № 38–39, ст. 380. (2017). Вилучено з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Русова, С. (1997). Дидактика. Вибрані педагогічні твори (с. 134–300). Київ: Либідь.
Сорочинська, В. Є. (2005). Організація роботи соціального педагога. Київ: Кондор.
Сухомлинська, О. (2019). Концептуальні тексти про виховання дітей і молоді як складова історії сучасної освіти в Україні. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, (6), 226–240.
Сухомлинський, В. О. (1976). Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Духовний світ школяра. Методика виховання колективу. (Т. 1). Київ: Радянська школа.
Тронько, П. (2004). Краєзнавчий рух в Україні і шляхи його подальшого розвитку. Український історичний журнал, (2), 82–93.
Франко, І. Я. (1986). Зібрання творів у 50-и томах. (Т. 46: Ч. 2, с. 116–150). Київ: Наукова думка.
Чепа, М.-Л. А. (2004). Блонський Павло Петрович. Енциклопедія Сучасної України. НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. Вилучено з https://esu.com.ua/article-35540
Яцик, Т. О. & Степанюк, В. В. (2022). Словник коротких термінів з педагогіки. Луцьк: ФОП Мажула Ю. М.