СПЕЦИФІКА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДЛЯ РОБОТИ З ОСОБАМИ ПОХИЛОГО ВІКУ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.327067Анотація
Стаття присвячена дослідженню особливостей професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи з людьми похилого віку в педагогічних ЗВО. Автор аналізує актуальність цієї проблеми в контексті соціально-економічних викликів, демографічних змін та цифровізації суспільства. Підготовка висококваліфікованих соціальних працівників є важливим елементом забезпечення соціальної безпеки держави, особливо в умовах складного соціально-економічного становища. У роботі розглядається нормативно-правове забезпечення підготовки фахівців із соціальної роботи, зокрема стандарти вищої освіти за спеціальністю 231 «Соціальна робота». Виділяються основні напрями професійної підготовки, які передбачають формування загальнопрофесійних і спеціалізованих компетентностей. Автор аналізує освітньо-професійну програму «Соціальна робота» ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», де навчання здійснюється на основі мотивації до професійного самовдосконалення, пошуку інноваційних підходів до реалізації соціальної підтримки, адаптації зарубіжного досвіду тощо. Окрема увага приділена курсу «Соціальна геронтологія», успішне завершення якого дає змогу студентам глибше зрозуміти особливості старіння, психосоціальні аспекти життя літніх людей та форми надання соціальної підтримки. У статті запропоновано шляхи вдосконалення освітнього процесу, серед яких: розширення змісту дисциплін, спрямованих на вивчення психологічних і соціальних аспектів старіння, використання інтерактивних методів навчання, опанування цифрових технологій, набуття практичного досвіду в територіальних центрах соціальних служб. Зауважено, що підготовка майбутніх фахівців має здійснюватися на засадах індивідуального підходу до роботи з клієнтами, що передбачає врахування їхніх фізіологічних, психологічних і соціокультурних особливостей. Зроблено висновок, що якісна підготовка соціальних працівників до роботи з людьми похилого віку сприятиме їхній соціальній адаптації та підвищенню рівня життя. Подальші дослідження можуть зосереджуватися на впровадженні концепції активного довголіття в систему соціальної роботи та розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх фахівців.
Посилання
Гончаренко, С. У. (2011). Український педагогічний енциклопедичний словник / Вид. 2, допов. й виправ. Рівне : Волинські обереги, 552 c.
Джуган, В. В., Джуган, Р. І. (2022). Дефініція поняття «люди похилого віку», як категорії соціальної роботи. Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота, 1(50), 77–80.
Закон України «Про вищу освіту» від 01.01.2014 р. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст. 2004 (зі змінами 4170-IX від 19.12.2024). Вилучено з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2017, №38-39, ст. 380 (зі змінами № 4113-IX від 04.12.2024). Вилучено з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» від 10.02.1998. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2014, № 32, ст. 215 (зі змінами № 4170-IX від 19.12.2024). Вилучено з https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text
Імбер, В.І., Войтович, І.С., & Мусійчук, С.М. (2023). Професійна підготовка майбутніх фахівців в умовах змішаного навчання. Інноваційна педагогіка, 66, 243–246.
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 231 «Соціальна робота» для другого (магістерського) рівня вищої освіти» №556 від 24.04.2019. Вилучено з https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/231-sotsialna-robota-magistr.pdf
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 231 «Соціальна робота» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти» №557 від 24.04.2019. Вилучено з https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/231-Sotsial.robota-bakalavr-VO.18.01.pdf
Освітня (освітньо-професійна) програма «Соціальна робота» підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 231 – Соціальна робота / ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», 2024. Вилучено з https://ddpu.edu.ua/images/stories/news/2024/08_august/11/03/%D0%9E%D0%9F%20231%20%D0%A1%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%20%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B0,%20%D0%B1%D0%B0%D0%BA.%202024%20(1).pdf
Поліщук, В., Олексюк, Н., & Лещук, Г. (2022). Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з людьми літнього віку. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. «Педагогіка. Соціальна робота», 1(50), 227–231.
Kucher, S., Gorbatyuk, R., Serdyuk, O., Ozha, M., Grinyayeva, N., & Fridman, M. (2022). The use of information and communication technologies in the organisation of blended learning for future vocational school students, 4(4).