ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНІХ МАГІСТРІВ ОСВІТИ ДО УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ЗМІСТ ТА СТРУКТУРА

Автор(и)

  • Георгій Яковенко
  • Георгій Яковенко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.327066

Анотація

У статті розкрито актуальність дослідження формування готовності майбутніх магістрів освіти до управлінської діяльності, що зумовлена викликами сучасної системи освіти, яка вимагає висококваліфікованих управлінців, здатних до стратегічного планування, впровадження інновацій і цифровізації. Реформи освіти, децентралізація управління, глобалізація та зростання конкуренції серед освітніх закладів визначають важливість розвитку управлінської компетентності майбутніх магістрів. Законодавчі акти України та стратегічні документи наголошують на необхідності підготовки фахівців, які відповідатимуть національним і міжнародним стандартам у сфері освіти.

Проведений аналіз наукових публікацій дозволив виявити різні підходи до дослідження феномену готовності до управлінської діяльності. Виокремлено ключові компоненти готовності: мотиваційний, операційний, емоційно-вольовий та рефлексивний, що утворюють цілісну систему. Акцентовано, що у більшості досліджень, готовність до управлінської діяльності розглядається як динамічне поєднання знань, навичок і особистісних якостей, необхідних для ефективної діяльності в освіті.

Досягнуто мету дослідження, зокрема на підставі узагальнених підходів до визначення готовності, запропоновано власне трактування терміну, як інтегративної властивості особистості, яка поєднує мотиваційно-ціннісні орієнтації, професійні знання, уміння та навички, а також особистісні якості, необхідні для ефективного виконання управлінських функцій у сфері освіти. У статті обґрунтовано структуру досліджуваного феномену як сукупність мотиваційно-ціннісного, когнітивного, діяльнісного та особистісного компонентів.

Отримані результати сприяють удосконаленню підготовки магістрів освіти, підвищенню якості управління освітніми закладами та їх адаптації до сучасних викликів і стандартів.

Посилання

Бойко, О. В. (2005). Формування готовності до управлінської діяльності у майбутніх магістрів соціального управління: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ.

Верховна Рада України. (2014). Закон України «Про вищу освіту». Закон від 01.07.2014 № 1556-VII. Вилучено з: https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-18

Верховна Рада України. (2017). Закон України «Про освіту». Закон від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19

Міністерство освіти і науки України. (2016). Концепція нової української школи. Вилучено з: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola

Кабінет Міністрів України. (2022). Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. Розпорядження від 23 лютого 2022 року № 286-р. Вилучено з: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki

Красильникова, Г., Красильников, С., & Герніченко, І. (2023). Формування управлінської компетентності магістрів професійної освіти під час навчання в університеті. Академічні візії, (20).

Ковчина, І. М. (2000). Педагогічна освіта в Польщі у 80-90 роках ХХ століття: Монографія. За ред. Ничкало Н. Г. Київ: Логос.

Кремень, В. Г. (2010). Філософія людоноцентризму в освітньому просторі (2-ге вид.). Київ: Т-во «Знання» України.

Лебідь, О. В. (2017). Формування готовності майбутнього керівника загальноосвітнього навчального закладу до стратегічного управління в умовах магістратури: теоретико-методичний аспект: Монографія. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля.

Линенко, А. Ф. (1996). Теорія и практика формування готовності студентів педагогічних вузів до професійної діяльності: дис. … д-ра пед. наук 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Київ: Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України.

Матохнюк, Л., & Потапова, О. (2023). Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія», (4), 86–92.

Майборода, В. К. (1992). Вища педагогічна освіта в Україні: історія, досвід, уроки (1917–1985 р.): Монографія. Київ: Либідь.

Міністерство освіти і науки України. (2024). Стандарт вищої освіти України. Другий (магістерський) рівень, галузь знань – 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність – 011 Освітні, педагогічні науки. Вилучено з: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukraini/zatverdzheni-standarti-vishchoi-osviti

Мороз, А. Г. (1980). Формування готовності до педагогічної діяльності у майбутніх учителів: Психолого-педагогічні засади удосконалення підготовки фахівців в університеті. Збірник наукових праць, Дніпропетровськ: Вид-во Дніпропетр. університета, 71–75.

Кабінет Міністрів України. (2011). Національна рамка кваліфікацій. Постанова від 23.11.2011 № 1341. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/1341-2011-п

Сімко, Р. (2019). Поняття готовності до професійної діяльності на сучасному етапі розвитку психологічної науки. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології», (13). Вилучено з: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-13

Швардак, М. В. (2021). Зміст та структура готовності майбутніх керівників закладів загальної середньої освіти до застосування технологій педагогічного менеджменту. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка, (1 (339), Ч. І).

Шестопалюк, О. В. (2013). Управлінська компетентність викладача: зміст і структура. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, (34), 3–5.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24