ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН У МИКОЛАЇВСЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ АГРАРНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Наталія Шарата

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.327065

Анотація

Військова агресія росії проти України спричинила значні виклики для системи вищої освіти, зокрема суттєві обмеження доступу до навчання. У відповідь на ці труднощі заклади вищої освіти адаптують освітній процес, впроваджуючи інноваційні технології та гнучкі формати навчання. Основна мета таких заходів – забезпечення безперервності освіти та підтримання її якості в умовах воєнного стану. Використання адаптивних підходів дозволяє враховувати потреби кожного здобувача освіти, зберігаючи доступ до знань та освітніх стандартів навіть у складних обставинах.

У статті розглядаються виклики, з якими стикається гуманітарна освіта в сучасних умовах, та аналізуються адаптивні стратегії, спрямовані на збереження якості освіти, підтримку психологічного добробуту здобувачів освіти та ефективність навчання в кризових ситуаціях.

Вивчення гуманітарних наук відіграє ключову роль у формуванні стійкого зв’язку особистості з власною культурою, що є надзвичайно важливим для українського суспільства в умовах збереження національної ідентичності. У сучасному світі, який характеризується технократичними й глобалізаційними процесами, гуманітарна освіта виконує не лише освітню, а й соціокультурну функцію. Вона сприяє формуванню ціннісних орієнтирів, розвитку критичного мислення та усвідомленню історичної спадкоємності. Ефективне виконання цих завдань можливе лише за умови якісної організації освітнього процесу, що відповідає сучасним викликам і потребам суспільства.

У сучасних умовах збереження гуманітарної складової в освіті набуває особливої значущості, оскільки гуманітарні знання та мислення сприяють формуванню культурної особистості та визначають гуманістичні аспекти людського буття. З урахуванням історико-культурних особливостей розвитку української освіти важливо досліджувати вплив глобальних змін на освітню систему. Це стосується не лише трансформації освітніх підходів, але й виховних процесів, що відіграють ключову роль у становленні особистості та підготовці майбутніх поколінь до викликів сучасного світу.

Посилання

Лісовий, В. С. (2023) Гуманітарні науки. Енциклопедія сучасної України, т. 6, редкол. І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. URL: https://esu.com.ua/article-24653.

Словник іншомовних слів Мельничука URL: https://slovopedia.org.ua.

Таможська, І. В. (2014) Формування вмінь ділового спілкування майбутніх фахівців технічного профілю у процесі вивчення соціально-гуманітарних дисциплін: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Х. – 20 с.

Шарата Н. (2022) Методика викладання дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» в аграрних закладах вищої освіти // Українознавчий вимір у сучасній науці: гуманітарний аспект: матеріали VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 29 квітня 2022 р., Миколаїв : МНАУ. C. 119-121.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24