РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА У НАУКОВОМУ ДОРОБКУ ВІТЧИЗНЯНИХ НАУКОВЦІВ

Автор(и)

  • Денис Хренов

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.326987

Анотація

У статті досліджено поняття «критичне мислення» через його багатогранність, представлену у філософській, науковій, психологічній та педагогічній літературі. Проаналізовано інституційні механізми формування критичного мислення за допомогою методологічного підходу, що враховує ціннісний і функціональний аспекти. Встановлено, що ключову роль у розвитку цієї навички відіграють соціальні інститути, особливо освітні.

Критичне мислення розглядається як система суджень, спрямованих на аналіз явищ, формулювання висновків, оцінювання фактів і встановлення причинно-наслідкових зв’язків. Особлива увага приділена характеристикам, таким як проникливість, самостійність, гнучкість і стратегічність, а також морально-етичним, соціально-політичним і когнітивним аспектам, що підкреслюють багаторівневість цього феномену.

Серед розглянутих моделей критичного мислення виокремлено підхід, який трактує його як процес оцінювання реальності через систему цінностей та ідеалів для ухвалення оптимальних рішень. Також описано ключові характеристики особистості, яка мислить критично, з акцентом на логіку, аналіз, синтез і інтерпретацію.

У статті наголошується на важливості впровадження педагогічних технологій, зокрема дослідницького навчання, як ефективного інструмента розвитку критичного мислення. Особливий акцент зроблено на ролі викладача у створенні середовища для діалогічності, партнерства та стимулювання творчого підходу здобувачів освіти.

У підсумку дослідження розкриває багатовимірний характер критичного мислення шляхом формулювання авторського визначення досліджуваного феномену.

Посилання

Бойченко, М. І. (2014). Історичне становлення інституційних засад критичного мислення: ідейний, освітній, правовий та політичний виміри. Філософія освіти, 2, 80–97.

Бойченко, М. І. (2011). Системний підхід у соціальному пізнанні: ціннісний і функціональний аспекти. Київ: Видавництво «Промінь».

Верховна Рада України. (2014). Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради, № 37-38, ст. 2004. Отримано з http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/page2

Дубасенюк, О. А. (Ред.). (2024). Діяльнісні засади підготовки майбутніх компетентних фахівців в умовах сучасних викликів: Монографія (с. 107). Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.

Міністерство освіти і науки України. (2024). Стандарт вищої освіти України. Другий (магістерський) рівень, галузь знань – 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність – 011 Освітні, педагогічні науки. Отримано з https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukraini/zatverdzheni-standarti-vishchoi-osviti

Овадюк, О. (2024). Наукові основи розвитку критичного мислення керівника закладу загальної середньої освіти в системі післядипломної педагогічної освіти України. Вісник післядипломної освіти, 9(38). https://doi.org/10.32405/2218‐7650

Пометун, О. І. (2018). Критичне мислення як педагогічний феномен. Український педагогічний журнал, 2, 89–98.

Пометун, О. І. (2020). Нова українська школа: розвиток критичного мислення учнів початкової школи: Навчально-методичний посібник. Київ: Видавничий дім «Освіта».

Пометун, О., Пилипчатіна, Л., Сущенко, І., & Баранова, І. (2010). Основи критичного мислення. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.

Терлецька Л.Г. (2001) Критичне мислення як засіб розвитку вмінь учнів аналізувати і застосовувати інформацію. Розвиток навичок критичного мислення учнів у контексті розробки стандартів освіти України : мат. міжн. наук.-практ. конфер. Київ, 64–67.

Терно, С. О. (2016). Критичне мислення: динаміка та сфера застосування. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету, 46, 310–315.

Тягло, О. (2017). Досвід засвоєння критичного мислення в українській вищій школі. Філософія освіти. Philosophy of Education, 2(21), 240–257.

Шумейко, З. Є. (2020). Упровадження технології розвитку критичного мислення в професійну підготовку фахівців державної кримінально-виконавчої служби. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія», 1(19), 347‒353.

Bujanov, J. (2024). Critical thinking. Отримано з https://4brain.ua/critical

Than, T. H. (2024). Dewey's philosophy of considering education as life itself and the evocative value for Vietnamese education today. Kalagatos Revista de Filosofia, 21(2).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24