ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ: СОЦІАЛЬНЕ ЗАМОВЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.326971Анотація
До характерних тенденцій сучасного етапу розвитку світової цивілізації необхідно віднести розвиток технологій, інформатизацію, інтелектуалізацію та глобалізацію економіки, що спричинили суспільні, економічні та політичні перетворення. Дотримуючись цих особливостей, майбутній менеджер освітньої сфери разом із фундаментальними знаннями теорії та практики управління повинен мати високий рівень розвитку інформаційної компетентності, що сприятиме швидкому та кваліфікованому прорахунку варіантів та альтернатив, виконанню аналітичних, прогностичних розрахунків, підготовці управлінських рішень. Метою статті є висвітлення теоретичних засад проблеми формування інформаційно-технологічної компетентності майбутніх менеджерів освіти у процесі професійної підготовки. Зазначено що серед глобальних тенденцій вищої освіти особливого значення набувають такі, як: глобалізація та інтернаціоналізація освіти; упровадження інформаційно-комунікаційних технологій та дистанційна освіта; тому одним зі стратегічних завдань вищої освіти є формування в майбутнього фахівця високого рівня професійної компетентності, адаптованості до швидко мінливих соціальних та економічних умов, до інформаційних навантажень, визначальної ролі у вирішенні цих завдань набуває формування інформаційно-технологічної компетентності майбутнього менеджера освітньої сфери. Зважаючи на те, що до характерних тенденцій сучасного етапу розвитку світової цивілізації належать розвиток технологій, інформатизація інтелектуалізація та глобалізація усіх сфер життя людини і освіти, зокрема, що спричинили суспільні, економічні та політичні перетворення, майбутній менеджер освітньої сфери разом із фундаментальними знаннями теорії та практики управління повинен мати високий рівень розвитку інформаційно-технологічної компетентності, що сприятиме швидкому та кваліфікованому прорахунку варіантів та альтернатив, виконанню аналітичних, прогностичних розрахунків, підготовці управлінських рішень у сфері освіти.
Посилання
Головань, М. С. (2001) Аналіз тенденцій розвитку вищої освіти в умовах глобалізації, інтеграції та інформатизації суспільства. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія: педагогіка і психологія, 31, Ч. 1, 203–211.
Білокопитов, В. (2017). Проект «Тенденції європейської вищої освіти» як джерело інформації та поширення практичного досвіду на Європейському освітньому просторі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 5 (69), 3–13.
Барбан М. М.(2012) Підготовка менеджерів освіти до управління соціально-педагогічними проектами : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 257 с.
Берека В. Є. (2008) Фахова підготовка магістрів з менеджменту освіти : теорія і методика : [монографія]. Хмельницький : ХГПА, 482 с.
Воробйова Є. В.(2010) Педагогічні умови формування індивідуального стилю професійної діяльності майбутніх менеджерів адміністративної діяльності: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Вінниця, 20 с.
Воронова С. В. (2013) Підготовка менеджерів освіти до роботи з громадськими організаціями в умовах післядипломної освіти : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.04. Одеса, 237 с.
Даниленко Л. І. (2005) Теоретико-методичні засади управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.0. Київ, 47 с.
Кравченко Л. М. (2009) Наукові основи підготовки менеджера освіти у системі неперервної педагогічної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04. Полтава, 2009. 39 с.
Лунячек В. Е. (2012) Теоретико-методологічні засади професійної підготовки керівних кадрів в умовах магістратури до управління якістю освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00. Харків. 40 с.
Романенко Н. А. Підготовка майбутніх менеджерів освіти до професійної діяльності в умовах інноваційного середовища : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Одеса, 2010. 23 с.
Сакалюк О. О.(2012) Формування готовності менеджерів освіти до професійної діяльності в полікультурному навчальному середовищі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 246 с.
Свєтлорусова А. В. (2009) Професійна підготовка магістрів управління навчальним закладом на засадах рефлексивного підходу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Київ. 24 с.
Силадій І. М. Професійна підготовка менеджерів освіти до управлінської діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 . Київ, 2012. 24 с.
Адамович І. В.(2015) Розвиток інформаційної компетентності керівників загальноосвітніх навчальних закладів в післядипломній педагогічний освіті : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Тернопіль. 25 с.
Торган М. М. (2011) Підготовка менеджерів освіти до здійснення контрольно-діагностичних функцій : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 Одеса. 226 с.
Хромова В. С. (2012) Педагогічні умови підготовки майбутніх менеджерів до інноваційної професійної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Луганськ, 20 с.
Мукан, Н., & Гаврилюк, М. (2021). Методологія педагогіки: сутність, принципи, підходи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2(106). 121‐128.
Гладкова, В. (2022). Професійна підготовка магістрів менеджменту до діяльності в екстремальних умовах. Освітологічний дискурс, 37(2), 133‐147.
Dalenogare, L. S., Benitez, G. B., Ayala, N. F., & Frank, A. G. (2018). The expected contribution of Industry 4.0 technologies for industrial performance. International Journal of Productive Economics, 204, 383‐394
Avila, E. C., Maria, A., & Genio, G. J. (2020). Motivation and Learning Strategies of Education Students in Online Learning during Pandemic Motivation and Learning Strategies of Education Students in Online Learning during Pandemic. Psychological Education, 57(9), 1608‐1614
Haleta, Y., Mukan, N., Voloshyna, O., Gelbak, A., & Dmytrasevych, N. (2023). Planning for Sustainable Development through the Integration of Pedagogical and Psychological Technologies for Language Learning in the Context of Digitalization. International Journal of Sustainable Development & Planning, 18(4). Retrieved from: https://www.iieta.org/journals/ijsdp/paper/10.18280/ijsdp.180410
Гончар, Л. В. (2020). Актуальні питання формування культури професійної діяльності майбутніх менеджерів в освітньому середовищі університету. Педагогіка формування творчої особистості у вищій школі, 68(1), 226‐230.
Жаворонкова Г. В., Борисюк І.О. (2008) Розвиток інноваційних інформаційно-комп’ютерних технологій в Україні. Формування ринкових відносин в Україні. № 3. С. 68-72.
Марчук Л.П. (2019) Сучасна інформатизація суспільства та її вплив на інноваційні процеси URL: https://v.gd/gAfzR1
Биков В.Ю. (2008) Інформатизація освіти. Енциклопедія освіти України: Акад. пед. наук України; Головний ред. В.Г.Кремень. К.: Юрінком Інтер, С. 360 – 362.
Прокопенко І.Ф. (2013) Інформатизація вищих педагогічних навчальних закладів – як мрії перетворити на дійсність. Комп’ютер у школі та сім’ї, 2013. С.23-24
Барбінова, А. (2022). Розвиток інформаційно‐цифрової компетентності майбутніх менеджерів освіти в умовах інноваційної освітньої діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук, 51, 408‐413.