СУТНІСТЬ І СКЛАДНИКИ ЕТИКО-ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.326969Анотація
У статті проаналізовано поняття «правова культура», «етична культура» та «етико-правова культура». Узагальнено погляди вчених, дослідників щодо сутності етико-правової культури та зазначено, що етико-правова культура майбутніх психологів є елементом професійної культури фахівця, органічно входить практично до всіх її компонентів, складає основу ідейно-морального та нормативно-правового підґрунтя структури особистості психолога, визначає його професійну свідомість, спектр моральних почуттів та норм поведінки, професійну та громадянську позицію, громадську свідомість. Наголошено, що етико-правова культура майбутнього психолога – це елемент професійної культури фахівця, що ґрунтується на основних засадах загальної культури народу та характеризується сформованою системою етико-правових знань, умінь, навичок і здібностей, що виявляються в професійно важливих якостях психолога як міжособистісна толерантність, емпатія, імажинативність і рефлективність, порядність, відповідальність, вірність, терплячість, здатність керувати собою, дипломатичність, гуманність, коректність, комунікативність, людяність, принциповість, честь, гідність, совість (сумління), самоконтроль, саморегуляція тощо та досвіду ціннісного ставлення до себе, людей, світу. Виокремлено структурні компоненти етико-правової культури майбутнього психолога: когнітивний (комплекс етико-правових знань, знання основних етико-правових документів, що регламентують професійну діяльність психолога), діяльнісний (емоційний стан (емоції, почуття, переживання), що виражає емоційно-ціннісне ставлення до етики та права, ціннісний показник усвідомленості необхідності етико-правової діяльності, володіння знаннями, досвідом і правами в певній галузі діяльності (нормативні акти, посадова інструкція, етичний кодекс тощо), особистісний (особистісні якості, здібності та ставлення до себе, людей, світу, що відображаються в професійній діяльності, сутнісні сили особистості (під сутнісними силами розуміємо потреби, здібності, інтереси, соціальний досвід особистості, ступінь соціальної активності людини), поведінковий (етико-правова поведінка, навички прийняття етико-правових рішень у професійних та особистісних ситуаціях, захист прав, свобод, інтересів клієнтів) компоненти. Констатовано, що формування етико-правової культури дозволить майбутнім психологам опанувати систему загальнокультурних і професійних цінностей, орієнтуватися в етичних і правових аспектах власної діяльності, брати активну участь у захисті прав, свобод, інтересів клієнтів.
Посилання
Безсмертний, А.В. (2010). Взаємозв’язок політичної, світоглядної, моральної та правової культури. Наукові праці МАУП, (2 (25)). 147–153.
Галицька, М.М. (2013). «Культура» та «Освіта»: взаємозумовленість понять. Педагогічний процес: теорія і практика. (4). 28–33.
Гончаренко, С.У. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь. Україна.
Гриньова, В. (1998). Формування педагогічної культури майбутнього вчителя (теоретичний та методичний аспект): монографія. Харків: Основа. Україна.
Журба, К., & Гаряча, С. (2007). Формування етичної культури вчителів як необхідна умова сучасного виховання. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. (22). 24–30.
Кацавець, Р.С. (2019). Засади правової культури. Dictum factum. (1). 107–112. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dicf_2019_1_17
Кендзьор, П.І. (2013). Переосмислення сутності поняття «культура» у системі полікультурного виховання особистості. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. пр. Кіровоград: Імекс-ЛТД. (17, кн. 1). 309–319.
Костікова, І.І. (2010). Формування культури використання інформаційно-комунікаційних технологій студентами. Вісник Житомирського держ. ун-ту ім.І. Франка. (53). 37–41.
Кремень, В., Левовицький, Т., Огнев’юк, В., & Сисоєва, С. (ред.) (2013). Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія: монографія. Київ: ТОВ «Видавниче підприємство “ЕДЕЛЬВЕЙС”», Україна.
Михайленко, О.В. (2022). Формування професійно-етичної культури майбутніх фахівців соціальної сфери. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка» (Серія: Педагогічні науки). (17 (173)). 60–67.
Овчиннікова, А.П. (2016). Феноменологія правової культури: філософсько-правове дослідження: дис. канд. юрид. наук : спец. 12.00.12 / Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.». Одеса. Україна.
Підлісний, Є.В. (2018). Правова культура суспільства, особистості та соціальної групи. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки. (3(2)). 241–246.
Пономаренко, О.В. (2001). Формування професійно-етичної культури соціального педагога: автореф. дис. …канд. пед. наук: спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / НПУ імені М. П. Драгоманова. Київ. Україна.
Радкевич, О.П. (2020). Розвиток правової культури педагогічних працівників закладів професійної освіти. Житомир: Вид. «Полісся». Україна.
Різник, Л. (2013). Професійна та правова культура майбутніх соціальних педагогів: сутність та структура. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Педагогіка. Психологія. Філософія. (28(1)). 259–264.
Салко, В.В. (2003). Сучасні підходи до визначення сутності поняття морально-етичної культури. Наукові записки: збірник наукових статей Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова / Укл. П.В.Дмитренко, Л.Л.Макаренко. Київ: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, (LІV (54)). 176–183.
Скакун, О.Ф. (2006). Теорія держави і права (Енциклопедичний курс): підручник. Харків: Еспада. Україна.
Слесик, К. (2011). Розвиток етичної культури учнів основної школи в процесі навчання гуманітарних предметів як дидактична категорія. Рідна школа. (11). 10–13.
Цибулько, Л., & Юрченко, В. (2024). Педагогічні умови формування етико-правової культури майбутніх психологів в процесі професійної підготовки. Педагогічна академія: наукові записки, (12). URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.14268558
Юрченко, В.В. (2024). Формування етико-правової культури майбутніх психологів: теоретичний аспект. Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць, (2 (109)). 221–234.
Яворська, Г.Х. (2011). Етична культура юриста: поняття та структура. Наука і освіта. (6). 254–256.