КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ ТА РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

  • Олена Коркішко
  • Антон Дрига

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.326962

Анотація

У статті зазначено, що проблема виміру лідерської компетентності майбутніх педагогів пов’язана з визначенням критеріїв, показників та рівнів її сформованості, що полягає в порівнянні через експертні оцінки, спостереження, анкетування, бесіди, математичну статистику цієї здатності з деякими «константами», прийнятими за еталон порівняння. На основі теоретичного дослідження проблеми лідерства та розвідок сучасних науковців визначено критерії сформованості лідерської компетентності майбутніх педагогів: когнітивно-потребовий (потреба в лідерстві, усвідомлення значущості сформованої лідерської компетентності для майбутньої професії, умотивованість щодо високих професійних досягнень, бажання досягати поставлених цілей, прагнення формувати та вдосконалювати лідерську компетентність через набуття теоретичних загальнонаукових, психолого-педагогічних знань, необхідних для розвитку лідерського потенціалу), професійно-діяльнісний (сформованість організаційних і комунікативних умінь та навичок, необхідних для здійснення ефективної лідерської діяльності, що забезпечують здатність здобувачів працювати в команді, застосовувати отримані знання в процесі професійно-педагогічної практики), та особистісно-рефлексивний (розвиток лідерських рис та якостей, необхідних для успішної реалізації освітньої діяльності, усвідомлення механізмів власної лідерської діяльності та оцінка власного лідерського потенціалу). Наголошено, що визначені критерії характеризуються такими показниками: усвідомлення лідерства як цінності, бажання успішно реалізувати себе в професії та житті, якість знань, необхідних для сформованості лідерської компетентності (повнота, глибина, дієвість); здатність застосовувати на практиці лідерські уміння (комунікативні, організаторські, інтелектуальні, творчі, професійні тощо), здатність до ефективного виконання ролі лідера в професійній діяльності, уміння командної взаємодії; лідерські якості, що виявляються як у контексті фахової роботи, так і поза її межами, здатність до самоаналізу лідерської діяльності, узгодження внутрішньої оцінки себе із зовнішніми вчинками. Виділено три рівні оцінювання сформованості лідерської компетентності майбутніх педагогів за кожним критерієм: високий, середній і низький.

Посилання

Білодід, І.К. (ред.) (1976). Словник української мови: в 11 томах. Том 7. Київ: Наукова думка.

Бусел, В.Т. (укл.) (2005). Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ, Ірпінь: ВТФ «Перун».

Головешко, Б.Р. (2017). Педагогічні умови формування лідерських якостей у майбутніх фахівців з адміністративного менеджменту у вищому навчальному закладі: дис... кандидата пед. наук : 13.00.04 / Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут». Харків.

Жигірь, В.І. (2015). Сутність та зміст лідерської компетентності майбутнього менеджера освіти. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. (130). 34–37.

Нестуля, О., & Нестуля, С. (2021). Критеріально-діагностична база формування лідерської компетентності майбутніх викладачів закладу вищої освіти. Вища школа. (10). 15–29.

Семенова, А.В. (ред.) (2006). Словник-довідник з професійної педагогіки. Одеса: Пальміра.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки від 23 лютого 2022 р. № 286-р. Кабінету Міністрів України, 2022 р., № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text

Шліхтенко, Ю.В. (2022). Педагогічні аспекти формування лідерської компетентності майбутніх вчителів іноземних мов. Молодий вчений. (4.1 (104.1)). 72–75.

Яхнін, Я.К. (2010). Сучасні підходи до виховання лідера. Київ: Наукова думка.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24