ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ВАЛЕОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ЯК ОСНОВА ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.326904Анотація
Метою даного дослідження є аналіз та узагальнення методів і підходів до формування еколого-валеологічної культури майбутніх учителів біології. Еколого-валеологічна культура в статті розглядається як інтеграція екологічних та валеологічних знань, умінь і цінностей, спрямованих на збереження довкілля та здоров’я.
Необхідність формування еколого-валеологічної культури в освітньому процесі в дослідженні обґрунтовується негативними факторами, пов’язаними з забруднення навколишнього середовища та погіршення стану здоров’я населення. Особлива роль у цьому відводиться вчителям біології, які мають не лише передавати знання, а й формувати у школярів екологічну свідомість, культуру здорового способу життя та відповідальну поведінку.
У дослідженні доводиться, що одним з основних підходів до формування еколого-валеологічної культури є компетентнісний підхід, що передбачає розвиток у майбутніх педагогів екологічної обізнаності, валеологічної грамотності та здатності застосовувати ці знання в освітній практиці. Важливими умовами для цього є використання міждисциплінарного підходу, активних методів навчання (проблемне навчання, проекти, рольові ігри), а також організація практичної діяльності, такої як екологічні акції, дослідження та волонтерство.
В ході дослідження проаналізовано основні освітні програми, спрямовані на розвиток еколого-валеологічної культури, зокрема Програма «Екологічна освіта для сталого розвитку» та Програма «Валеологія: здоров’я та гармонія».
Окреме місце в дослідженні посідають інтерактивні методи навчання,що є ефективними інструментами для розвитку екологічної свідомості та валеологічної грамотності. Вони сприяють активному засвоєнню знань, розвитку критичного мислення та мотивації до екологічної діяльності.
Окремим шляхом формування еколого-валеологічного виховання у дослідженні виділено практичну роботу, волонтерську діяльність, а також участь у екологічних акціях, співпраця з національними парками та міжнародні проекти, що дозволяють студентам застосовувати теоретичні знання на практиці та розвивати екологічну відповідальність.
У дослідженні доводиться диска,що формування еколого-валеологічної культури майбутніх учителів біології є важливим елементом підготовки педагогічних кадрів, які зможуть ефективно реалізовувати цілі сталого розвитку та виховувати екологічно свідомих і здорово орієнтованих громадян України.
Посилання
Міністерство освіти і науки України. (2016). Концепція «Нова українська школа». https://mon.gov.ua/storage/app/media-/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Кабінет Міністрів України. (2020). Державна програма "Здорова нація". Постанова № 1022 від 11.11.2020. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1022-2020-%D0%BF#Text
Міністерство освіти і науки України. (2017). Концепція екологічної освіти в Україні. Наказ № 1234 від 20.12.2017. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0028-18#Text
Президент України. (2015). Стратегія сталого розвитку «Україна – 2020». Указ № 5/2015 від 12.01.2015. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/5/2015#Text
Білецька, Н. І. (2015). Екологічна освіта та її роль у підготовці майбутніх вчителів. Науковий вісник Чернівецького університету.
Грищенко, Т. Г. (2018). Валеологічне виховання студентів як складова їхньої професійної підготовки. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка.
Іванов, І. І. (2020). Екологічна освіта: теорія та практика. Педагогічна думка.
Коваленко, В. Л. (2020). Технологічні інновації в навчанні екології: роль сучасних цифрових ресурсів. Науковий вісник НПУ імені М. П. Драгоманова.
Кузьменко, І. І. (2012). Екологічні фактори здоров’я молоді: формування валеологічної компетентності. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки.
Мороз, В. Д. (2021). Методологічні засади формування екологічної культури майбутніх учителів біології. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки.
Олійник, О. І. (2020). Співпраця ВНЗ із громадськими організаціями в контексті формування екологічних компетентностей студентів. Проблеми сучасної педагогічної освіти.
Петрова, С. М. (2019). Валеологія: основи здорового способу життя. Видавництво ХНУ.
Соколов, А. П. (2010). Інноваційні методи у викладанні біології: формування екологічної свідомості. Вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України.