ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ ПРАВОВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ У МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ І ПРАЦІВНИКІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ В УКРАЇНІ. ПРОБЛЕМИ Й ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Олексій Білецький
  • Ірина Решетова
  • Ігор Плис

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(107)2025.326901

Анотація

У статті розглядається практико-орієнтований підхід до формування правових компетенцій майбутніх викладачів та працівників соціальної сфери в Україні, який набуває особливого значення в умовах трансформації освітнього процесу та інтеграції до європейського освітнього простору. Автори акцентують увагу на необхідності активного залучення студентів до реальних професійних ситуацій через використання сучасних методів навчання, таких як юридичні клініки, симуляційні суди, метод кейсів, стажування тощо. Підкреслюється, що світовий досвід (США, Великобританія, Німеччина) підтверджує ефективність клінічної юридичної освіти як важливого елементу підготовки фахівців соціальної сфери.

У статті проаналізовано сучасний стан впровадження практико-орієнтованих методів у провідних українських університетах, зокрема в Київському національному університеті імені Т. Г. Шевченка та Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова. Водночас виокремлено ключові проблеми, які перешкоджають повноцінній реалізації даного підходу: недостатня інтеграція практичних дисциплін у навчальні програми, дефіцит викладачів із практичним досвідом, слабка нормативно-правова база та обмежена матеріально-технічна база.

Для подолання цих викликів авторами запропоновано низку заходів, зокрема вдосконалення освітніх стандартів, запровадження програм стажувань для викладачів, розширення співпраці з професійними спільнотами, активне використання інноваційних технологій та використання міжнародного досвіду. Підкреслюється, що посилення інтеграції практичних компонентів у навчальний процес сприятиме підвищенню рівня правової компетентності студентів, їхній здатності ефективно діяти в соціальній сфері та забезпечить відповідність їхньої підготовки вимогам сучасного ринку праці.

Посилання

Гончарук, О. (2018). Симуляційні суди у навчальному процесі: досвід та перспективи. Одеса: Видавництво ОНУ імені І.І. Мечникова.

Іваненко, В. (2021). Юридичні клініки як інструмент підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери. Київ: Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова.

Коваленко, І. (2020). Практико-орієнтований підхід у підготовці майбутніх соціальних працівників. Київ: Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова.

Кравченко, О. (2020). Практико-орієнтований підхід у підготовці соціальних працівників в Україні. Київ: Видавництво Національного університету.

Петренко, О. (2021). Формування правових компетенцій у майбутніх викладачів: проблеми та перспективи. Харків: Видавництво ХНПУ.

Петрова, Н. (2019). Правова освіта в Україні: стан та перспективи розвитку. Львів: Видавництво ЛНУ імені Івана Франка.

Сидоренко, В. (2019). Практико-орієнтований підхід у підготовці педагогів: український досвід. Київ: Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова.

Петрова, Н. (2019). Нормативно-правове забезпечення правової освіти в соціальній сфері. Право та суспільство, 6(1), 34-42.

Шевченко, Л. (2015). Активні методи навчання у вищій освіті: теорія та практика. Київ: Видавництво КНУ імені Тараса Шевченка.

Smith, A. (2021). Legal Education and Social Work: Integrating Theory and Practice. London: Routledge.

Dewey, J. (1938). Experience and Education*. New York: Kappa Delta Pi.

Knowles, M. (1980). The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Association Press.

American Bar Association. (2022). Standards and Rules of Procedure for Approval of Law Schools. Chicago: ABA Publishing.

European Journal of Legal Studies. (2020). Innovative Approaches to Legal Education in Europe. Volume 12, Issue 2.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24