ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ДО ЗДІЙСНЕННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315136Анотація
У статті проаналізовано важливу проблему сьогодення стосовно зміни пріоритетів організації роботи директора ЗДО в період воєнного стану та переходу до роботи в умовах дистанційного та змішаного формату спілкування з дітьми, їх батьками та педагогами. Акцентовано увагу на необхідності врахування вимог Державного стандарту дошкільної освіти, Закону «Про дошкільну освіту», Закону «Про освіту» та Закону «Про вищу освіту», про підготовку майбутніх управлінців з дошкільної освіти до виконання важливих функцій: адаптаційної, навчальної, виховної, розвивальної, діагностичної, правової та соціально-реабілітаційної. Сучасна система вищої освіти, особливо курси «Організація та керівництво ЗДО», «Організація діяльності закладів дошкільної освіти різних типів» спеціальності 012 Дошкільна освіта, через організацію лекційного курсу, практичних занять, різних видів практичної підготовки дозволяють сформувати основні професійні компетентності у майбутніх фахівців, управлінців наприклад, такі, як: проективно-прогностичні, організаційні, методичні, діагностичні, комунікативні, дослідницькі, прикладні, захисні, просвітницькі тощо. В статті розкрито деякі особливості організації роботи вищу з підготовки здобувачів освіти, майбутніх управлінців до організації ділового спілкування в різних системах: «директор – педагоги ЗДО», «директор – батьки вихованців», «директор – педагоги ЗДО – діти дошкільного віку». Акцентовано на важливості приділяти увагу створенню безпечного, психологічно-комфортного, розвивального середовища, налагодженню гармонійних стосунків між усіма учасниками освітнього процесу. Про це також йдеться в «Професійному стандарті керівника (директора) ЗДО» (розділ 6.), де серед переліку трудових функцій (професійних компетентностей) названі такі трудові функції, як: розвивальна, створення інклюзивного освітнього середовища» та виділено професійну компетентність здоров’язбережувальну, до якої віднесено і таке: «…здатність створювати освітнє середовище, вільне від насильства та булінгу; здатність до організації діяльності психологічної служби та соціально-педагогічного патронажу в ЗДО; здатність створювати умови для ефективного функціонування команди психолого-педагогічного супроводу». Отже, особливо важлива перебудова вишу, щоб не тільки надавати нові знання, вміння, сучасні педагогічні технології, а й готувати, адаптувати їх до життя в соціокультурних умовах, які постійно змінюються. Ми згодні з точкою зору вчених, що успішність професійної діяльності майбутнього фахівця залежить від наявного рівня його культурної компетенції кожної особистості, що в майбутньому дозволяє реалізуватися в практичній діяльності. А відсутність гармонії, поваги та толерантності у спілкуванні дорослих призводить до порушення позитивного мікроклімату ЗДО, від чого дуже страждають діти і імідж такого закладу не буде високим. Таким чином, в даній статі наведенні деякі фрагменти з досвіду організації освітнього процесу із здобувачами вищої освіти на етапі дистанційного супроводу.
Посилання
Бадер С. (2021) Методологічні засади сучасної дошкільної та початкової освіти в контексті проблеми наступності. Збірник наукових праць учасників Всеукраїнської науково-практичної конференції. «Актуальні проблеми підготовки фахівців дошкільної та початкової освіти» (м. Старобільськ 16-17 лютого 2021). Старобільськ. С. 7-8.
Брюховецька О. Казакова С., Пінчук Н. (2021) Особливості прояву ставлення керівників професійної (професійно-технічної) освіти до інших людей у процесі комунікації із споживачами освітніх послуг. Вісник післядипломної освіти. Серія (соціальні та поведінкові науки) Вип. 15 (44). Київ. С.50-60
Варнавська І. (2021) Культурна компетентність, як фактор успішної професійної діяльності Збірник наукових праць учасників Всеукраїнської науково-практичної конференції. «Актуальні проблеми підготовки фахівців дошкільної та початкової освіти». (м. Старобільськ 16-17 лютого 2021). Старобільськ. С. 31
Гавриш Н. (2020) Проблема дистанційної освіти дошкільнят. Круглий стіл «ДВ». Дошкільне виховання. №5. С.28
Зажарська Т. (2021) Сучасні підходи до професійної підготовки майбутніх вчителів початкових класів в умовах української школи. Збірник наукових праць учасників Всеукраїнської науково-практичної конференції. «Актуальні проблеми підготовки фахівців дошкільної та початкової освіти». (м. Старобільськ 16-17 лютого 2021). Старобільськ. С. 25
Закон України «Про дошкільну освіту» від 06 червня 2024 року. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text
Підлипняк І.Ю. (2013) Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти. Психолого-педагогічної проблеми сільської школи. № 44. С. 28-34
Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти» від 28 вересня 2021 р. https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-kerivnik-direktor-zakladu-doshkilnoyi-osviti
Тракалюк О. (2012) Компетентнісний підхід у сучасній науковій літературі. Вісник національного університету оборони України. № 5 (30). Київ. С. 153.