«ПРАКТИКУМ З КОМУНІКАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ ФАХІВЦЯ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ» ЯК ФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЗДО

Автор(и)

  • Ганна Біличенко
  • Олена Міхєєва

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315135

Анотація

Статтю присвячено проблемі можливостей впровадження практико-орієнтованої парадигми підготовки фахівців в освітній простір ВУЗу; переваг становлення професійної компетентності майбутнього педагога ЗДО у процесі «Практикуму з комунікативної культури фахівця дошкільної освіти» як форми реалізації практичної підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня спеціальності 012 Дошкільна освіта. Актуальність проблеми обґрунтовано необхідністю забезпечення якості освітнього процесу у контексті національних аспектів, обмежень та пріоритетів. У статті висвітлено значення практичної підготовки в сучасних освітніх реаліях як ціннісного і розвивального чинника освітнього простору щодо формування компетентного педагога ЗДО, його рефлексивної позиції, методологічної та особистісної культури. Представлено структурні компоненти авторської програми практичної підготовки, зміст яких базується на принципах практико-орієнтованої освіти. Схарактеризовано сутність комунікативної готовності педагогів ЗДО та вплив її на успішність педагогічної діяльності, що обговорюється у двох напрямах: підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти до ефективної комунікативної діяльності та впровадження компетентнісного підходу до змісту операційних комунікативних умінь, якими повинен оволодіти випускник закладу вищої освіти; підвищення рівня комунікативної культури педагогів ЗДО у різноманітних видах освітньої діяльності. Окреслена змістовна наповненість видів роботи здобувачів, що оптимально поєднують прояви пізнавальної, дослідницької, особистісної, фахової, корпоративної та інших видів активності та визначено алгоритм виконання різних типів завдань практичної підготовки, що детерміновано логікою пізнавального процесу: аналіз освітньої проблеми на основі тих знань, що сформовані; рефлексія «незнання» як необхідності придбання нового знання; використання різних засобів (з пошуком найбільш адекватних) отримання нової інформації; апробація нового знання щодо рішення освітньої проблеми. Підкреслено, що реалізація завдань практичної підготовки у складних умовах дистанційного або змішаного навчання потребує, разом з надбанням професійної компетентності, особливої педагогічної уваги щодо становлення відповідних особистісних якостей здобувачів.

Посилання

Белан Т.Г., Носовець М.Н. (2015). Педагогічна практика як засіб професійної підготовки студентів-магістрантів. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, вип. 52, С.8-15.

Бєлєнька Г.В. (2006). Вихователь дітей дошкільного віку: становлення фахівця в умовах навчання: монографія, Київ: Світич, 304 с.

Біличенко Г., Міхєєва О. (2021). Теоретико-методична підготовка вихователів до педагогічного супроводу розвитку комунікативної культури дітей дошкільного віку. Гуманізація навчально-виховного процесу: збірник наукових праць №1(100) За заг. ред. док. пед. наук, проф. І.А. Хижняк. Краматорськ ЦТРІ «Друкарський дім», С 139-151.

Бондар Т., Пинзеник О. (2023). Сучасні підходи до формування фахової компетентності вихователів закладів дошкільної освіти. Молодь і ринок. №1. С. 18-27.

Кара С.І. (2007). Організація керівництва педагогічною практикою – важлива умова формування професійної компетентності студентів. Рідна школа №6, С 11-13.

Козій М.К. (2001). Психолого педагогічні умови удосконалення педагогічної практики: методичний посібник. К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 140 с.

Кошель А.П., Кошель В.М., Стрілець С.І. (2013). Зміст і навчально-методичне забезпечення педагогічної практики студентів спеціальності «Дошкільна освіта». Чернігів: ЧНПУ ім. Т.Г. Шевченко, 38 с.

Кремемінь В.Г. (2005). Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. К.: Грамота, 448 с.

Ліннік О. (2014). Завдання дослідно-рефлексійного характеру в організації виробничої педагогічної практики. Молодь і ринок.№7. С. 40-53.

Лук’янченко О.М. (2005). Організація педагогічної практики в різних типах педагогічних навчальних закладів України (друга половина XIX початок XX ст.) автореф. дис. на здоб. наук. ст. канд. пед. наук. Харків, 18 с.

Мукан Н., Чубинська Н. (2023). Компетентнісний підхід у вищій освіті: основні поняття та категорії. Академічні візії. №17. Львів. С. 25-37.

Наскрізна програма практичної підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта, 2023. URL: https://drive.google.com/file/d/1tMp1qQ7KsYPcbKTFhtvssqA8CGU4clOR/view

Освітня (освітньо-професійна) програма «Дошкільна освіта» підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 012 – Дошкільна освіта / ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», 2024. URL: https://ddpu.edu.ua/images/stories/news/2024/07_july/08/01/%D0%9E% D0%BF%2024,%20%D0%BC%D0%B0%D0%B3./%D0%9E%D0%9F%20012%20%D0%94%D0%9E,%20%D0%BC%D0%B0%D0%B3.%202024.pdf

Підопригора А., Хворостина Ю., Острога М. (2022). Впровадження компетентнісного підходу у вищу освіту крізь призму світових освітніх практик. Освіта. Інноватика. Практика. №3, С. 44-50.

Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти»: від 19.10.2021 р. № 755-21. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti

Стандарт вищої освіти України. Другий (магістерський рівень) вищої освіти. Ступінь «магістр». Галузь знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність 012 Дошкільна освіта». Стандарт затверджено і введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 29.04.2020 р. № 572. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vyshcha/standarty/2020/05/2020-zatverd-standart-012-m.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-13