ФОРМУВАННЯ ПРАВОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315134Анотація
У статті розкриваються теоретичні аспекти формування правової компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій, наголошується на тому, що сучасний вчителя має бути готовий жити і працювати у світі, що постійно змінюється, виробляти власні стратегії поведінки, робити моральний вибір і нести за нього відповідальність, бути соціально компетентним, вміти організовувати, керувати, вирішувати конфлікти і приймати рішення у правовому полі.
Зазначено, що педагогічні заклади вищої освіти, які готують учителів трудового навчання та технологій до професійної діяльності, мають сформувати їхню правосвідомість, правову культуру професійної діяльності та поведінки, виховати позицію громадянськості, підготувати до правильного користування цивільними правами та виконання своїх обов'язків у суспільному житті держави; забезпечити комплексом освітніх компетенцій, спрямованих на готовність до формування та розвиток правосвідомості та правової культури дітей та молоді на основі діючого законодавства України. Наголошується, що правова культура особистості виявляється у ступені свободи її поведінки, соціальній активності, взаємної відповідальності держави й особистості, що позитивно впливають на суспільний розвиток і підтримують самі умови існування суспільства. У контексті професійної діяльності правова культура є інтеграцією знань щодо розуміння права, та практичних дії, що забезпечують усвідомлене виконання вимог права у просторі тих функцій, що визначаються певною професією, зокрема учителя трудового навчання та технологій. На основі аналізу понять право, правова культура, освітня компетентність дано визначення дефініції «правова компетентність учителя трудового навчання та технологій» як складне інтегративне утворення в цілісній структурі особистості педагога, що включає загально-правові й професійно-педагогічні знання, вміння і професійні якості, необхідні для здійснення правового виховання учнів та організації власної професійної діяльності в межах правового поля.
Посилання
Андрусишин Б. І. (2014) Підготовка правознавчих кадрів для освітньої галузі. Юридичні читання молодих вчених. Збірник матеріалів Всеукраїнської наукової конференції 23–24 квітня 2014 року. К. С. 3–13.
Васянович Г. (2018) Методологічні контексти педагогічної науки на сучасному етапі її розвитку. Педагогіка і психологія професійної освіти. № 3. С. 9–30.
Бех І. Д. (2009) Компетентнісний підхід у сучасній освіті. Вища освіта України. № 3, дод. 1: Темат. вип.: Педагогіка вищої школи: методологія, теорії, технології. С. 21–24.
Іваній О. М. (2013) Формування правової компетентності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки https://library.udpu.edu.ua/library_files/ probl_sych_vchutela/2013/visnuk_25.pdf (дата звернення 15.09. 2024).
Кічук Я.В. (2008) Правова компетентність майбутнього фахівця – пріоритетне завдання громадянської освіти у вищій школі. Вісник Львів. ун-ту. Вип. 23. С. 141–147.
Клочкова Д.М. (2011) Взаємозв’язок формування правової компетентності майбутнього вчителя з правовим вихованням особистості. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. № 12(223). С. 168–174.
Драч, І.І. (2012). Основні підходи до визначення професійної компетентності педагога. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми № (32), С. 9-14.
Ціпан, Т.С. (2016). Професійна компетентність сучасного вчителя. Інноватика у вихованні. № 3. С. 174-184.
Безсмертний А.В. (2010) Взаємозв’язок політичної, світоглядної, моральної та правової культури. Наукові праці МАУП, Вип.2 (25).С. 147–153.
Ганзенко О.О. (2014) Формування правової культури українського суспільства в контексті підписання угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Вісник Запорізького національного університету. Юридичні науки, № 3.С. 9-16.
Орлова В. О., Ангелов Г. В. (2018) Правова освіта студентів як запорука реалізації їхніх прав та обов’язків у процесі соціалізації. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Юридичні науки», Вип. 1. Т. 1.С. 66-70.
Лякішева А.В. (2021) Розгляд правової компетентності майбутніх соціальних педагогів у наукових дослідженнях URL: https://enpuir.npu.edu.ua/ bitstream/handle/123456789/23573/Lyakusheva.pdf?sequence=1 (дата звернення 12.09.2024).
Радкевич, О. П. (2020). Теоретичні і методичні основи розвитку правової культури педагогічних працівників закладів професійної освіти (дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04). Київ.
Пугач, В. М. (2020). Формування правової компетентності майбутніх менеджерів охорони здоров’я у процесі фахової підготовки (дис. … канд. пед. наук: 13.00.04). Вінниця.
Кошук, О.Б. (2019). Теоретичні і методичні засади формування професійної компетентності майбутніх фахівців із агроінженерії (дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04). Київ.
Галущак, І.Є. (2018). Теорія і технології формування правової компетентності майбутніх економістів в умовах неперервної університетської освіти (дис. …д-ра пед. наук: 13.00.04). Ізмаїл.
Коваленко, Д.В. (2013). Професійно-правова компетентність інженера-педагога як мета професійно-правової підготовки майбутнього фахівця. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, № 33, 194–202.
Армейський, О.С. (2018). Розвиток правової компетентності вчителів технологій у післядипломній педагогічній освіті (дис. … канд. пед. наук: 13.00.04). Харків.
Курок Р. (2021) Сутність правової компетентності педагогічних працівників економічних коледжів URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/07/18.pdf (дата звернення 15.09 2024).