ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬОГО ЗАДУМУ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ПРИ ВИКОНАННІ МУЗИЧНО-РИТМІЧНИХ ВПРАВ НА УРОКАХ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «МИСТЕЦТВО»
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315114Анотація
У статті здійснено теоретичне узагальнення та наукове розв’язання проблеми використання музично-ритмічних вправ при формуванні художнього задуму учнів початкової школи. Головною метою української системи освіти є створення умов для розвитку та самореалізації кожної особистості, здатної навчатися впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства.
Актуальність дослідження визначається тим, що незважаючи на значну кількість теоретичних і емпіричних досліджень, які було проведено в галузі музичної освіти, проблема формування художнього задуму учнів початкової школи в процесі виконання музично-ритмічних вправ є не достатньо розробленою. Структуру художнього задуму учнів початкової школи в процесі виконання музично-ритмічних вправ складають: ладове чуття (здатність емоційно розрізняти ладові функції звуків мелодії, відчувати емоційну її виразність); звуковисотний слух (чутливість до точності, «чистоти» інтонації), музично-ритмічне чуття (здатність до активного, зокрема рухового, переживання музики).
Проведено діагностичне дослідження стану формування художнього задуму учнів початкової школи в процесі виконання музично-ритмічних вправ. Визначено критерії та показники, а саме: ступінь розвиненості ладового чуття, ступінь розвиненості звуковисотного слуху, ступінь розвиненості музично-ритмічного чуття. Розроблено модель формування художнього задуму здобувачів початкової освіти, яка побудована у вигляді педагогічних умов: мету, завдання, принципи художньо-естетичного виховання учнів початкової школи, педагогічні умови, сукупність прийомів та методів, критерії оцінки та його рівні.
Посилання
Алексійчук, О. В. (2019). Формування художньо-образного сприймання учнів початкової школи на уроках мистецтва в процесі слухання музики. Педагогічна освіти: теорія і практика. збірник наукових праць. 27. ( 1), 283–288. URL : http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/187790
Жуков, В. П. (2020). Формування готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до інтегрованого навчання учнів основної школи. (Дис. д-ра філософії). Харків, Україна: Нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди.
Завалко, К. В. (2020). Інноваційне музичне навчання та розвиток музичних здібностей учня: навчально-метод. посібник. К.: ЦНЛ.
Закон України «Про освіту» (у редакції від 01.01.2021). Законодавство України / Верховна Рада України: офіц. сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19
Концепція «Нова українська школа від 27 жовтня 2016 р. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html
Маковський, Д. О. (2021). Методика формування здатності до розуміння музики в учнів початкової школи на уроках мистецтва. (Дис. канд. пед. наук). Мелітополь, Україна: Мелітопольський держ. пед. універ. ім. Б. Хмельницького
Маршалюк, А. І. & Роздимаха, А. І. (2023). Використання музично-ритмічних вправ як засобу художньо-естетичного виховання учнів початкової школи. Пошуки і знахідки : збірник наукових праць. С. 39–45.
Орєхова, В. В. (2020). Формування трансмедійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва початкової школи. (Дис. канд. пед. наук. Слов’янськ, Україна: ДВНЗ «Донбаський держ. пед. ун-т».
Полякова, А. С. (2017). Методика формування основ музично-ритмічної культури молодших школярів на уроках музичного мистецтва. (Дис. канд. пед. наук. Київ, Україна: Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова.
Про Державну національну програму «Освіта» (Україна XXI століття): Постанова Кабінету Міністрів України; URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 896-93-%D0%BF#Text
Про позашкільну освіту: Закон України від 22.06.2020. № 1841-III. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text
Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні. Проект концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 років. URL:http://www.mon.gov.ua/ua/prviddil/1312/1390288033/1414672797/
Руда, Г. С. (2018). Розвиток музичних здібностей учнів початкової школи в процесі ігрової діяльності. (Дис. канд. пед. наук). Київ, Україна: Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова.
Стріхар, О. І. (2016). Теоретико-методичні засади підготовки вчителя до формування творчих здібностей школярів в умовах інтеграції музичного навчання. (Дис. д-ра пед. наук). Київ, Україна: Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова.
Толочко, Л. М. & Толочко, Р. М. (2019). Музично-ритмічна діяльність як засіб оздоровлення на уроках музичного мистецтва в початковій школі. Загальна педагогіка та історія педагогіки. Інноваційна педагогіка. 10. Т.3. С. 22–25.
Lеоnhаrd, Ch. (2020). Fоundаtіоns аnd Prісіplеs оf Musіc Еducаtіоns NewYork : McGraw-Hill, 432 p.