ЕКОНОМІЧНА ОСВІТА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ В УКРАЇНІ: ЗМІСТ, ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Світлана Саяпіна
  • Олександр Твердохліб

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315113

Анотація

У статті зазначено, що відповідно до потреб часу досить активним є розвиток економічної освіти, що є «альфою і омегою» суспільних знань, сприяє формуванню економічної культури, розвитку економічного мислення на основі глибокого розуміння економічних процесів, що дозволяє аналізувати факти й явища економічного життя, чинники та способи розв’язання економічних завдань, встановлювати зв'язки та відношення між ними, уможливлює створення та функціонування ефективного ринкового простору, який є важливим складником суспільного життя країни та особистості. Визначено, що економічна освіта – це важливий компонент особистісного розвитку та прогресу, процес отримання економічних знань, умінь, навичок, здатностей і досвіду для досягнення результатів – сформованості економічної компетентності, розвинутості економічної культури, мислення, свідомості, що реалізується як економічна поведінка особистості. Акцентовано, що метою економічної освіти учнівської молоді є передача, засвоєння та накопичення економічних знань, умінь і навичок, спрямованих на вироблення раціональної економічної поведінки, формування економічного стилю мислення, економічної культури та готовності свідомо та відповідально діяти в громадянському суспільстві. Підкреслено, що структурними складниками системи економічної освіти є засвоєння економічних знань, перетворення економічних знань в уміння та здатності, набуття навичок упровадження економічних знань у професійній дійсності. Зауважено, що економічна освіта учнівської молоді відбувається на всіх рівнях освіти, і це відображено в освітніх програмах, у змісті навчальних дисциплін, підручниках, посібниках, системі роботи закладу освіти. Наведено приклади закладів освіти та охарактеризовано напрями роботи щодо підготовки економічно освіченої учнівської молоді (Слов’янський педагогічний ліцей Слов’янської міської ради Донецької області, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»). Підсумовано, що вітчизняна освіта в Україні спрямована на забезпечення фундаментальної наукової, загальнокультурної, практичної підготовки учнівської молоді, формування інтелектуального потенціалу нації та всебічний розвиток особистості як найвищої цінності суспільства, підготовку молоді до життя та самореалізації у фінансово-економічному середовищі сучасної світобудови.

Посилання

Артюхіна, М.В. (2023). Силабус навчальної дисципліни «Менеджмент, маркетинг, економіка освіти». Слов’янськ: ДВНЗ «ДДПУ», 8 с.

Гіптерс, З. (2005). Виховання діловитості і творчості майбутніх фахівців економічного профілю. Рідна школа, (12). С. 49–52.

Дорощук, Н.І. Вектор розвитку економічної освіти: проблеми та шляхи вирішення. Економіка і суспільство, (13). С. 453–456.

Дутка, Г. (2017). Сучасний стан та перспективи розвитку економічної освіти в Україні. Nauki Ekonomiczne, (25). S. 125–141.

Закон України «Про вищу освіту» від 01.01.2014 р. (зі змінами від 16.08.20241 р. № 3642-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 47, ст.384. URL: http://surl.li/dwaig.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. (зі змінами від 06.06.2024 р. № 3792-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 1, ст. 2. URL: http://surl.li/cfuazu

Законі України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 26.11.2015 р. (зі змінами від 27.06.2024 р. № 3760-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 1, ст. 2. URL: http://surl.li/mkwjpy

Ільченко, В.Р., Гуз, К.Ж., Засєкіна, Т.М., Ільченко, О.Г., Гринюк, О.С., Антонюк, М.А., Олійник, І. М., Білик, Н.І., Ляшенко, А.Х., & Педенко, В.П. (2021). Формування наукової картини світу учнів ліцею в умовах інтеграції змісту освітніх галузей: практичний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 324 с.

Ковальчук, Г.О. (2002). Організація навчання з економіки: навчальний посібник. Київ: Нац. пед. ун-т ім. М.Драгоманова, 305 с.

Ковчин, Н.А. (2019). Роль шкільної економічної освіти у формуванні підприємницької компетентності старшокласників. Педагогічна освіта: теорія і практика: Зб. наук. праць / гол. ред. Лабунець В.М. Кам’янець-Подільський, (26 (1-2019)). С. 112–117.

Лапіна, Т. (2011). Формування економічного мислення у студентів-фахівців економічного профілю. Нова педагогічна думка, (1). С. 55–58.

Методичні рекомендації про викладання економіки у 2020/2021 навчальному році. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 11.08.2020 № 1/9-430

Офіційний сайт Слов’янського педагогічного ліцею, URL: http://surl.li/hwjvqs

Панчишин, В. Г.(2016). Економічна освіта як важливий елемент шкільної соціалізації. Педагогічний пошук, (2). C. 36–40.

Пронікова, І.В. (2014). Економічна освіта шкільної молоді. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Чернігів: ЧНПУ імені Т.Г. Шевченка, (117). С. 61–64.

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». Наказ Мінекономіки № 2736 від 23.12.2020 р. URL: http://surl.li/ecfvh

Семів, Л.К., & Семів, Р.А. (2009). Вплив вищої освіти на формування людського капіталу в умовах переходу до економіки знань. Регіональна економіка, (1). С. 15–25.

Топузов, О.М., Назаренко, Т.Г. та ін. (2018). Концепція економічної освіти в гімназії та ліцеї України. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 48 с.

Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paper on Key Competencies, An Overarching Frame of Reference an Assessment and Research Program – OECD (Draft), (2001).

OECD (2018). Entrepreneurship at a Glance 2018. URL: http://surl.li/zkhivs

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-13