ЕКОНОМІЧНА ОСВІТА В УКРАЇНІ: СТАНОВЛЕННЯ ТА СУЧАСНИЙ СТАН
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315111Анотація
У статті зазначено, що систему економічних знань і практичних умінь, необхідних для формування економічного досвіду, здібностей, мислення, свідомості, поведінки та культури, досягають у процесі отримання економічної освіти. Загальновідомо, що освіта, зокрема й економічна, впливає на розвиток національної економіки, розширення економічних можливостей країни, рівень життя, конкурентоспроможність, формування людського капіталу, є реалізатором стратегії економічного зростання на основі знань тощо. Послуговуючись поглядами вітчизняних учених, зазначено, що у своєму розвитку економічна освіта в України пройшла три етапи: перший – 90-ті рр. XX ст. – поч. XXI ст. (розроблено, затверджено та впроваджено нормативні документи в галузі освіти, створено нові підручники для економічної освіти, навчальні програми з економіки, уведено предмет «Основи економіки»); другий – 2005-2013 рр. (упроваджено державні освітні стандарти, Болонську систему, уточнено функції економічної освіти); третій – 2014 р. (розроблено, затверджено та впроваджено нові нормативні документи в галузі освіти). Узагальнивши наукові погляди представників психолого-педагогічних досліджень, визначено, що економічна освіта – це складник освіти, процес і результат засвоєння сукупності систематизованих економічних знань, умінь, навичок, досвіду, економічної культури, мислення та їх практичне застосування, що є основою самореалізації особистості в економічній галузі суспільства та повсякденному житті. Підкреслено, що провідну роль у системі економічної освіти відведено саме закладам освіти, від якості освітньої діяльності яких залежить успішне становлення економічної культури особистості. На основі аналізу нормативних документів у галузі освіти, наукових поглядів сучасних учених, виокремлено мету, задачі, завдання, принципи, цільову функцію економічної освіти. Підсумовано, що економічна освіта є основою соціалізації особистості, чинником реалізації економічних свобод демократичного суспільства та підготовки людини до економічного життя, механізм якої включає засвоєння економічних знань, перетворення економічних знань у переконання та установки, набуття вміння реалізовувати знання в економічній дійсності.
Посилання
Дутка, Г. (2017). Сучасний стан та перспективи розвитку економічної освіти в Україні. Nauki Ekonomiczne, (25). S. 125–141.
Ковчин, Н.А. (2019). Роль шкільної економічної освіти у формуванні підприємницької компетентності старшокласників. Педагогічна освіта: теорія і практика: Зб. наук. праць / гол. ред. Лабунець В.М. Кам’янець-Подільський, (26 (1-2019)). С. 112–117.
Колот, А. (2006). Фундаменталізація та індивідуалізація економічної освіти як провідні тенденції її розвитку. Вища школа, (1). С. 59–71.
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249613934.
Концепція розвитку економічної освіти в Україні. Рішення колегії міністерства освіти і науки України від 04.12.2003 № 12/7-4. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v12_7290-03#Text
Назаренко, Т.Г. (2020). Концепція економічної освіти в гімназії та ліцеї України. Київ : Педагогічна думка, 38 с.
Нісімчук, А.С., Падалка, О.С., & Шпак, О.Т. (2000). Сучасні педагогічні технології: навч. посібник. Київ, 368 с.
Пронікова, І.В. (2018). Базові поняття економічної освіти школярів в Україні (кінець ХХ – початок ХХІ століття). Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. (151(1)). С. 218–221.
Проскура, В., Товканець, Г., & Білак, Г. (2024). Економічна компетентність у розвитку професійної майстерності майбутнього педагога. Економічний простір, (190), С. 122–127.
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». Наказ Мінекономіки № 2736 від 23.12.2020 р. URL: http://surl.li/ecfvh
Радченко, В.В. (2020). Об'єктивність змін і реалії суб'єктивізму в обґрунтуванні парадигмальних підходів до формування і реалізації економічної освіти в сучасній Україні. Нова парадигма економічної освіти у контексті інноваційної моделі розвитку вітчизняної освіти: зб. наук. праць ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 25 листопада 2020 р. Київ: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, С. 7–12.
Синиця, Т. В., & Осьмірко, І. В. (2017). Роль неперервної економічної освіти в розвитку професійних компетенцій фахівця. Теоретичні та практичні проблеми розвитку сучасної економічної науки: Матер. наук.-метод. семінару викладачів економічного факультету ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Харків, ХНПУ, С. 72–76.
Юлдашев, О. (2013). Інноваційна освіта і наука в Україні. Персонал, (6). С. 98–109.