«ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ» ТА «ПІСЛЯДИПЛОМНА ПЕДАГОГІЧНА ОСВІТА»: СУТНІСТЬ І СУЧАСНЕ РОЗУМІННЯ

Автор(и)

  • Ірина Соснова

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315108

Анотація

У статті зазначено, що особливе місце в системі освіти посідає післядипломна педагогічна освіта – один із найважливіших механізмів розвитку висококваліфікованих педагогів, основна форма навчання протягом усього життя. Узагальнивши наукові погляди представників психолого-педагогічних досліджень, визначено, що післядипломна педагогічна освіта – це система підвищення кваліфікації (розширення профілю), стажування та перепідготовки чи отримання іншої спеціальності педагогічними працівниками, що сприяє неперервному професійному розвитку, формуванню загальних і спеціальних компетентностей, підвищенню професійного рівня, педагогічної майстерності, загальної культури через поглиблення, розширення й оновлення професійно-педагогічних знань, вироблення умінь, навичок, здібностей упродовж життя. На основі системного аналізу потрактувань, констатовано, що в дефініції терміну «дистанційне навчання» вирізняють та науково обґрунтовують такі його складники, як навчання в синхронній та асинхронній формі; елементами освітнього процесу є організаційні форми, зміст, цілі, методи, засоби навчання, суб’єкти навчання, засоби інформаційних та телекомунікаційних технологій. Підкреслено, що дистанційне навчання в закладах післядипломної педагогічної освіти реалізується через застосування дистанційної форми як окремої форми навчання, використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах. Наголошено, що успішне запровадження дистанційного навчання в післядипломну педагогічну освіту залежить від таких складників: організаційного, педагогічного, інформаційного та підготовленості кожного з них до освітньої діяльності. Підсумовано, що впровадження дистанційного навчання в післядипломну педагогічну освіту забезпечує доступність освіти (навчання без відриву від основної роботи), якість навчання (застосування сучасного, інтерактивного навчально-методичного забезпечення), варіативність навчання (дистанційні курси, вільний вибір послідовності та порядку вивчення матеріалу), задоволення професійних інтересів (урахування підготовки та можливостей, індивідуальний підхід), економія коштів тощо.

Посилання

Антощук, С.В., & Гравіт, В.О. (2015). Основи організації дистанційного навчання в післядипломній педагогічній освіті: наук. посіб. Суми: НІКО, 180 с.

Биков, В.Ю. (2008). Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ: Атіка, 684 с.

Енциклопедія освіти (2021). /Нац. акад. пед. наук України; гол. ред. В.Г.Кремень. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 1144 с.

Жорова, І.Я. (2016). Теорія і практика розвитку професіоналізму вчителів природничих дисциплін у системі післядипломної освіти України (1940-і рр. ХХ ст.): монографія. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 448с.

Закон України «Про вищу освіту» від 01.01.2014 р. (зі змінами від 02.11.2021 р. № 1838-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2021, № 47, ст. 384. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Кузьмінський, А.І. (2003). Теоретико-методологічні засади післядипломної педагогічної освіти в Україні: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Інститут педагогіки і психології професійної освіти Академії педагогічних наук України. Київ, 42с.

Купрієвич, В.О. (2024). Зміст та функції післядипломної освіти як складової професійного розвитку педагогічних працівників в умовах відкритої освіти. Науковий простір: актуальні питання, досягнення та інновації: зб. наук. праць з матер. VII Міжнар. наук. конф. (м. Вінниця, 28червня, 2024р.) / Міжнародний центр наукових досліджень. Вінниця: ТОВ «УКРЛОГОС Груп», С. 193–196.

Кухаренко, В.М., Рибалко, О.В., & Сиротенко, Н.Г. (2002). Дистанційне навчання: умови застосування: Дистанційний курс. 3-є вид. Харків : Торсінг, 320 с.

Ляхоцька, Л. (2018). Дистанційна технологія навчання в післядипломній педагогічній освіті: навч. посібник / НАПН України, ДВНЗ «Ун-тет менедж. освіти», АНВО України. Київ, 288 с.

Муковіз, О.П. Основи дистанційного навчання у початковій освіті: навч.-метод. посібник. Умань : Візаві, 128 с.

Овсянникова, В.В. (2016). Дистанційне навчання в освітньому процесі вищого навчального закладу. Вісник Запорізького національного університету. (2(27)). С. 56–60.

Сидоренко, В.В. (2013). Теоретичні і методичні засади розвитку педагогічної майстерності вчителя української мови і літератури в системі післядипломної освіти: дис. ..доктора пед. наук: 13.00.04 / Інститут пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. Київ, 419 с.

Синенко, С.І. (2002). Розвиток післядипломної педагогічної освіти в країнах Західної Європи (Англія, Франція, Німеччина): дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04 /Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України. Київ, 269 с.

Соснова, І. (2024). Сутність педагогічної технології дистанційного навчання в системі післядипломної педагогічної освіти. Гуманізація навчально-виховного процесу: збірник наукових праць / За заг. ред. доктора пед. наук, проф. С.А.Саяпіної. Краматорськ: Видавництво ЦТРІ «Друкарський дім», (1 (105)). С. 90–97.

Стратегія розвитку освіти і науки до 2030 року: коли і чого очікувати? (2023). Укрінформ – актуальні новини України та світу. URL: http://surl.li/eqhlbf

Bolam, R. (1982). Inservice Education and Training of Teachers. Paris : OECD, 108 p.

Dave, R.H. (1976). Foundation of Lifelong Education: Some Methodological Aspects. Hambourg, 347 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-13