ІСТОРИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ДОБОРУ ФОРМ І МЕТОДІВ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ В ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНІ (50-60-ті рр. XX СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • Євген Роздимаха
  • Михайло Шеремет

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315107

Анотація

Аналіз процесів формування історичних особливостей організації форм і методів підготовки робітників в системі освіти і факторів,  що впливають на систему формування цих стратегій – існуючого соціокультурного середовища навчально-виховних закладів, психологічних і соціальних особливостей, стратегій організаційного планування є одним з актуальних завдань сучасної педагогічної науки. Дослідження історичного досвіду професійної освіти сприяє вдосконаленню навчально-виховного процесу, але для його розуміння слід враховувати фактори, які впливають на заклади освіти і всі прояви навчально-виховної діяльності загалом. Для дослідження цих процесів авторами статті були проаналізовані з педагогічних позицій соціальні і організаційні впливи, що існують і функціонують довкола навчально-виховних процесів в зазначений період. Дослідження історичних особливостей розгортання професійної освіти в Україні в 50-60 роки XX століття є метою статті. Формування розуміння місця історичних обставин організації форм і методів побудови професійної освіти в Україні, як супутніх до навчально-виховного процесу, але таких, що здійснюють на нього безпосередній вплив в історичній перспективі і розуміння механізму формування стратегій викладання в тогочасний період, а також його усвідомлене розуміння і врахування має розглядатися сучасною практикуючою педагогічною спільнотою як суттєвий досвід, що має розроблений інструментарій викладання в сфері професійної освіти і має потенціал для вивчення задля продуктивного навчально-виховного процесу.

Посилання

Арістова, Н.О. (2017). Формування професійної суб’єктності майбутніх філологів: теорія і практика. Київ : ТОВ «НВП» Інтерсервіс».

Гириловська, І. В. (2021). Теоретичні і методичні основи моніторингу якості професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників. (Дис. д-ра пед. наук). Київ, Україна: Інститут професійно-технічної освіти НАПН України.

Закон України «Про вищу освіту». (редакція від 16.08.2024). Законодавство України / Верховна Рада України. https://ips.ligazakon.net/ document/T141556

Ковальчук, В. І. (2016). Прогнозування розвитку системи освіти. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія : Педагогіка, психологія, філософія. 233, 112–120.

Концепція розвитку освіти України на період 2015–2025 років: проєкт. URL: http://education-ua.org/ua/draft-regulations/319-proekt-kontseptsiya-rozvitku-osviti-ukrajini-na-period-2015-2025-rokiv

Микитенко, О. С. (2016). Становлення і розвиток підготовки кваліфікованих робітників для легкої промисловості у технічних училищах України (1954-1984 рр.). (Дис. Канд.. пед. наук). Київ, Україна: Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України.

Ничкало, Н.Г. (2014). Розвиток професійної освіти в умовах глобалізаційних та інтеграційних процесів. монографія: Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова.

Петренко, Л.М. (2016). Соціально-реконструкціоністський підхід до професійної підготовки фахівців. Edukacja zavodova i ustawiczna: рolsko-ukrainski rocznik naukowy, 1, 349–359.

Помиткіна, Л. В. & Помиткін, Е. О. (2019). Миротворча роль освіти у ХХІ cтолітті. VIII Українсько-Польський / Польсько-український науковий форум / Освіта для миру – Edukacja dla pokoju: зб. наук. пр.: у 2 т. К.: Вид-во ТОВ «Юрка Любченка», Т.1. 264-274.

Про освіту: Закон України (редакція від 16.01.2020). Законодавство України / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19

Про професійну (професійно-технічну) освіту: Закон України (в ред. від 20.05.2020). Законодавство України / Верховна Рада України: офіц. сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійнотехнічна) освіта» на період до 2027 року : розпорядження Каб. Міністрів України від 12.06.2019 № 419-р. Законодавство України / Верховна Рада України: офіц. сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80

Про фахову передвищу освіту: Закон (в ред. від 20.03.2020 № 2745-VIII). Законодавство України / Верховна Рада України: офіц. сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/

Савченко, Л. О. (2014). Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до педагогічної діагностики якості освіти. (Дис. д-ра пед. наук). Одеса, ДНВЗ «Криворіз. нац. ун-т», Криворіз. пед. ін-т.

Council resolution of 5 December 1994 on the quality and attractiveness of vocational education and training. URL: http://eur-lex. europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:31994Y1230(01)&from=EN.

Recommendation of the European Parliament and of the Council on establishment of a European quality assurance reference framework for vocational education and training. URL: http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri= CELEX%3A32009H0708(01).

Vacc, N. A. & Loesch, L. C. (2000). Professional Orientation to Counseling (3- ed). Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-13