ПІДГОТОВКА ДО УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315099Анотація
На основі аналізу психолого-педагогічної літератури зазначено, що професійна підготовка майбутніх менеджерів освіти є актуальним питанням вищої освіти України. Розглянуто визначення сутності поняття «менеджер освіти» вітчизняними вченими. Зауважено, що для підготовки до управлінської діяльності майбутніх менеджерів освіти в закладі вищої освіти необхідно створити дві групи умов: організаційно-педагогічні, що зумовлюють організацію педагогічного процесу, та психолого-педагогічні, що впливають на успішність підготовки. Наголошено, що для підготовки майбутніх менеджерів освіти до професійної діяльності в умовах магістратури необхідно створити такі педагогічні умови: забезпечення вмотивованості майбутніх менеджерів освіти до формування управлінської компетентності через наповнення змісту освітніх компонентів спеціальними знаннями (вибірковий блок «Управління закладом освіти»); упровадження в практику закладу вищої освіти інформаційно-управлінського освітнього середовища; урізноманітнення процесу професійної підготовки майбутніх менеджерів освіти інтерактивними формами й методами освітньої діяльності; застосування інформаційних технологій навчання в освітньому процесі закладу вищої освіти; активізація самостійної пізнавальної діяльності здобувачів із використання ІТ. Констатовано, що для становлення менеджера-професіонала, сформованості знань, умінь і навичок, загальних і спеціальних компетентностей, що сприятимуть підготовленості до управлінської діяльності, на спеціальності 073 Менеджмент здобувачі вивчають обов’язкові (професійна підготовка), вибіркові (вибірковий блок 1. «Управління закладом освіти») та освітні компоненти широкого вибору (вибір здійснюється із загально-університетського переліку дисциплін). Підкреслено, що вивчення зазначених освітніх компонентів сприяє формуванню інтегральної, загальних і спеціальних компетентностей, визначених освітньою програмою. Наголошено, що навчання на ОПП «Менеджмент» уможливлює якісне виконання менеджерами освіти таких функцій, як керівної, кадрової, стратегічної, планувальної, організаційної, комунікативно-регулювальної, контролювальної, рефлексивної тощо.
Посилання
Бурлаєнко, Т.І. (2011). Зміст і структура економічної компетентності майбутніх менеджерів освіти як необхідна вимога часу. Теорія та методика управління освітою, (7). URL: http://surl.li/fwjpwn
Концепція розвитку освіти України на період 2015–2025 рр. (проєкт). Стратегічна дорадча група «Освіта», 2014. URL: http://surl.li/tjuwne
Кравченко, Л.М. (2006). Неперервна педагогічна підготовка менеджера освіти : монографія. Полтава: Техсервіс, Україна.
Лаврентьева, О.О. (2013). Напрями й підходи до організації методологічної підготовки менеджера освіти. Народна освіта. (2 (20)). URL: http://archive.nbuv.gov.ua/e-journals/NarOsv/index.html.
Луценко, Є.В. (2020). Структурно-функціональна модель підготовки майбутніх менеджерів до виконання фасилітаторської функції у професійній діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / редкол.: А.В.Сущенко (голов. ред.) та ін. Запоріжжя: КПУ, (68). 58–62.
Мармаза, О.І. (2017). Менеджмент освітньої організації. Харків: ТОВ «Щедрасадиба», Україна.
Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. Київ: Шкільний світ, 2001. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/3438
Освітня (освітньо-професійна) програма «Менеджмент» підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 073 Менеджмент / ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», 2024. URL: http://surl.li/ifgani
Полещук, Л. (2020). Педагогічні умови формування професійно-значущих якостей майбутніх менеджерів освіти. Молодь і ринок, (6–7(185–186)). 157–162.
Попова, Г., Гапанович, В. (2024). Управлінська компетентність менеджера освіти: теоретичний аспект. Гуманізація навчально-виховного процесу. (1 (105)). 42–51.
Пшенична, О.С. (2012). Модель підготовки майбутнього менеджера організацій до застосування інформаційних технологій. Вісник Запорізького національного університету: зб. наук. статей. Педагогічні науки. Запоріжжя: ЗНУ, (2). 142–147.