ВИРОБНИЧА ПРАКТИЧНА ПІДГОТОВКА ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.315092Анотація
У статті досліджено вплив виробничої практичної підготовки на формування професійної компетентності майбутніх економістів. Проаналізовано дефініції «компетентність», «професійна компетентність» та «виробнича практична підготовка». Обґрунтовано важливість виробничої практичної підготовки як чинника формування професійної компетентності, зокрема її вплив на соціалізацію студентів, інтеграцію в професійне середовище та здатність адаптуватися до змінних ринкових умов. У статті підкреслено, що якісна організація практики, врахування специфіки професійної діяльності та потреб підприємств є важливими умовами для підвищення ефективності підготовки фахівців. На прикладі ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» проаналізовано організацію виробничої практичної підготовки майбутніх економістів. Зазначено, що організація виробничої практичної підготовки повинна відповідати сучасним вимогам ринку праці. Важливим аспектом є співпраця навчальних закладів з підприємствами (організаціями, установами) на базі, яких її проходять здобувачі. Підкреслено, що вибір бази для проходження виробничої практичної підготовки має враховувати здатність підприємства створити належні умови для організації робочого місця та інтеграції студента в процеси виробництва, а також забезпечити кваліфіковане наставництво з боку досвідчених фахівців, які відповідають його науковим інтересам і професійному потенціалу. Зроблено висновок про необхідність удосконалення організації виробничої практики для покращення підготовки майбутніх економістів. Надано рекомендації щодо оптимізації виробничої практичної підготовки в сучасних умовах.
Посилання
Закон України «Про вищу освіту» від 01.01.2014 р. (зі змінами від 02.11.2021 р. № 1838-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2022, № 3, ст. 10. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 (зі змінами від 11.04.2024 № 3633-IX) Відомості Верховної Ради (ВВР), ВВР, 2024, № 19, ст.78. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19#Text
Ковальська, Н. А. (2017) Формування професійної компетентності майбутніх фахівців економічного профілю. / Innovative Educational Technologies: European Experience and Its Application in Training in Economics and Management. Training. Poland: WSBiP. 55–58.
Копняк, К. В. (2016). Сутність та структура професійної компетентності майбутніх економістів. / Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. (45). 245–249.
Поєзднік, О. (2021). Теоретична модель професійної компетентності економіста. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди «Психологія». (64). 82–96.
Прокопенко, І. Ф., Соляр, В. В. (2021) Виробнича практика в організаціях та установах виробничої і невиробничої сфери: Методичні рекомендації для здобувачів вищої освіти освітнього ступеня магістр галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальності 051 «Економіка». Харків: ХНПУ. 65 с.
Різник, В. (2024) Методологічні засади розвитку критичного мислення майбутніх економістів в процесі їх професійної підготовки. / Освіта. Інноватика. Практика. 12(3). 64–69.
Морозов, С. М., Шкарапута, Л. М. (2000). Словник іншомовних слів. Київ: Наукова думка. 680 с.
Тесленко, Н. (2023). Важливість виробничої практики для розвитку професійних навичок майбутніх фахівців. / Актуальні проблеми освітньо-виховного процесу та шляхи їх вирішення в умовах сучасних викликів: Збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської конференції з проблем вищої освіти і науки (14 листопада 2023 р.). Харків, ХНАДУ. 220–222.
Кліпа, Ю. (2017). Практика як складова підготовки майбутніх економістів до професійної діяльності. / Педагогічний часопис Волині. 4(7). 72–77.