ВПЛИВ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ НА СПРЯМОВАНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 017 «ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ» У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Сергій Черненко
  • Олександр Дубовой
  • Тетяна Полулященко
  • Владислав Дичко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.314964

Анотація

Стаття висвітлює результати педагогічного дослідження, присвяченого вивченню успішності найважливіших соціально значущих форм активності (діяльності та спілкування) студентів у зв’язку з особливостями їхньої спрямованості. Мета – обґрунтувати динаміку змін спрямованості особистості студентів 1 – 4 курсів за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт».

Для досягнення мети дослідження були використані такі методи : аналіз науково-методичної літератури, анкетування, формуючий експеримент, методи статистичної обробки результатів. У дослідженні прийняли участь здобувачі освіти – 1 курс (n=27); 2 курс (n=22); 3 курс (n=23); 4 курс (n=18) Донбаської державної машинобудівної академії, ЛНУ ім. Т. Шевченка, Донбаського державного педагогічного університету. Вхідний етап виконувався на початку вересня 2022 р. перед вивченням освітніх компонентів професійної програми, а підсумковий – у червні 2023 р. Визначення впливу традиційної форми навчання та авторської моделі (інтерактивних технологій) здійснювався за допомогою діагностичних зрізів змін педагогічно-рефлексивного компоненту серед студентів (критерій – «рефлексивність»). Вивчення спрямованості здійснювалося за видами – особиста, суспільна та ділова – за допомогою стандартизованої психологічної методики «Діагностика спрямованості особистості» Б. Басса.

З’ясовано, що в експериментальних групах кількість студентів зі спрямованістю на завдання (зацікавленість у вирішенні ділових проблем, виконання роботи як найкраще, орієнтація на ділове співробітництво, здатність відстоювати в інтересах справи власну думку, корисну для досягнення загальної мети) зросла на 1 курсі в 1,5 рази, 3 курсі в 1,53 рази, 4 курсі в 2,1 рази, водночас, в експериментальних групах зменшилася кількість майбутніх тренерів-викладачів зі спрямованістю на себе (орієнтація на пряме винагородження та задоволення, агресивність у досягненні статусу, схильність до суперництва, тривога, інтровертованість, роздратованість, прагнення до влади): на 1 курсі  в 2,3 рази, на 2 курсі в 2 рази, на 3 курсі в 2,5 рази на 4 курсі в 4,3 рази. У контрольних групах теж зафіксовано зменшення кількості студентів за цим показником, проте лише з 2 – 4 курс і не суттєво. Слід звернути увагу, що на 2 курсі експериментальній групі спостерігається підвищення в 1,5 рази кількість студентів зі спрямованість на взаємні дії ,як наслідок, це формує прагнення підтримувати стосунки з людьми, орієнтує на спільну діяльність та соціальне схвалення, залежність від групи, потребу в емоційних стосунках з оточуючими. Окреслено перспективи подальших досліджень означеної проблеми.

Посилання

Гилюн, О. В. (2012). Освітні мотивації студентської молоді. Грані: науково-теоретичний і громадсько-політичний альманах. Дніпропетровськ, (1). 102–104.

Данилова, Т.М. (2004). Формування гуманістичної спрямованості особистості майбутнього практичного психолога: автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 19 с.

Демчук, М. (2005). Нетрадиційні форми навчання. Рідна школа. (9), 65 – 67.

Додонов, Б. И. (1987). В мире эмоций. К.: Политиздат Украины. 140 с.

Долинська, Л. В., & Максимчук Н. П. (2008). Психологія ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя: Навчальний посібник для студентів ВНЗ. Кам’янець-Подільський. 124 с.

Євсюков, О. Ф., & Ляшко І.А. (2020). Практикум з психології: навчальний посібник. Харк. нац. аграр. ун-т ім. В. В. Докучаєва. Xарків, 92 с.

Кудрявцев, Т. В., & Шегурова В. Ю. (1983). Психологический анализ динамики профессионального самоопределения личности. Вопросы психологии. (2). 51 – 59.

Кутішенко, В. П. (2005). Вікова педагогічна психологія (курс лекцій): Навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 128 с.

Максименко, С. Д. (2005). Психологія внутрішнього світу. Розвиток особистісної активності: теоретичні аспекти : зб. наук. пр. К.: Міленіум, 3 – 32.

Малинович Л. М., & Легендзевич Г. Я. (2014). Вплив інтерактивних технологій навчання на особистість майбутнього фахівця. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна:збірник наукових праць. Львів: ЛьвДУВС, Вип. 1. 121 – 131. http://journals.lvduvs.lviv.ua/index.php/psychology/issue/view/10/10

Орбан-Лембрик, Л. Е. (2004). Соціальна психологія: [підручник]: У 2 кн. Кн. 1: Соціальна психологія особистості і спілкування. К.: Либідь, 576 с.

Пометун, О., & Пироженко Л. (2002). Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: теорія і практика. К.: А.С.К., 192 с.

Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: Указ Президента України від 25.06.2013 р. № 344/2013. Взято з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text (дата звернення: 08.07.2022).

Ребуха Л. З., Білоус І. І., Брик Р. С., Дем’янюк А. В., Савіцька В. В., Кричківська О. В., & Кавецький В. Є. (2022). Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія. Тернопіль: ЗУНУ, 143 с.

Савчин, М. (1998). Педагогічна психологія. Дрогобич: Відродження, 142 с.

Сердюк, Л. З. (2014). Діагностика спрямованості мотивації учіння студентів у ВНЗ. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського, № 2.12 (103). 163 – 168.

Сиротенко, Г. О. (2003). Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. Херсон: Основа, 80 с.

Ситнік, С. В. (2012). Комунікативний компонент в структурі управлінської взаємодії. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. (6). 182 – 186.

Фрейд, З. (1998). Вступ до психоаналізу. К.: Основи, 709 с.

Хохліна, О.П., & Сила Д.В. (2018). Особливості спрямованості особистості як детермінанта успішності соціально значущої активності студент. Психологічні науки: проблеми і здобутки. Зб. н. статей Київ с. міжн. ун-ту й Інституту соціальної та політичної психології НАПНУ. Вип.2 (12) К., 279 – 293.

Цимбалюк, І. М. (2007). Психологія спілкування. К.: Професіонал, 464 с.

Яремчук, С.В. (1999). Формування професійно-психологічної спрямованості майбутнього вчителя: Дис. ... канд. психол. наук. К., 180 с.

Maslow, A. H. (2016). Motivation and personality. New York, 400 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-13