ЗМІСТ ТА СКЛАДОВІ SOFT SKILLS ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА

Автор(и)

  • Олена Коркішко
  • Антон Дрига
  • Роман Онищенко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.314959

Анотація

У статті розкрито зміст та складники «soft skills» особистості майбутніх викладачів. На основі аналізу наукових праць вітчизняних науковців зазначено, що, з одного боку, у визначенні «soft skills» науковці вказують на універсальні навички, які допомагають професійно розвиватися та будувати успішну кар’єру в будь-якій галузі, з іншого боку, низка дослідників вказують на роль та місце «soft skills» у процесі становлення фахівця під час навчання в закладі вищої освіти. Наголошено, що «soft skills» навички майбутніх викладачів – це сукупність універсальних здібностей, умінь, навичок, які здобувачі опановують під час освітнього процесу в закладі вищої освіти, що сприяють підвищенню конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг та успішній професійній діяльності. Узагальнивши наукові погляди представників психолого-педагогічних досліджень, виокремлено два підходи до класифікації «soft skills» навичок майбутніх педагогів: за спрямованістю діяльності та за характером діяльності. Виділено класифікацію «soft skills» майбутніх викладачів: міжособистісні (уміння працювати в команді, лідерські якості, емоційний інтелект, комунікація), професійні (креативність, робота з інформацією, системне мислення, мотивація, самоорганізація, управлінські якості) навички, що відповідають «soft skills» навичкам, зазначеним у професійному стандарті «Викладачі закладу вищої освіти». Акцентовано на тому, що жодна класифікація «soft skills» не може бути вичерпною, бо складно врахувати абсолютно всі можливі навички. Зауважено, що під час формування «soft skills» у майбутніх викладачів треба враховувати, які навички необхідно сформувати, як досягти мети та як діагностувати рівень опанування «soft skills». Констатовано, що сформованість «м’яких» навичок важливо розглядати через професійну підготовку майбутнього викладача закладу вищої освіти (процес (навчання – отримання знань, умінь і навичок) та результат (готовність – використання отримання знань, умінь і навичок)).

Посилання

Біляковська, О. (2018). «Soft skills» як необхідний складник якісної професійної підготовки майбутнього вчителя. Rocznik Polsko-Ukraiński, (XX). 175–185.

Гребінник, Л.В. (2020). Мовна практика за кордоном як один зі шляхів формування soft skills у сучасного фахівця. «Soft skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті». Київ.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т. 21–25. URL: http://surl.li/eanqq

Демченко, О., Казьмірчук, Н., Стахова, І. (2022). Розвиток soft skills майбутніх учителів початкових класів як засіб акмеологічного зростання. Professional Pedagogics, (1(24)). 91–101. URL: http://surl.li/efgfm

Длугунович, Н.А. (2014). Soft skills як необхідний складник підготовки Іт-фахівців. Вісник Хмельницького національного університету. Технічні науки. (6). 239–242. URL: http://surl.li/efnzz

Зайцева, І.В. (2020). Soft skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті. «Soft skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті». Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т. 34–37. URL: http://surl.li/eanqq

Закон України «Про вищу освіту» від 01.01.2014 р. (зі змінами від 02.11.2021 р. № 1838-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2021, № 47, ст.384. URL: http://surl.li/dwaig.

Кірдан, О.Л., Кірдан, О.П. (2021). Формування soft skills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі закладу вищої освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи: зб. наук. праць. (2(6)). 152–160.

Коляда, Н., Кравченко, О. (2020). Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. (27(3)). 137–145.

Коркішко, О.Г., Рубцова, М.А., Трещалов, В.О. (2023). Класифікація soft skills майбутніх викладачів закладу вищої освіти. Здобутки та досягнення прикладних та фундаментальних наук XXI століття: матеріали V Міжнародної наукової конференції (Ужгород, 19 травня, 2023 р.) / Міжнародний центр наукових досліджень. Вінниця: Європейська наукова платформа. 177–180.

Корнюш, Г.В. (2020). Формування м’яких навичок у студентів закладів вищої освіти в контексті навчання іноземних мов. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. (36). 99–110.

Наход, С.А. (2018). Значущість «soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. (63). 131–135.

Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти». Мінекономіки України від 23.03.2021 р. № 610. URL: http://surl.li/efyqd

Стинська, В.В., Прокопів, Л.М., Серман, Л.І. (2021). «Soft skills» у практиці підготовки майбутніх викладачів закладу вищої освіти. Гірська школа Українських Карпат. Івано-Франківськ. (24). 100–103.

Чухно, О.А. (2021). Формування м’яких навичок майбутніх учителів під час навчання англійської вимови. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Сер.: Педагогіка і психологія: зб. наук. пр. / редкол.: А.М.Коломієць (голов. ред.) та ін. Вінниця: Твори. (66). 93–99.

Shakir R. (2009). Soft Skills at the Malaysian Institutes of higher learning. Asia Pacific Education Review. (10). 309–315.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-13